wijziging co-ouderschap + verhuis

prouth mother
Topic Starter
Berichten: 3

wijziging co-ouderschap + verhuis

#1 , 29 nov 2010 15:51

sedert 2.5 jaar ben ik gescheiden van de vader van mijn 2 zoontjes. een echte vechtscheiding. maar momenteel verloopt het wat beter. althans we praten terug tegen elkaar over onze kinderen , wat vroeger meer op roepen en tieren leek.
het eerste jaar werden de kinderen meer aan mij (de moeder) toegewezen en moest hij 240 euro alimentatie betalen voor de kinderen + het kindergeld kwam mij ten goede. hiervoor moest ik wel alle kosten en rekeningen ivm de kinderen betalen (school; medische kosten, ...)
Dit heeft hij aangevochten en in hoger beroep gestoken. op het laatste moment heb ik toegegeven om met co-ouderschap te starten (week-week regeling, geen alimentatie meer en kindergeld op een kindrekening storten voor gezamelijk gebruik van de kosten van de kinderen).
nu 1.5 jaar later krijg ik de vraag van mijn kinderen om langer bij de mama te blijven (7 jaar en 4.5 jaar).
wat kan ik hieraan doen?

tevens ga ik volgend jaar verhuizen, een 35-40km verder dan de school waar onze kinderen les volgen. Kinderen staan beiden bij mij gedomicilieerd. kan ik hen zomaar van school veranderen als ik verhuis. kan mijn ex hier iets tegen doen. heb ik het recht dit doen.

Het gaat hier dus niet om een EOT en alles werd in een vonnis vast gelegd.

alvast bedankt voor de uitleg!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8852

#2 , 29 nov 2010 16:15

-u heeft co-ouderschap én verblijfsco-ouderschap, uitgesproken per vonnis. Dat wil zeggen dat de rechter het belangrijk vind dat de kinderen door BEIDE ouders opgevoed worden. als de kinderen zelf LIEVEr bij de ene ouder blijven dan bij de andere, is dat louter wat een kind graag wil, maar daarom NIET wat het beste is voor een kind. en u zou samen met de andere ouder moeten uitleggen aan de kinderen dat dit het beste voor hen is. zowel vader als moeder dragen een belangrijke taak in de opveoding en het verblijf bij papa is geen kwestie van BEZOEK. Het gaat om een wezenlijk aspect van de ontwikkeling van een kind. als een papa dood is, kan het natuurlijk niet. Maar als hij leeft en hij is geen psychopatische bandiet hebben kinderen recht op hun vaders opvoeding; en vaders recht om hun kinderen op te voeden.

U kan verhuizen, maar zal dit met hun papa moeten overleggen. De gemeente zal ze trouwens enkel willen inschrijven als ze een afschrift toelating van de vader en of vonnis tot verhuizing krijgen. 35-40 km is nét niet onoverkomelijk. Maar u maakt het de kinderen en uzelf niet gemakkelijk... Of er nu bilocatie is of niet: u heeft sowieso co-ouderschap en dan moet het contact tussen de beide kerngezinnen vlot kunnen verlopen.
Nog een tip: weet dat als u verhuist omwille van een nieuwe relatie dat dit argument met véél gewicht in de schaal gelegd kan worden om te bewijzen dat u in de eerste plaats deze verhuiskeuze maakt in functie van uw nieuwe partner en niet in het belang van uw kinderen. Het is maar dat u weet dat men dit meestal niet ziet als een pluspunt...

DolceVita
Berichten: 84

#3 , 30 nov 2010 16:35

sedert 2.5 jaar ben ik gescheiden van de vader van mijn 2 zoontjes. een echte vechtscheiding. maar momenteel verloopt het wat beter. althans we praten terug tegen elkaar over onze kinderen , wat vroeger meer op roepen en tieren leek.
het eerste jaar werden de kinderen meer aan mij (de moeder) toegewezen en moest hij 240 euro alimentatie betalen voor de kinderen + het kindergeld kwam mij ten goede. hiervoor moest ik wel alle kosten en rekeningen ivm de kinderen betalen (school; medische kosten, ...)
Dit heeft hij aangevochten en in hoger beroep gestoken. op het laatste moment heb ik toegegeven om met co-ouderschap te starten (week-week regeling, geen alimentatie meer en kindergeld op een kindrekening storten voor gezamelijk gebruik van de kosten van de kinderen).
nu 1.5 jaar later krijg ik de vraag van mijn kinderen om langer bij de mama te blijven (7 jaar en 4.5 jaar).
wat kan ik hieraan doen?

tevens ga ik volgend jaar verhuizen, een 35-40km verder dan de school waar onze kinderen les volgen. Kinderen staan beiden bij mij gedomicilieerd. kan ik hen zomaar van school veranderen als ik verhuis. kan mijn ex hier iets tegen doen. heb ik het recht dit doen.

Het gaat hier dus niet om een EOT en alles werd in een vonnis vast gelegd.

alvast bedankt voor de uitleg!!
Ivm de verhuis: Je KAN dit doen maar je MAG dit niet doen zonder toestemming van de vader. Jullie hebben gezamenlijk ouderlijk gezag dus maakt het niet uit waar de kinderen gedomicilieerd zijn ivm keuzes maken. Je KAN ze van school veranderen maar in principe MAG je dit niet doen zonder toestemming van de vader.
Als je ex weet van je verhuis en hij gaat hier niet mee akkoord kan je enkel nog naar de rechtbank gaan en de rechter vervangende toestemming vragen om te verhuizen en om de kinderen in te schrijven in een andere school. Weet wel dat als je dit niet doet en je doet alles op eigen houtje je dit heel zuur kan opbreken..

