bezoekrecht

moi
Topic Starter

bezoekrecht

#1 , 06 dec 2005 21:49

om het kort samen te vatten: exvriend heeft bezoekrecht, elke zaterdag van 9 tot 19h...103 euro allimentatie / maand en 50 euro/2maand op spaarboek kind...is er dit jaar welgeteld AL 3 keer omgeweest, stort niet op spaarboek en allimentatie is al vr twee maand niet betaald...
Ik heb niet liever dan dat hij niet meer komt, zenuwen slaan niet tilt en zoon is de wekelijkse routine nu al gewoon, kent zn echte pa wrs zelfs niet meer (is er nu 3)...
indien hij er werkelijk nie meer om komt, hoeft hij voor mij niet meer te betalen ook, beetje logisch niet?
nu is mn vraag hoe ik dit dan officieel kan maken...moet ik terug nr jeugdrechter om het 'contract' te laten aanpassen, zodat hij zn bezoekrecht officeel opzegt of hoe moet dit nu verder? ik vind het sowieso niet meer verantwoord om mn zoon mee te geven, zoon kent zn 'pa' niet en omgekeerd, het zijn vreemden voor elkaar.
en indien hij er daadwerkelijk nooit meer om komt, kan mn man hem dan adopteren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gescheiden vader
Topic Starter

#2 , 10 dec 2005 15:49

Die regeling trekt inderdaad op niks en het verwondert me niks dat de vader afhaakt: hij voelt zich gewoon een babysit zodat jij op zaterdag kan gaan winkelen. Bovendien kan hij geen relatie met zijn zoon opbouwen.

werk een andere regeling uit die de vader meer contact geeft met zijn zoon.

lees wat de Franse kinderpsychiater Maurice Berger zegt: kinderen van heel jonge leeftijd (0 tot 5) moeten heel regelmatig contact met beide ouders hebben. Bij gescheiden ouders: hoofdverblijfplaats bij de moeder en meerdere contacten per week, van enkele uren, met de vader. De vader gaat meer hebben aan drie contacten per week, telkens twee uur, dan aan ??n contact van 10 uur.

mauriceberger.net

moi
Topic Starter

#3 , 16 dec 2005 23:05

zever niet vent! ik ga helemaal niet shoppen, ik heb zelfs mn werk moeten opgeven aangezien ik niet op hem kan rekenen! ik werkte namelijk de zaterdag...hij mocht er zelfs tijdens de week/vakantie omkomen als hij verlof had maar deed dit nooit!
en dat hij geen zoon/vader relatie kan opbouwen tja das zn eigen fout, had hij maar niet op een ander moeten gaan tijdens mn zwangerschapsverlof!

Reclame

Gast
Topic Starter

#4 , 18 dec 2005 14:31

ik heb een voorstel voor al die moeders die zeggen dat het schandalig is dat hun ex niet meer naar de kinderen omkijkt:

draai de rollen eens om. Beeld je in dat de kinderen gedurende 6,5 dagen op 7 bij de vader zijn. Deze week. En volgende week. En de week erna. Enzovoort. Denk er even over na: elke dag van de week opstaan zonder dat je eigen kinderen in huis zijn.

stel je voor dat jij ze alleen op een zaterdag mag zien, van 09u tot 19u. Enig idee wat je dan met hen kan doen? Enig idee hoe je jezelf dan zal voelen?

zal ik het antwoord geven? Tijdens de eerste uren van de dag gaat het nog een beetje, maar vanaf 's middags krijg je koude rillingen als je eraan denkt dat je ze, vanaf 19u, weer een week niet zal zien.

beste moeders: beeld je eens in dat je je kinderen een week niet mag zien. En daarna weer een week. En dan nog een week. Doe het eens: je zal je zelden zo eng, bang, hulpeloos, opstandig voelen. Tot je breekt. Wel, d?t is het wat gescheiden vaders zoals de ex van Moi meemaken.

shame on you: moeders die dit eisen, advocaten die hen steunen, openbaar ministerie dat blijft zitten, rechters die dit vonnissen.

