gerechtskosten beroepsprocedure

miekemuis
Topic Starter

gerechtskosten beroepsprocedure

#1 , 10 nov 2006 18:48

Vorig jaar verloor ik een beroepsprocedure ivm onze (v)echtscheiding, die ondertussen uitgesproken is. De vereffening is nog 'hangende'.
Ik werd 'veroordeeld' tot het betalen van de gerechtskosten. Mijn ex-man heeft dit vonnis niet laten betekenen. In de procedure van de vereffening heeft hij deze kosten nog niet gevorderd (hij beweert geen raadsman te hebben). Ondertussen stuurde hij mij plots wel een mail dat ik die kosten stante pede moet betalen of dat hij mij volgende week een deurwaarder stuurt, waarvan ik dan ook de kosten zal moeten betalen (beweert/dreigt hij). Ik was in de overtuiging dat deze betaling ook kon in de procedure van de vereffening, omdat er nog zoveel kosten, ook ten gunste van mij, open staan, en ik die ook niet kan opeisen zolang de procedure nog loopt, en het voor mij uiteraard financieel beter zou uitkomen als die kosten 'allemaal tegelijk' konden verrekend worden op het einde van de procedureslag. Wie weet raad?

Tweede 'probleem': de kinderen zijn bij mij gedomicilieerd en al hun facturen komen bij mij toe, waarna ik maandelijks een overzicht in een rekenblad giet om door te sturen naar mijn ex, zodat hij de helft of zijn deel kan betalen. Meestal steek ik er ook kopies van de rekeningen bij of geef ik ze hem als hij ze vraagt. (Wat hij trouwens niet doet) Ik dacht dat dit tot nog toe behoorlijk goed ging (sinds een jaar-geen conflicten hierover gehad), maar nu stuurt hij een boze mail waarin hij mijn financieel beheer compleet afbreekt, mij zegt dat ik hem van niets op de hoogte houd enz. enz... het kan niet op met de verwijten... hij dreigt er ook mee een procedure te starten om de kinderen bij hem te domicili?ren enz.enz.
Is er iemand die mij wat gerust kan stellen of kan adviseren wat ik precies moet doen om 'met alles in orde te zijn', zodat hij dergelijke verwijten niet kan hard maken voor de rechtbank, want ik doe echt mijn best om in alles eerlijk en correct te zijn en wil hem voor geen euro te veel laten opdraaien. Ik weet niet waarom hij ineens zo boos is, en heb het gevoel dat hij me alleen op stang wil jagen, maar ben er toch niet gerust in, en heb de indruk dat hij 'zijn kanonnen in stelling is aan het brengen'...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 12 nov 2006 09:43

?Art.1017.Tenzij...verwijst ieder eindvonnis,zelfs ambtshalve,de in het ongelijk gestelde partij in de kosten...?(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

"Art.1393. Overhandiging van de uitgifte van het vonnis...aan de gerechtsdeurwaarder geldt als volmacht voor alle tenuitvoerleggingen."(Ger.W.).

Uw ex-man moet dus niet wachten op de vereffening-verdeling van het huwelijksvermogen om hem daaruit de gerechtskosten te betalen.

Uw afrekening van de onderhoudskosten van de kinderen lijkt mij correct,maar ZOU kunnen in strijd zijn met het echtscheidingsvonnis of de erbij horende voorlopige maatregelen.Onderzoek dit zorgvuldig.
?compleet afbreekt? is niet CONCREET en dus ook niet te beoordelen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

miekemuis
Topic Starter

#3 , 12 nov 2006 13:45

Bedankt voor je antwoord. Sta me toe nog enkele vragen ter verduidelijking te stellen.

Heb ik het recht te wachten tot betaling van de gerechtskosten tot na de betekenis van het vonnis?
Moet ik de kosten van het betekenen van het vonnis dan ook betalen?

Inzake de regeling van de kinderen. Het vonnis legt co-ouderschap op met gelijke bilocatie. De kinderen zijn bij mij gedomicilieerd en ik ontvang het kindergeld, waarvan ik de helft moet doorstorten aan mijn ex. Voor de rest vermeldt het vonnis enkel 'Beide partijen zullen instaan voor de onderhoudskosten voor de kinderen gedurende de periodes dat die bij hen verblijven. Voor de belangrijke medische uitgaven ten behoeve van de kinderen zal elk voor de helft instaan.' Tot nog toe werden echter alle kosten (school, dokter, apotheek, tandarts, kapper...) gedeeld, ook als de kinderen bij de andere ouder verbleven als ze ziek waren, een uitstap hadden of een pilletje nodig hadden... Enkel kledij, schoenen, sport... zijn apart. Is het vonnis te beperkt en zou het dus beter zijn de jeugdrechter een gedetailleerdere regeling te vragen, al was het maar om te vermijden dat mijn ex in de toekomst beweert dat hij volgens dit vonnis ook de schoolkosten niet moet betalen... Pfffff, ik zoek eigenlijk gewoon naar een regeling die waterdicht is, zodat ik eindelijk gerust kan zijn: IK neem de administratie van de kinderen graag voor mijn rekening, ik sta er zelfs op, maar met een ex die voortdurend op de loer ligt om mij op fouten te betrappen, en die er zelf geen kan maken omdat hij niets moet doen, is dit een riskante bezigheid. Ik vrees immers dat hij redenen zoekt om de strijd om de kinderen, die nu in mijn ogen sinds een jaar gestreden was, weer te beginnen...

Reclame

miekemuis
Topic Starter

#4 , 15 nov 2006 18:51

wil er aub nog eens iemand naar mijn laatste antwoord kijken en eventueel mijn vragen proberen beantwoorden?
't is maar dat 'het ultimatum' van mijn ex morgen afloopt....

koen999

#5 , 15 nov 2006 19:18

Heb ik het recht te wachten tot betaling van de gerechtskosten tot na de betekenis van het vonnis?
Moet ik de kosten van het betekenen van het vonnis dan ook betalen?
U heeft dat recht ja maar uiteraard zal U het betekenen van het vonnis dan ook dienen te betalen

Terug naar “Echtscheiding”