Reclame

lucgescheiden
Berichten: 2810

#4 , 30 nov 2010 18:38

In vermoed dat het EOT eveneens bepaald wie de kinderen over en weer brengt als ook door wie.
Zelfs indien u ex akkoord gaat met uw verhuis en de scholen-wissel, kan u zich verwachten aan een vonnis waarin u veroordeeld wordt tot het over en weer brengen van de kinderen.
Misschien is het raadzamer om vooreerst onderling een akkoord te proberen sluiten?
Handige documenten voor Personenrecht

prouth mother
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 24 mar 2011 11:27

De verhuis begint dichter en dichter te komen en mijn ex begint al moeilijk te doen! zoals verwacht!!
mijn oudste zoon moet gaan sporten (daar komen we beiden wel in overeen) maar voor mij is het praktisch niet haalbaar om de uren van de sportclub te volgen en de dagen. dit is niet combineerbaar met mijn werkuren en ons toekomstige woonplaats.
mijn ex is hiermee niet echt blij, maar heb hem verteld dat hij met de kinderen gaat sporten in zijn week waar hij wil en ik in mijn week waar ik wel die combineerbaar is met mijn werk. HIj is hiermee niet akkoord, de kinderen mogen maar in 1 sportclub ingeschreven worden en dit moet zo dicht mogelijk ben hem zijn, want het is tenslotte ik die verkies om zover te verhuizen;. wat kan ik hier tegen doen?? kan ik hier iets tegen doen??
of moet hij hiermee gewoon akkoord gaan dat ik de kinderen ook in hun nieuwe omgeving wil laten sporten en nieuwe vriendjes maken..

lucgescheiden
Berichten: 2810

#6 , 30 mar 2011 19:08

Zijn 'moeilijk doen', kan ook een manier zijn om jouw aandacht op te eisenn voor het probleem,
en in de hoop dat u bereid bent daar overleg in te plegen.
Bent u bereid van de kinderen elke training te gaan halen naar hun vader?
Beoefent je oudste zoon een team-sport?
Of zoals Eylis reeds schreef; zou deze verandering ten goede komen van de kinderen?

U zal de kinderen mogen inschrijven waar u wilt, maar als dat tegen hun eigen wil in gaat, dan vrees ik dat het weggesmeten lidgelden zullen worden.

De enige goede raad is dan, tracht te overleggen met de andere ouder en vraag samen naar de kinderen hun mening.

Ik meen persoonlijk, dat je als ouder pas trots kan zijn als je er effectief een minnelijke schikking over kan bereiken, zonder oorlog of rechtbank.
Handige documenten voor Personenrecht

Bijtje
Berichten: 755

#7 , 01 apr 2011 12:14

Het systeem van : in uw week moet je het zelf maar weten waar ze sporten en ik zal dat in mijn week ook wel doen, lijkt me voor jonge kinderen geen juiste oplossing ... ten eerste zal het kind eens zo hard voelen dat partijen niet overeen komen en ten tweede ken ik niet veel sporten die men om de twee weken in plaats van wekelijks kan doen zonder dat er problemen van zouden kunnen komen. Mijn ex en ik zijn meer dan drie jaar uit elkaar, onze zoon is bijna 6 en hij voetbalt al een heel seizoen zowel bij mij als bij papa. Dat zijn de momenten waarop ons kind het gelukkigst is : als zowel mama als papa zien hoe een knappe goals hij kan maken enzovoort ... je neemt de kinderen heel wat af met zo'n strikt gescheiden ouderschap. Je hebt hen met z'n tweetjes gemaakt : niet alleen.

Als ouder zou ik het er dan ook heel moeilijk mee hebben als mijn ex dit zou voorstellen of willen beslissen ... omdat het gewoonweg tegen het belang van het kind is.

Ziena
Berichten: 1

#8 , 11 apr 2011 12:15

[quote="eylis"]-u heeft co-ouderschap én verblijfsco-ouderschap, uitgesproken per vonnis. Dat wil zeggen dat de rechter het belangrijk vind dat de kinderen door BEIDE ouders opgevoed worden. als de kinderen zelf LIEVEr bij de ene ouder blijven dan bij de andere, is dat louter wat een kind graag wil, maar daarom NIET wat het beste is voor een kind. en u zou samen met de andere ouder moeten uitleggen aan de kinderen dat dit het beste voor hen is. zowel vader als moeder dragen een belangrijke taak in de opveoding en het verblijf bij papa is geen kwestie van BEZOEK. Het gaat om een wezenlijk aspect van de ontwikkeling van een kind. als een papa dood is, kan het natuurlijk niet. Maar als hij leeft en hij is geen psychopatische bandiet hebben kinderen recht op hun vaders opvoeding; en vaders recht om hun kinderen op te voeden.

Mijn ex-echtgenoot en ik zijn gescheiden met een EOT waarbij de kinderen week om week bij de vader woonden. nadat hij een jaar later iemand heeft leren kennen en het op zijn werk wat druk werd heeft hij me gevraagd om de kinderen 'tijdelijk' wat langer bij mij te laten. Dit zou voor een viertal maanden zijn want dan was het weer minder druk. Na drie jaar, waarin ik regelmatig heb gevraagd om de kinderen weer week om week te nemen, heb ik een rechtszaak aangespannen om de EOT terug te laten naleven. Vader wil de oudste dochter week om week, op dat moment is ze 16 j., de drie andere kinderen zijnde 8j., 8j. en 5j. wil hij alleen de huidige 4 dagen bij hem.

Het vonnis wordt ook zo uitgesproken, hoeveel belang hecht een rechter er aan dat het kind door beide ouders wordt opgevoed???

Terug naar “Echtscheiding”