teveel betaalde alimentatie

sofie2503
Topic Starter
Berichten: 5

teveel betaalde alimentatie

#1 , 13 nov 2010 04:33

Na jaren (zo'n 20 jaar) heb ik terug contact met mijn vader. Als kind is me verteld door mijn moeder dat mijn vader na een aantal jaren zijn bezoekrecht afgestaan heeft op voorwaarde dat hij geen alimentatie meer diende te betalen voor mij. Op zich had en heb ik geen goed contact met mijn moeder en ben dan ook op mijn 17 en half uit huis gegaan. Nu ben ik te weten gekomen van mijn vader dat mijn moeder hem verteld had dat ik niet meer naar hem toe wenste te komen en hij me daarom niet meer kwam afhalen. Nu is natuurlijk boven water gekomen dat mijn moeder zowel mij als mijn vader belogen heeft. Hij is trouwens alimentatie voor mij aan haar blijven betalen tot mijn 24 jaar (ik was toen al getrouwd en had zelf al 2 kinderen, maar daar was hij natuurlijk niet van op de hoogte) Dit is nu zo'n 11 jaar geleden.Hij was te weten gekomen via kennissen dat ik werkte en daardoor is hij dan ook gestopt met betalen. Nu heeft natuurlijk mijn moeder gedurende verscheidene jaren (van mijn 17 en half tot 24 jaar) alimentatie voor mij ontvangen waar ze natuurlijk totaal geen recht op had.
Nu was eigenlijk mijn vraag of mijn vader de mogelijkheid heeft om deze alimentatie van haar terug te eisen. Hij heeft alle bewijzen dat hij gedurende die jaren blijven betalen is voor mij.(bankuittreksels,belastingaangiften,..) Ik kan eveneens bewijzen voorleggen wanneer ik uit huis gegaan ben.Mijn vader is van oordeel dat de alimentatie die hij betaalde voor mij diende gebruikt te worden en zou dit dan natuurlijk ook graag terugeisen om me dan deze gelden te kunnen schenken.
Hij betaalde voor mij toen 4000Bfr (nu zo'n 100 euro) per maand.
Is voor het terugvorderen van teveelbetaalde alimentatiegelden een verjaringstermijn? En heeft mijn vader eventueel recht op intresten op deze bedragen?

Alvast vriendelijk bedankt voor de raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 13 nov 2010 11:15

Normaal 5 jaar maar in dit geval is er ook valsheid geleegd in documenten enn oplichting wat het strafrechtelijk maakt.
Ik zou toch eens naar een advocaat gaan met alle gegevens - schadevergoeding misschien niet direct maar misschien wel een strafrechtelijk staartje

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”