verzoekschrift indien bij jeugdrechtbank

Lea64
Topic Starter

verzoekschrift indien bij jeugdrechtbank

#1 , 03 jan 2011 10:38

Ik ben momenteel in echtscheiding. Het verloopt echter niet zo vlot als verwacht. Geen ruzie of discussie of onenigheid maar alles sleept aan.
Begin november hebben we ouderschapsregeling en verzoekschrift voor jeudgrechtbank ondertekend.
Ex zou dit toen afgeven op jeugdrechtbank maar dit is ondertussen nog steeds niet gebeurd (wegens 'te druk').
Bij het verzoekschrift heb ik eveneens bewijs van woonplaats van mezelf en kinderen moeten bijsluiten.
Vraag :
bestaat er een geldigheidsperiode voor bewijs van woonplaats ?
bestaat er een geldigheidsperiode voor het verzoekschrift en ouderschapsregeling ? (is reeds 'actief' sinds augustus , pas ondertekend in november en nu nog steeds niet officieel ..)
Alvast bedankt voor de info !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 03 jan 2011 13:29

1) Maar een paar dagen vrees ik. Stel je verhuist dan heb je maar een paar dagen (8?) omdat gaan aan te geven. Daarna is het weer een kwestie van een paar dagen vooraleer de wijkagent langs komt.
Al bij al zie ik niet in waarom bewijs allerlei vb. een recent maar OFFICIEEL papier niet volstaat. Waarschijnlijk is dat zo. Op die manier bespaar je enkele euro's van de zegel. kort: eigenlijk weet ik het niet, maar wat is het belang daarvan?

2) niet bij mijn weten, theoretisch zou je haar wel eens een meter kunnen groeien en het verzoekschrift nog steeds op "de rol" kunnen staan, met andere woorden nog steeds geldig, maar nog niet behandeld.

Wat van belang is, is dat de regeling praktisch wordt uitgevoerd, hoe langer dit duurd hoe groter de kans dat die regeling weerhouden wordt. Pas als de regeling kwaadwillig miskend wordt dadelijk de registers opentrekken.

RR

Lea64
Topic Starter

#3 , 03 jan 2011 20:52

Bedankt voor het antwoord.
Het is inderdaad het belangrijkste dat het in de praktijk wordt uitgevoerd. Ik zag het echter graag ook officieel vastgelegd via jeugdrechtbank want als ex nu om welke reden dan ook het niet zou naleven dan is er geen vonnis om op terug te vallen. Alleen onze beide handtekeningen maar dat heeft m.i. geen waarde.
Het is niet de jeugdrechtbank die het niet behandeld , het is mijn ex die het bij zich houdt en niet indient. Blijkbaar valt het hem moeilijk om die stap te zetten ...

Reclame

Lea64
Topic Starter

#4 , 04 jan 2011 11:19

Beste ,
ik heb echter nog een vraag.
1. ex en mezelf zijn nooit gehuwd geweest maar wettelijk samenwonend
2. hij heeft domicilie gewijzigd
3. ik veronderstel dat onze wettelijke samenleving daardoor automatisch stopgezet is ? We zijn dit niet samen gaan aangeven maar ik veronderstelde dat de gemeente mij zou laten weten dat de wettelijke samenleving verbroken werd door wijziging van zijn domicilie. Maar ik heb niks gehoord.
4. Zijn wij nu 'feitelijk gescheiden' door wijziging domicilie ? Er is nog geen enkel document (huis , kinderen) die doorgegeven werd naar officiele instanties. Alleen op papier gezet en voor de kinderen al ondertekend bij bemiddelaar.
5. Stel dat ex zich in de problemen werkt ... schulden of zo ... is een bewijs van de bemiddelaar dan voldoende zodat ik niet mee moet opdraaien ?
Alvast bedankt !

lucgescheiden

#5 , 04 jan 2011 15:31

Art. 1476. BW De vermelding van de wil de wettelijke samenwoning te beëindigen:
De verklaring van de beëindiging in onderlinge overeenstemming wordt overhandigd aan de
ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente van de woonplaats van beide partijen of, indien
de partijen geen woonplaats hebben in dezelfde gemeente, aan de ambtenaar van de burgerlijke stand
van de gemeente van de woonplaats van één van hen. In dat geval geeft de ambtenaar van de
burgerlijke stand kennis van de beëindiging binnen acht dagen bij aangetekende brief aan de
ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente van de woonplaats van de andere partij.
De eenzijdige verklaring van de beëindiging wordt overhandigd aan de ambtenaar van de burgerlijke
stand van de gemeente van de woonplaats van beide partijen of, indien de partijen geen woonplaats
hebben in dezelfde gemeente, aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de woonplaats van de
partij die de verklaring aflegt. De ambtenaar van de burgerlijke stand betekent binnen acht dagen de
beëindiging bij gerechtsdeurwaardersexploot aan de andere partij en in voorkomend geval geeft hij
er kennis van bij aangetekende brief binnen dezelfde termijn aan de ambtenaar van de burgerlijke stand
van de gemeente van de woonplaats van de andere partij.
In elk geval moeten de kosten van de betekening en de kennisgeving vooraf worden betaald door hen
die de verklaring afleggen.
De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt melding van de beëindiging van de wettelijke
samenwoning in het bevolkingsregister.
Bron: http://onzewegenscheiden.advocaat.dmenp ... 201476.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Handige documenten voor Personenrecht

