gezinswoning

olily
Topic Starter

gezinswoning

#1 , 20 dec 2010 03:37

hallo,

Ik ben een 5tal maanden geleden bij m'n man weggegaan en het éénige wat er tot hiertoe gebeurt is is dat hij naar de politie gegaan is om te zeggen dat ik het huis heb verlaten...nu ondertussen al eens langst de notaris geweest op gesprek niks getekend ofzo..
Nu komen we op geen enkel gebied nog overeen dus krijg m'n spullen ook niet meer terug..heeft ook andere sloten gestoken...
Mijn vraag is nu mag ik de woning nog betreden om mijn spullen op te halen...ook al is hij gaan werken?

groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 20 dec 2010 09:09

ja dat mag u, als u tenminste nog steeds daar bent gedomicilieerd, moet u in principe binnen kunnen. zelfs met een slotenmaker: u man mag immers de toegang tot uw woning niet ontzeggen. Dus als hij gaat werken, neem een recente kopij van de gezinssamenstelling (waaruit blijkt dat u daar gedomicilieerd bent), vraag een slotenmaker en ga uw spullen halen.
U mag wel de gezinsmeubelen niet meenemen. enkel uw spullen voor persoonlijk gebruik.Bent u daar niet meer gedomicilieerd, heeft u vrijwillig uw recht opgegeven om de gezinswoning te mogen betreden.

U had bij de verlating van de woonst wel de vrederechter moeten inlichten dat u de gezinswoning verlaat vanwege onherstelbare ontwrichting van de relatie. Dan was u iets beter beschermd. Nu heeft u gewoon het gezin verlaten. (daarmee wordt bedoeld dat u géén financiele steun meer verleent aan uw wettige echtgenoot en dat is een huwelijksplicht)

olily
Topic Starter

#3 , 20 dec 2010 09:21

Nee mijn adres staat er niet meer..maar hoe komt het dat een advocaat tegen me zei dat ik er wel binnen mocht want dat het ook nog steeds mijn eigendom is en man en vrouw niet van elkaar kunnen stelen? Hij heeft al vanalles weggedaan en andere spullen in de plaats gezet op naam van iemand anders...

Reclame

eylis

#4 , 20 dec 2010 09:56

die advocaat vergeet één ding:
de woning is wel uw eigendom, maar eigendomsrecht verschaft niet zomaar het recht om spullen mee te nemen uit de gezinswoning. Dat wil zeggen dat die spullen wel van u zijn, maar ze horen bij de gezinsinboedel. Ze horen daar te zijn. diefstal bestaat inderdaad niet tussen man en vrouw, maar u hebt de gezinswoning vrijwillig verlaten én domicilie gewijzigd zonder de vrederechter in te lichten van de dringendheid daarvan. U heeft de spullen bij uw vertrek achterlaten en daarmee te kennen gegeven dat u ze niet wenste mee te nemen. Het is dus een dubbelzinnige situatie. U mag er strikt genomen wel binnen. Anderzijds door de woning te verlaten én uw domcilie te wijzigen heeft u te kennen gegeven daar niet meer te willen wonen en geen deel te willen uitmaken van het gezin. . Wél nog binnentreden zonder zijn aanwezigheid kan redelijkerwijs te denken geven dat u bezittingen aan de gemeenschap wil onttrekken voordat de verdeling door echtscheiding wordt opgestart. Wegnemen met voorbedachte rade tot echtscheiding zou je dat dus kunnen noemen. Dus ik zou het niet doen, met een gewiekste advocaat kan uw reputatie behoorlijk zwartgemaakt worden. (ik waarschuw alleen maar)
Uw man heef spullen weggedaan? U woont daar niet en hij kan u niet vragen of de oude sofa weg mag...Dus als goede huisvader heeft hij oude spullen weggedaan.
en zijn truukje om spullen op naam van iemand anders in de woning te plaatsen is één van die kunstgrepen die perfect legaal zijn... (ik speel even advocaat van de duivel om u uit te leggen wat hij aan het doen is) hij heeft zich al behoorlijk geinformeerd en weet exact wat hij aan het doen is...
Bespreek dit dringend eens met uw advocaat.