Miet
Topic Starter

#5 , 19 dec 2005 11:27

ik heb een voorstel voor al die moeders die zeggen dat het schandalig is dat hun ex niet meer naar de kinderen omkijkt:

draai de rollen eens om. Beeld je in dat de kinderen gedurende 6,5 dagen op 7 bij de vader zijn. Deze week. En volgende week. En de week erna. Enzovoort. Denk er even over na: elke dag van de week opstaan zonder dat je eigen kinderen in huis zijn.

stel je voor dat jij ze alleen op een zaterdag mag zien, van 09u tot 19u. Enig idee wat je dan met hen kan doen? Enig idee hoe je jezelf dan zal voelen?

zal ik het antwoord geven? Tijdens de eerste uren van de dag gaat het nog een beetje, maar vanaf 's middags krijg je koude rillingen als je eraan denkt dat je ze, vanaf 19u, weer een week niet zal zien.

beste moeders: beeld je eens in dat je je kinderen een week niet mag zien. En daarna weer een week. En dan nog een week. Doe het eens: je zal je zelden zo eng, bang, hulpeloos, opstandig voelen. Tot je breekt. Wel, d?t is het wat gescheiden vaders zoals de ex van Moi meemaken.

shame on you: moeders die dit eisen, advocaten die hen steunen, openbaar ministerie dat blijft zitten, rechters die dit vonnissen.
Kan je woede best begrijpen!!!! Maar het omgekeerde gebeurt ook haar , dat ge als moeder je kinderen niet meer ziet!!Er g is het H???????????l erg!

webmaster
Beheerder

#6 , 19 dec 2005 11:50

Beste Gast,

Dit is de allerlaatste waarschuwing. Nog ??n opmerking in deze trant die gepost wordt binnen een "vraag" en ik leg u een IP-adres ban op.

We hebben een speciaal sub-forum opgestart onder "Actuele Onderwerpen", gelieve aldaar dergelijke beschouwingen te plaatsen.

Het forum werd zo opgevat dat registratie niet nodig is (drempel-verlagend), het zou me echt teleurstellen om alsnog verplichte registratie te moeten invoeren omdat enkelen misbruik maken van de mogelijkheid om volledig anoniem berichten te plaatsen.

Uw mening heeft zeker zijn waarde, doch wil aub onze forum-regels respecteren. Het Internet is minder anoniem dan u zou denken, u weze bij deze dus een allerlaatste maal gewaarschuwd.

JuridischForum.be Team

gescheiden vaders
Topic Starter

#7 , 19 dec 2005 12:49

1. is het grof of beledigend als ik zeg dat ik het een schande vind dat vaders geen rechten meer hebben eens ze gescheiden zijn?

2. omgangsrecht is meer dan een juridische discussie, want achter elke klacht wegens inbreuk op Art 431/432 SW schuilt een persoonlijk drama.

3. ik heb op het eerste bericht inhoudelijk en to the point gereageerd door te verwijzen naar de relevante studie van de Franse kinderpsychiater Maurice Berger i.v.m. de omgangsregeling voor kleine kinderen.

4. als de discussie moet verplaatst worden, sluit het onderwerp dan aub

webmaster
Beheerder

#8 , 19 dec 2005 13:31

1. is het grof of beledigend als ik zeg dat ik het een schande vind dat vaders geen rechten meer hebben eens ze gescheiden zijn?
Neen, maar u doet dit in ELK onderwerp dienaangaande, uw statement is ondertussen duidelijk.

2. omgangsrecht is meer dan een juridische discussie, want achter elke klacht wegens inbreuk op Art 431/432 SW schuilt een persoonlijk drama.
Ik kan u meegeven dat ik dat van z??r dichtbij hem mogen constateren. Ik weet maar al te goed hoe pijnlijk een (vecht)scheiding kan zijn, geloof me vrij.
3. ik heb op het eerste bericht inhoudelijk en to the point gereageerd door te verwijzen naar de relevante studie van de Franse kinderpsychiater Maurice Berger i.v.m. de omgangsregeling voor kleine kinderen.
Nogmaals, u kan dat ??n keer melden, maar aub niet binnen elke vraag.
4. als de discussie moet verplaatst worden, sluit het onderwerp dan aub
De vraag van de vraagsteller was legitiem, ik zie niet in waarom ik dit onderwerp zou moeten sluiten.

Nogmaals: ik heb begrip voor uw argumenten, maar het gaat niet op dat u in elke vraag dat betrekking heeft op alimentatie-geld en/of bezoekregeling telkenmale verregaand veralgemeend.

