Hele complexe situatie

Katrien24
Topic Starter

Hele complexe situatie

#1 , 13 dec 2010 14:30

Mijn (voorlopig nog) man en ik zijn 18/09/2009 getrouwd, eigenlijk in de snelte om zaken te kunnen in orde brengen voor het huis dat we aan het bouwen waren ( maar dat is nog een verhaal apart). Nu is ons huis al een tijdje af maar in oktober heb ik beslist niet meer te willen verder gaan met het huwelijk, misschien even duidelijk maken waarom:

Hij heeft een vrij traumatische jeugd gehad, weinig liefde gekend, om echt eerlijk te zijn was het een echt randgezin. Hij is dan ook vrij snel alleen gaan wonen en ja ik er dus heel snel bij. Maar eigenlijk is dat zelden zonder problemen gegaan, al vrij vroeg merkte ik dat hij toch wat problemen had om me respect en liefde te tonen. Maar elke keer kwam er dan wel iets superlief achteraf. Ik wist ook van zijn achtergrond en dacht dat alles wel zou komen (naïef, ik weet het). Maar door de jaren heen werd het steeds harder roepen, groffere woorden en eind 2008 sloeg die me al eens. Het slagen was nu niet van die aard dat ik er iets aan overhield maar toch kwetsend vooral emotioneel dan. En toen het steeds erger werd en de datum van huwelijk vast lag, heb ik aan de alarmbel getrokken. Zonder ook een reden te geven naar mijn ouders of wie dan ook, zei ik het gaat niet meer! Ik zei gewoon dat ik moeite had met zijn gedrag (maar niet juist wat), dus stelde mijn ma een psychiater voor voor hem. Hij is dat beginnen doen en voor een moment ging het beter en dus ging het huwelijk door. Maar voor ik het wist stopte die met zijn pillen en periodes ook met zijn psychiater, hij had dat niet nodig zei die dan. En begin dit jaar is het gewoon steeds erger geworden, we maakten ruzie over niets, hij schelde me uit, hij sloeg of kneep mijn keel dicht, hij gooide me op de grond.

Op een bepaalde moment trek je ergens voor jezelf een lijn, ik besefte toen dat ik hem niet kon helpen of veranderen en dat ik aan mijn eigen toekomst moest denken en ik heb het bij mijn ouders gezegd en niet veel later is het doek dan gevallen. Hoewel ik ergens weet dat ik een goede keuze heb gemaakt, lijkt het soms nog lang niet gedaan!

Het enige wat ik wil is snel verder met mijn leven en hier een punt achter zetten! Hij probeert nog altijd controle te houden op mij en in zekere zin heeft hij dat ook.
Hij chanteert mij, en dreigt met juridische procedures om het allemaal tegen te houden.
Hij woont nu in het huis dat we samen gebouwt hebben en ik terug thuis maar betaal nog wel elke maand netjes mee. Ik probeer zo normaal mogelijk te doen om een onderlinge overeenkomst te laten tekenen. Maar het enige dat hij al wel gedaan heeft, is het inzetten van de verkoop van het huis, meer wil hij voorlopig nog niet.

Ik weet gewoon niet wat die officieel allemaal kan! Of ik.
Hij beweert dat hij omdat mijn adres er niet meer staat mij toegang kan weigeren of mijn ouders.
Overlaatst kreeg ik klachten van vrienden van hem dat hij onze honden niet verzorgde maar ook die staan op zijn naam, en nu heeft hij er voor gezorgd dat ik er niet meer bij kan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Katrien24
Topic Starter

#2 , 13 dec 2010 14:47

Kan hij me hier nog mee voor laten opdraaien?

Een paar weken geleden is hij tegengehouden en had hij positief geblazen, onmiddelijk rijverbod 2 weken maar zaak moet nog voorkomen, nu is die dit weekend opnieuw tegengehouden deze keer nog meer alcohol in zijn bloed dus hebben ze auto aangeslagen.

armschaap

#3 , 13 dec 2010 15:12

Toch maar zo snel mogelijk de scheiding inzetten, me dunkt: advocaat onder de arm of naar het wetshuis (om een eerste advies). En zo snel mogelijk scheiden. Want ik veronderstel dat alles wat hij nu nog uitspookt (zat een ongeluk veroorzaken bijv.) ook op jouw nek kan komen. Proberen een EOT uit de wacht te slepen?
En zolang er geen vonnis is, mag jij de echtelijke woonst blijven betreden. Als hij jou dat weigert, kun je gerust de politie bellen en eisen dat je erin mag.

Reclame

Katrien24
Topic Starter

#4 , 13 dec 2010 15:31

Hij wil geen overeenkomst want hij wil niet scheiden!!!
Heb al veel toegevingen gedaan om een overeenkomst te krijgen maar maakt niet uit want hij wil mij niet kwijt!

eylis

#5 , 13 dec 2010 15:57

".........Hij beweert dat hij omdat mijn adres er niet meer staat mij toegang kan weigeren of mijn ouders..........."als je je domicilie gewijzigd hebt zou het wel eens goed mogelijk kunnen zijn dat je niet zomaar toegang mag verschaffen tot de woning. bij het verlaten en je ergens anders domicilieren druk je je wens uit géén deel meer uit te maken van deze huishouding (denk ik)
In deze had je je eerst tot de vrederechter moeten wenden dat je de gezinswoning moet verlaten om dwingende redenen (onhoudbare situatie) en dan zou je wel nog toegang kunnen krijgen. Probeer vooralsnog de vrederechter te contacteren om dit te regulariseren.

armschaap

#6 , 13 dec 2010 16:00

In elk geval: toch zo snel mogelijk de scheiding zelf inzetten. Na 1 jaar feitelijk gescheiden te zijn (wat dus al gebeurd is) ben je gescheiden, of hij nu wil of niet.

Katrien24
Topic Starter

#7 , 13 dec 2010 16:23

Nee ik ben nog maar van oktober weg bij hem e.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 dec 2010 18:18

U woont daar niet meer en mag daar dus zonder zijn toelating niet meer binnen.
Het feit dat u eigenaar bent doet er niets toe.
Indien u toch binnengaat is het huisvredebreuk met braak van afsluiting of gebruik valse sleutels.

lucgescheiden

#9 , 13 dec 2010 18:43

Zolang u geen vonnis hebt van de vrederechter, bent u mede verantwoordelijk voor de schulden die hij aangaat.
Inmiddels kunnen schuldeisers hun schuld komen terugvorderen bij elk van de partners, dus naar keuze.
Bovendien kan er beslag worden gelegd op het alle gemeenschappelijk bezit...
Dringend in orde brengen dus!
Handige documenten voor Personenrecht

j.demoor

#10 , 15 dec 2010 10:59

“Art.213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot SAMENWONING verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘Hij woont nu in het huis dat we samen gebouwt hebben en ik terug thuis’ schendt die bepaling.

“Art.223.Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt,beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen. Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(B.W.).

De vrederechter kan onder meer de samenwoningsplicht opschorten en een gebruikregeling treffen inzake het huis. Die voorlopige maatregelen staan noch verzoening noch echtscheiding door onderlinge toestemming in de weg. Zij doen de termijn lopen vereist voor echtscheiding door onherstelbare ontwrichting.

Zie verder art.1253ter Gerechtelijk Wetboek;Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm.

U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat. Een pro-deo-advocaat kan u vragen aan de balie (http://www.advocaat.be/" onclick="window.open(this.href);return false;) indien uw inkomen 878 euro niet overschrijdt. Zie daartoe volledigheidshalve Koninklijk Besluit 18 december 2003.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”