olily
Topic Starter

#5 , 21 dec 2010 00:33

maar als hij nu niet weet dat ik toch op een manier binnekan zonder dat je er iets van merkt(sporen van inbraak..)heeft toch een ander slot gestoken dus eigenlijk kan ik nt meer binnen...neem enkel persoonlijke spullen mee of iets dat op niemands naam staat(gn papieren van zijn) is dan toch zijn woord tegen dat van mij?
Alvast bedankt voor de waarschuwing.

eylis

#6 , 21 dec 2010 08:40

tja olily, je kan proberen er binnen te gaan zonder de boel te forceren. Maar hoe je dat kan als de sloten al veranderd zijn, dan moet je al echt een professionele in breker onder de arm nemen.... lijkt me niet echt OK. Ik zou me beperken tot kleding, persoonlijke (gebruiks)voorwerpen, boeken, platen etc...die je makkelijk kan meenemen.
En ja, als jij spullen meeneemt, dan is dat zijn woord tegen het jouwe: maar het is en blijft een dubbelzinnige situatie waarin het niet 100% zeker is dat je zonder zijn medeweten de woonst kan betreden en spullen meenmen. Het feit alleen dat je de woning binnendringt kan gezien het feit dat je vrijwillig de woonst hebt verlaten én je domcilie gewijzigd hebt een argument in zijn voordeel zijn.
Bespreek dit best echt met een advocaat...Je zal dat toch moeten doen als je de scheiding inzet gezien het feit dat je man behoorliojk bij de pinken is en meteen een verklaring bij de politie is gaan afleggen. hij heeft héél goed advies gekregen en verwacht waarschijnlijk al dat je de woning zal proberen binnendringen in zijn afwezigheid.
Dat heet strategie....

j.demoor

#7 , 21 dec 2010 09:57

“Art.213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot SAMENWONING verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘een 5tal maanden geleden bij m'n man weggegaan’ schendt die bepaling.

“Art.223.Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt,beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen. Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(B.W.).

‘krijg m'n spullen ook niet meer terug’ terwijl u die dringend nodig hebt voldoet aan voornoemd art.223.

De vrederechter kan onder meer de samenwoningsplicht opschorten en een gebruikregeling treffen inzake het huis en inboedel. Die voorlopige maatregelen staan noch verzoening noch echtscheiding door onderlinge toestemming in de weg. Zij doen de termijn lopen vereist voor echtscheiding door onherstelbare ontwrichting.

Zie verder art.1253ter Gerechtelijk Wetboek;Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm.

U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat. Een pro-deo-advocaat kan u vragen aan de balie (http://www.advocaat.be/" onclick="window.open(this.href);return false;) indien uw inkomen 878 euro niet overschrijdt. Zie daartoe volledigheidshalve Koninklijk Besluit 18 december 2003.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 dec 2010 11:08

Zolang dat je geen vonnis van de rechtbank vrederechter dus hebt er buiten blijven.
U bent wel eigenaar maar geen bewoner.
Binnengaan in een woning zonder wettige reden is strafbaar.
Het eenvoudigste is huisvredebreuk 439 SW en dat loopt dan verder tot diefstal met braak in bende bij nacht met gebruik van een motorvoertuig.
Dus een goede advocaat en naar de vrederechter.
U staat echter heel zwak dus doe vanaf nu alles volgens de regels aub.

olily
Topic Starter

#9 , 22 dec 2010 06:43

ik weet dat ik dat moet doen..maar dan zal ik nooit alles terug hebben wat van mij persoonlijk is en wat voor mij emotionele waarden heeft..wat als hij niet kan bewijzen dat ik daar binnen ben geweest? en zelfs de papieren meeneem..normaal gezien ben ik echt niet zo maar drijft mij echt wel zover

armschaap

#10 , 23 dec 2010 10:36

ja, we kennen dat. Idd weinig tegen te beginnen. Mijn partner heeft ook mijn diploma's, jeugdherinneringen, boeken, foto's enz. in handen. Dingen waar ze absoluut niets mee is, maar kwestie van wat te treiteren. Nu ja, de herinneringen zitten in mijn hoofd, dus erg pesten doet ze daar niet mee. Wellicht is alles al opgestookt of meegegeven met oud papier.
Elke vraag om teruggave blijft onbeantwoord. Ze zou dus idd. beweren tegen rechter enz. dat ik ze wél al gekregen heb.

Terug naar “Echtscheiding”