Co-ouderschap is de "regel", maar niets is "geregeld"!

fc752610
Topic Starter

Co-ouderschap is de "regel", maar niets is "geregeld"!

#1 , 12 nov 2010 16:14

Een jaar of 5 geleden hebben mijn ex-man en ik beslist om uit elkaar te gaan en te opteren voor co-ouderschap, maar nu zijn er enkele dingen die me dwars liggen en waar ik graag meer informatie over zou willen bekomen. Ik hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen, want ik ben eigenlijk ten einde raad.

1.

Toen ik gescheiden ben, heeft men mij verteld dat het niet uitmaakte waar mijn dochter gedomicilieerd werd,…Maar nu stoot ik toch wel op enkele problemen. Mijn dochter is toen gedomicilieerd bij mijn ex-man, daar hij het huis overnam, was dit het eenvoudigste. Ik ben nu terug alleenstaande mama en had graag een sociale lening afgesloten, maar daar vertelde men mij, dat dat niet mogelijk is omdat mijn dochter niet bij mij gedomicilieerd is. Hierdoor loop ik een voordeel van ongeveer 200 euro per maand mis. Als alleenstaande mama met een lening voor een huis, is dit enorm veel geld. Ik zou graag willen weten of hier iets aan te doen is?

- Kan ik vragen aan mijn ex-man om mijn dochter bij mij te domiciliëren?
- En wat zijn hier de gevolgen van, zowel voor hem als voor mij?
- En hoe gaat dit in zijn werk, dienen wij daarvoor langs te gaan bij de jeugdrechtbank ( wij hebben samen gekozen voor co-ouderschap en dat is vastgelegd bij een scheidingsbemiddelaar – dus niet opgelegd door de rechtbank – men vertelde me dat het genoeg is als beide partijen hiervoor een document ondertekenen, zodat we dit onderling overeengekomen zijn)?

2.

Ook heeft mijn ex-man een probleem. Hij heeft een kindje bijgekregen en hij krijgt hier enkel maar kindergeld voor een eerste kind voor. Wat is er mogelijk zodat hij toch kindergeld kan krijgen voor een tweede kind? Wat zijn de mogelijkheden en de consequenties? Momenteel wordt het kindergeld voor mijn dochter gestort op een afzonderlijke rekening, waar zowel hij als ik een volmacht op hebben.

Nu hoorde ik vandaag dat als we overeenkomen om mijn dochter bij te domiciliëren, het voor hem niet mogelijk is om kindergeld te krijgen voor 2 kinderen ( dit zou gelinkt zijn aan het domicilie-adres). Ik zit echt met de handen in het haar, zeker omdat er geen enkele instantie is die een duidelijk antwoord kan geven ( zelfs de minister kan dit niet!!).

Het is echt jammer. Co-ouderschap is bij wet de regel bij echtscheidingen. De overheid vraagt dat beide ouders hun verantwoordelijkheden en de zorg opnemen voor de kinderen. Het is niet altijd gemakkelijk, maar tot nog toe vind ik dat we daar redelijk goed in slagen. Maar diezelfde overheid maakt het ons wel moeilijk om het zo te houden…en dit enkel door domiciliëring…door de financiële en fiscale gevolgen…Het is schrijnend en zeer frustrerend voor beide partijen.

Ik hoop hier de nodige informatie te vinden, zodat wij toch op een serene wijze ons co-ouderschap kunnen verderzetten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 nov 2010 09:48

1. U kan uiteraard aan uw ex-man vragen om uw dochter bij u te domiciliëren. ‘zodat we dit onderling overeengekomen zijn’ houdt in dat u dit ook door onderlinge overeenkomst (schriftelijk) kan wijzigen. Op grond van die overeenkomst kan u dan ook de domicilie laten aanpassen.

2. ‘Hij heeft een kindje bijgekregen en hij krijgt hier enkel maar kindergeld voor een eerste kind voor...Momenteel wordt het kindergeld voor mijn dochter gestort op een afzonderlijke rekening‘.

Uiteraard is elk kind een rechthebbend kind.

“Art.42.§ 1. Voor de bepaling van de rang, bedoeld bij de artikelen 40, 42bis, 44, 44bis en 50ter wordt rekening gehouden met de volgorde van geboorten van de kinderen...De kinderbijslag die betaald wordt aan een enkele bijslagtrekkende wordt verleend rekening houdend met het aantal rechtgevende kinderen. Indien er verschillende bijslagtrekkenden zijn wordt voor de rangbepaling bedoeld in het eerste lid rekening gehouden met het GEHEEL van de rechtgevende kinderen onder de volgende voorwaarden :1° de bijslagtrekkenden moeten dezelfde hoofdverblijfplaats hebben...2° de bijslagtrekkenden moeten ofwel echtgenoten zijn ofwel...”(19 DECEMBER 1939. - Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

Aan die voorwaarden is hier niet voldaan zodat geen rekening wordt gehouden met het geheel van de rechtgevende kinderen indien er verschillende bijslagtrekkenden zijn.

“Art.69.§1...(derde lid) Wanneer de twee ouders van verschillend geslacht die niet samenwonen het ouderlijke gezag gezamenlijk uitoefenen in de zin van artikel 374 van het Burgerlijk Wetboek en...wordt de kinderbijslag volledig aan de moeder betaald. De kinderbijslag wordt echter volledig aan de vader betaald vanaf diens aanvraag, als het kind en hijzelf op die datum dezelfde hoofdverblijfplaats hebben...In de situaties bedoeld in het derde en het vierde lid kan de kinderbijslag op vraag van beide ouders gestort worden op een rekening waartoe ze beiden toegang hebben...”(19 DECEMBER 1939. - Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

Storting op een rekening waartoe ze beiden toegang hebben sluit dus niet uit dat die kinderbijslag slechts aan één van beide ouders betaald wordt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”