Raad bij hoederecht

lieke1709
Topic Starter

Raad bij hoederecht

#1 , 08 dec 2010 12:44

Na de breuk met zijn expartner heeft zij gedurende een jaar het hoederecht gehad over hun zoon. Toen bleek dat zij qua ouderlijke taken serieus tekortschoot ( bracht haar kind oa niet naar school, liet hem alleen thuis,heeft een relatie met een drugsdealer (hij is hiervoor opgepakt en veroordeeld)...) heeft mn vriend besloten het hoederecht aan te vragen. Na een bezoek van de sociaal assistent bij zowel zijn ex als bij hem werd er besloten door de rechter dat mijn vriend het hoederecht kreeg.
De zaak bleef wel "op de rol" staan zodat zij ten alle tijde nog een andere regeling kon voorstellen.
Zij heeft zich al die tijd praktisch bij de situatie neergelegd, had ondertussen een andere vriend , een nieuw kind,... Nu haar partner in de gevangenis verblijft heeft ze blijkbaar weer zeeën van tijd want plots wil ze of een regeling waarbij de zoon om de week bij haar is, of dat ze het volledig hoederecht verkrijgt.
Het laatste is voor mn vriend ondenkbaar, het eerste lijkt ons onmogelijk. De zoon gaat naar een school waar wij wonen, indien de week om week regeling zou toegepast worden zou hij van school dienen te veranderen. Wij kunnen hem niet gaan halen noch ophalen indien hij naar school gaat waar zij woont. En omgekeerd kan zij dit niet waar wij wonen (kwestie van afstand)

In hoeverre heeft zij de kans dat de uitspraak in haar voordeel valt?
Kan de zoon opgeroepen worden?
Wordt er effectief rekening gehouden met het verleden?
Wordt er effectief gekeken naar waar het kind de meeste voordelen uit zou halen?

Het lijkt me logisch dat de uitspraak in het voordeel van mn partner zal vallen, maar is dat ook zo?

De expartner heeft trouwens in totaal 3 kinderen, de oudste is er 9 en ziet haar moeder niet meer sinds haar 4de (hoederecht ligt bij de grootouders), de zoon in kwestie is al 4 jaar bij zn papa en ze wordt op dit ogenblik ook opgeroepen omdat de vader van haar jongste eveneens het volledige hoederecht aangevraagd heeft.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 08 dec 2010 12:52

"volledig hoederecht" over je kind, zelfs gedeeltelijk BESTAAT niet:
De termen hoederecht en bezoekrecht stammen uit een ver verleden en zijn uit de wetgeving GESCHRAPT
Sinds de wetswijziging in 1995 behouden beide ouders het gezag over hun kind(eren)= co-ouderschap.
en wordt er een verblijfsregeling afgesproken. Dat kan inderdaad: hoofverblijf bij de ene ouder zijn met een omgangsregeling voor de andere ouder. Of: bij 50/50 verblijf: heet dat verblijfsco-ouderschap.
Staat die term zo in het eerder uitgesproken vonnis???

Mariette

#3 , 08 dec 2010 13:28

Ik ben indertijd gescheiden in 1987 en had het volledige HOEDERECHT over de kinderen, vader had bezoekrecht.

Verviel dan dat hoederecht toen het uit de wetgeving werd geschrapt? Want daar heb ik nooit iets van gehoord of ben ik nooit verwittigd.

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#4 , 08 dec 2010 15:22

nee dat vonnis blijft geldig. Een korte rekensom leert mij dat je kinderen meerderjarig zijn

Rebel-with-a-cause

#5 , 08 dec 2010 16:20

Ik ben indertijd gescheiden in 1987 en had het volledige HOEDERECHT over de kinderen, vader had bezoekrecht.

Verviel dan dat hoederecht toen het uit de wetgeving werd geschrapt? Want daar heb ik nooit iets van gehoord of ben ik nooit verwittigd.
De termen 'hoederecht' en 'bezoekrecht' zijn uit de wetgeving geschrapt doch het principe blijft bestaan!

eylis

#6 , 08 dec 2010 20:36

maar het begrip "hoederecht "uit die "oudere" vonnissen dooft dus uit vermits die kinderen intussen al lang meerderjarig zijn en dus is dit niet meer van toepassing.

Terug naar “Echtscheiding”