Samenwonend en een kind nu relatie ten einde

Enigma_0081
Topic Starter

Samenwonend en een kind nu relatie ten einde

#1 , 04 nov 2010 22:31

Dag allemaal,

ik weet niet of iemand mij hier kan helpen of dat dit de juiste plaats is om iets te posten maar ben beetje radeloos aan het worden.
ik ben bijna 4 jaar samen geweest met mijn ex. wij zijn +- 1.5 jaar wettelijk samenwonend. wij hebben samen een dochter die mijn naam draagt.
We zijn sinds een 5 tal weken niet meer samen. we wonen nog tijdelijk op het zelfde adres maar ben een woonplaats voor mezelf aan het zoeken.

de verdeling van inboedel enzo dat maakt me allemaal niet uit maar ik wil mijn dochter niet kwijt.

volgens haar krijgt de moeder altijd voorrang en kan ze haar voor zichzelf krijgen en ik alleen 1 zaterdag om de 2 weken en onderhoudsgeld betalen.
volgens haar maak ik alleen kans op co ouderschap als zij daar helemaal mee akkoord is.

ik wil heeel graag co ouderschap en de kosten delen. ik heb het gevoel dat zij alle touwtjes in handen heeft en vroeg me af of dit in belgie werkelijk zo is dat beide partners niet evenwaardig zijn.

een bijkomende vraag is natuurlijk als we co ouderschap aangaan moet ik aan haar onderhoudsgeld betalen zegt ze omdat ik meer verdien.
nu inderderdaad ik verdien netto 250euro meer dan haar. maar dit houdt wel in op het moment dat onze dochter ten laste is van mij.

nu is het niet zo dat ik veel verdien dus zal het niet makkelik hebben om rond te komen. is dat onderhoudsgeld altijd nodig?
misschien ook even een kanttekening maken dat haar ouders een appartement voor haar gaan kopen waarbij zij slechts een minimale huur moet betalen.
wordt dit ook in rekening gebracht?

en wat als zij nu haar werk verliest? moet ik dan meer gaan bijdragen ook al doet zij helemaal geen inspanning om werk te vinden?
(dit is een vrij reeele situatie aangezien ze daar wel op afstevend)

ik weet het zijn veel vragen bijeen maar ik hoop dat iemand een beetje licht kan werpen op de zaak.

of kan ik toch beter naar een advocaat stappen voor informatie?

dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marijkealleen

#2 , 05 nov 2010 16:03

Co-ouderschap wordt alleen geweigerd als één vd partners niet is staat is zijn/haar kind halftijds mee op te voeden, en is tegenwoordig in België een algemene regel. Dit kan ze alleen aanvechten als hier gegronde redenen voor zijn : verwaarlozing, mishandeling, ...
Alle aspecten van inkomsten en schulden worden in aanmerking genomen bij het berekenen van onderhoudsgeld, maar aangezien uw ex ook werk heeft, al verdient ze minder, lijkt het me sterk dat u bij een 50/50 regeling nog onderhoudsgeld moet betalen. Het eerste consult bij een advocaat is gratis, dus als ik u was zou ik me toch even informeren over de mogelijke gevolgen als uw ex zonder werk geraakt en in hoeverre u dan nog aansprakelijk bent.

j.demoor

#3 , 06 nov 2010 09:51

Uit ‘wij hebben samen een dochter die mijn naam draagt.’ leid ik af dat u uw dochter erkende en daardoor tegenover haar DEZELFDE rechten en plichten hebt als de moeder.

