Dag allemaal,
ik weet niet of iemand mij hier kan helpen of dat dit de juiste plaats is om iets te posten maar ben beetje radeloos aan het worden.
ik ben bijna 4 jaar samen geweest met mijn ex. wij zijn +- 1.5 jaar wettelijk samenwonend. wij hebben samen een dochter die mijn naam draagt.
We zijn sinds een 5 tal weken niet meer samen. we wonen nog tijdelijk op het zelfde adres maar ben een woonplaats voor mezelf aan het zoeken.
de verdeling van inboedel enzo dat maakt me allemaal niet uit maar ik wil mijn dochter niet kwijt.
volgens haar krijgt de moeder altijd voorrang en kan ze haar voor zichzelf krijgen en ik alleen 1 zaterdag om de 2 weken en onderhoudsgeld betalen.
volgens haar maak ik alleen kans op co ouderschap als zij daar helemaal mee akkoord is.
ik wil heeel graag co ouderschap en de kosten delen. ik heb het gevoel dat zij alle touwtjes in handen heeft en vroeg me af of dit in belgie werkelijk zo is dat beide partners niet evenwaardig zijn.
een bijkomende vraag is natuurlijk als we co ouderschap aangaan moet ik aan haar onderhoudsgeld betalen zegt ze omdat ik meer verdien.
nu inderderdaad ik verdien netto 250euro meer dan haar. maar dit houdt wel in op het moment dat onze dochter ten laste is van mij.
nu is het niet zo dat ik veel verdien dus zal het niet makkelik hebben om rond te komen. is dat onderhoudsgeld altijd nodig?
misschien ook even een kanttekening maken dat haar ouders een appartement voor haar gaan kopen waarbij zij slechts een minimale huur moet betalen.
wordt dit ook in rekening gebracht?
en wat als zij nu haar werk verliest? moet ik dan meer gaan bijdragen ook al doet zij helemaal geen inspanning om werk te vinden?
(dit is een vrij reeele situatie aangezien ze daar wel op afstevend)
ik weet het zijn veel vragen bijeen maar ik hoop dat iemand een beetje licht kan werpen op de zaak.
of kan ik toch beter naar een advocaat stappen voor informatie?
dank bij voorbaat