Dank voor uw begrip,

JuridischForum.be Team

sperwer

#9 , 20 dec 2005 16:51

voor gast. Ik kan niet anders dan de webmaster gelijk geven. met je woede hier af te koelen los je de problemen die je heb niet op en een ander is er ook niets mee.
Voor de moeder die vraagt of ze naar de rechtbank terug moet. Ik zou eerst eens proberen om met hem zelf een regeling uit te werken die je dan samen op de rechtbank ken voorleggen, maar tracht het voor je kind te behouden dat hij die 50? blijft storten, hij is toch iets dat hij dan later heeft. En ik zie zelf ook weinig gescheiden moeders zonder hun kinderen winkelen, het is toch gezelliger met hen. heb je nog iemand om iets aan te vragen.

Sorry webmaster dat het niet zuiver juridisch was.

Nemine Contradicente
Contacteer: Website

#10 , 20 dec 2005 21:05

Geachte "Moi", het lijkt me in uw situatie inderdaad wijselijk om de volledige ouderlijke macht aan te vragen bij de rechter.
Ik denk dat als de situatie is zoals u die schetst dat de vader dit ook niet zal proberen tegen te houden.
Als de vader geen bezwaar maakt tegen volledige ouderlijke macht van u kan uw man inderdaad het kind adopteren.
Veel succes nog, en geef de kleine maar een knuffel. :wink:
[i]Legere, Iudicare, Reparare.[/i]

gescheiden vaders
Topic Starter

#11 , 23 dec 2005 16:50

Nemine C., ik zie dat je in Nederland woont. In Belgi? is de wetgeving anders dan bij jullie:

1. de moeder kan de exclusieve uitoefening van het ouderlijk gezag inderdaad vragen, maar dit verandert niets aan de situatie van nu, want ze heeft die al de facto: de vader kijkt blijkbaar niet naar zijn kind om, en vraagt dus ook geen inspraak in de ontspanning, opvoeding, de levensbeschouwelijke keuzes e.d. (zie Artikel 374 Burgerlijk Wetboek).

2. ik spreek je tegen waar je zegt dat adoptie mogelijk wordt als ze het exclusief ouderlijk gezag heeft. Artikel 348 Burgerlijk Wetboek blijft immers altijd van toepassing: als de afstamming vast staat, moet de vader zijn toelating geven tot adoptie.

De rechter gaat ook oordelen of adoptie in het belang van het kind is. Meer zelfs: "in het hoger belang van het kind" zegt 344 B.W. Ik weet dat ik weer iedereen over mij ga krijgen met deze opmerking, maar ik doe het toch: deze adoptie moet dienen om alle banden met de ex te verbreken en de rechten van die (biologische vader) over te dragen naar de nieuwe man. Dat heeft niks te maken met het hoger belang van het kind dat Artikel 344 vereist, en de rechter zal de adoptie daarom weigeren.

sperwer

#12 , 23 dec 2005 20:20

wat die adoptie betreft, als de biologische vader het kind herkent heeft kan het zijn dat er eerst zijn toelating moet gevraagt worden. en verder klopt het volgens de uitleg inderdaad dat de moeder nu alleen het ouderschap uitvoert. Maar, en dat is zowel in belgie als in nederland, de vader blijft het recht hebben op zich er te pas en onpas mee te bemoeien zolang hij niet uit zijn ouderschap is ontzegd door de rechtbank. Dus moi indien het kan probeer er met de vader over te praten, het is veel makkelijker om iets van hem gedaan te krijgen als je hem eerst inlicht.
Veel mensen gaan dwars liggen juist omdat ze rechtstreeks met het gerecht te maken krijgen. Verder zijn over bijna heel europa de wetten in verband met ouderschap het zelfde.

Bjorn Ketels

#13 , 24 dec 2005 11:57

wat die adoptie betreft, als de biologische vader het kind herkent heeft
U bedoelt waarschijnlijk dat hij het kind erkend heeft... Met herkennen alleen zullen we er niet komen vrees ik. :D

Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

sperwer

#14 , 24 dec 2005 11:59

juist ja sorry meester

Bjorn Ketels

#15 , 24 dec 2005 12:41

juist ja sorry meester
Was een grapje hoor :D.

Groeten, Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Terug naar “Echtscheiding”