“Art.374. § 1.Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen en geldt het in artikel 373, tweede lid, bepaalde vermoeden. Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind, over de belangrijke beslissingen betreffende zijn gezondheid, zijn opvoeding, zijn opleiding en zijn ontspanning en over de godsdienstige of levensbeschouwelijke keuzes of wanneer deze overeenstemming strijdig lijkt met het belang van het kind, kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders. Hij kan eveneens bepalen welke beslissingen met betrekking tot de opvoeding alleen met instemming van beide ouders kunnen worden genomen. Hij bepaalt de wijze waarop de ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, persoonlijk contact met het kind onderhoudt. Dat persoonlijk contact kan enkel om bijzonder ernstige redenen worden geweigerd. De ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, behoudt het recht om toezicht te houden op de opvoeding van het kind. Hij kan bij de andere ouder of bij derden alle nuttige informatie hieromtrent inwinnen en zich in het belang van het kind tot de jeugdrechtbank wenden. In elk geval bepaalt de rechter de wijze waarop het kind wordt gehuisvest en de plaats waar het in het bevolkingsregister wordt ingeschreven als hebbende aldaar zijn hoofdverblijf. § 2. Ingeval de ouders niet samenleven en hun geschil bij de rechtbank aanhangig wordt gemaakt, wordt het akkoord over de huisvesting van de kinderen door de rechtbank gehomologeerd, tenzij het akkoord kennelijk strijdig is met het belang van het kind. Bij gebrek aan akkoord, in geval van gezamenlijk ouderlijk gezag, onderzoekt de rechtbank op vraag van minstens één van de ouders bij voorrang de mogelijkheid om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vast te leggen. Ingeval de rechtbank echter van oordeel is dat de gelijkmatig verdeelde huisvesting, niet de meest passende oplossing is, kan zij evenwel beslissen om een ongelijk verdeeld verblijf vast te leggen. De rechtbank oordeelt in ieder geval bij een met bijzondere redenen omkleed vonnis, en rekening houdend met de concrete omstandigheden van de zaak en het belang van de kinderen en de ouders.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Marijkealleen

#4 , 08 nov 2010 10:19

Let er in elk geval op niet 'te' ver van de woonst van uw ex te gaan wonen, want als u niet binnen een redelijke afstand woont kan de rechter beslissen dat het kind bij één vd ouders moet blijven opdat het naar 1 school kan gaan.

Enigma_0081
Topic Starter

#5 , 09 nov 2010 08:29

Dank allemaal voor het antwoord. ik ga me toch eens moeten informeren bij een advocaat denk ik. nu beweert ze dat een kind van zo'n jonge leeftijd door geen enkele rechter bij de beide ouders zou geplaats worden. dit zou voor het kind psychologisch slecht zijn. vanaf dat onze dochter naar school gaat zouden we co ouderschap nemen. tot dan verblijft ze bij haar en 'mag' ik haar op woensdag en zaterdag zien.

dit is onaanvaardbaar voor mij. ik wil en zal mijn dochter niet opgeven.

Marijkealleen

#6 , 09 nov 2010 10:40

Veel geluk en sterkte. En laat je niet afdreigen. Als je nu afstand doet van het co-ouderschap 'tot je dochtertje naar school gaat' kan dat resulteren in een definitieve regeling nadien. Laat duidelijk blijken dat je wil en kan zorgen voor jouw kind. Bereid je goed voor : waar verblijft je dochtertje als jij gaat werken ? Hoeveel tijd breng je met haar door ? Worden opa en oma ook betrokken bij de opvoeding ? (is altijd beter dan een onduidelijke vriend of vriendin). Alhoewel ik mijn ex liefst nooit van mijn leven meer zie, blijf ik voorstander van co-ouderschap. Rot-echtgenoten(s) kunnen nog wel goede papa's/mama's zijn. Vereiste is wel dat ze de wrevel onderling beperken tot de momenten dat de kinderen er niet bij zijn, en er dus ook niet mee te maken moeten hebben. Jouw echtgenote moet zich maar eens voorstellen hoe het voor haar zou geweest zijn als ze haar papa maar af en toe zou gezien hebben, toch ?? In ieder geval : veel geluk en ik hoop dat jullie er op een 'volwassen' manier uitgeraken.

Terug naar “Echtscheiding”