eylis

#6 , 04 jan 2011 15:43

5. Stel dat ex zich in de problemen werkt ... schulden of zo ... is een bewijs van de bemiddelaar dan voldoende zodat ik niet mee moet opdraaien ?
Vermits je ex ergens anders gedomicilieerd is én jullie enkel wettelijk samenwonend waren (en niet gehuwd) , kunnen schuldeisers geen schulden op jou verhalen.
Enkel gehuwden die feitelijk gescheiden zijn kunnen nog voor de schulden van de andere partner aansprakelijk gesteld worden (dach ik toch)

lucgescheiden

#7 , 04 jan 2011 16:17

"Enkel gehuwden die feitelijk gescheiden zijn kunnen nog voor de schulden van de andere partner aansprakelijk gesteld worden (dach ik toch)"
Wat indien er een gemeenschappelijke woning is, en hieraan éénzijdig schulden worden gemaakt ter verbetering, en dit vooraleer deze woning wordt verkocht?

eylis

#8 , 04 jan 2011 16:43

een gemeenschappelijke woning is een gemeenschappelijk bezit en als er daar nog schulden rond gemaakt worden is men er uiteraard samen nog verantwoordelijk voor...
Lea wenst te weten of ze ondanks die situatie nog aansprakelijk is voor (toekomstige) schulden van haar ex in deze situatie:
-\wettelijke samenwonenden, die feitelijk niet meer samenwonen, en apart gedomicilieerd, maar stopzetting van het wettelijk samenwonen is nog niet officieel bekrachtigd.
Uit haar post kan je vernemen dat de "scheiding" enkel voor de jeugdrechtbank loopt (ouderschapsregeling). Er is geen spraken van een verdeling van onroerend goed.
Lea bedoelt dus wel degelijk schulden die hij nog maakt of zal maken. Niet van een gezamelijk goed.

lucgescheiden

#9 , 04 jan 2011 17:00

"In elk geval moeten de kosten van de betekening en de kennisgeving vooraf worden betaald door hen
die de verklaring afleggen."
-Is het afleggen van deze verklaring noodzakelijk voor de jeugdrechtbank?
-Wat is dan het bedrag van deze betekening en kennisgeving?
-Wie zadelt hier dan wie op met een schuld?

Lea64
Topic Starter

#10 , 04 jan 2011 20:01

oei oei ...
het feit dat ik dus geen kennisgeving ontving van de stopzetting van de wettelijke samenwoning zal dus vermoedelijk zijn omdat niet alles goed doorgegeven is en we zullen dus vermoedelijk nog "samenwonend" zijn. Zal dringend nog eens contact opnemen met gemeente.
Eigenlijk wordt er zelfs nog niks geregeld via jeugdrechtbank want daar is nog geen verzoekschrift ingediend (ex stelt het steeds uit).
Hoe meer ik mij eigen vragen lees hoe duidelijker het voor mij is dat er eigenlijk nog niks geregeld werd ...
Ben benieuwd hoe dit hier zal uitdraaien. Voor mutualiteit en kinderbijslag is alles OK omdat ik het zelf kon regelen. Maar wat met bvb de belastingen ...
Maar alles waar ex moet bij betrokken zijn is niet of half geregeld. Heb dus voor de zoveelste keer de bemiddelaar gecontacteerd en daar krijg ik als reactie dat ze 'bemiddelen' ... en helpen bij opstellen van documenten en regelingen.
Het feit dat ex alles uitstelt is volgens haar omdat hij twijfelt of hij zijn beslissing om te scheiden wel zou doorzetten. (heb IK dan niks te zeggen ?)
Ik moet hem de tijd geven ... (ik geef hem al 2 jaar de tijd en heb zelfs vanalles geprobeerd om gezin te redden en toch wou hij vertrekken en nu hij vertrokken is weet hij weer niet wat of hoe ... en ik kan dus niks doen. Zou natuurlijk 'hard' kunnen optreden maar dan vrees ik dat hij huis zal willen verkopen en ik heb nu nog niet de financiele middelen om over te kopen. Ik moet dus geduld hebben ... maar hoeveel kan een mens er hebben hé)
Allemaal bedankt voor de uitleg ... zolang ik in huis kan blijven en de kinderen veel bij me zijn zal ik de rest maar afwachten want een vechtscheiding wil ik mijden.

lucgescheiden

#11 , 04 jan 2011 20:37

Inmiddels van alle documenten die u onder ogen komen een copy nemen en goed bewaren!
-verzoekschrift an jeugdrechtbank
-Rekeningen en verslagen en verklaringen van bemiddelaar,
-Eventuele hypotheek aflossingen, akte van aankoop woning
-Belastingsbrieven
-Alle uitgaven bijhouden
Niet alleen dek je je daarmee juridisch een beetje in, voor het geval dit toch mocht ontsporen in een vechtscheiding, maar
het zal je ook helpen tot een haalbare vereffening en verdeling...

Terug naar “Echtscheiding”