omgangsregeling wijzigen

lucasse
Topic Starter

omgangsregeling wijzigen

#1 , 26 okt 2010 22:36

Ik ben 5 jaar geleden gescheiden en wij hebben co-ouderschap voor onze 2 kinderen van ondertussen 11 en 8. Indertijd ben ik akkoord gegaan om de kinderen om de 2 dagen te laten verhuizen (maandag- tot woensdagmorgen, woensdag- tot vrijdagmorgen en van vrijdag- tot maandagmorgen). Alleen in de grote vakantie wisselen de kinderen om de week. De verhuis gebeurt meestal via mijn ouders omdat de kinderen van daaruit naar school gaan. Mijn ex brengt ze bijvoorbeeld maandagmorgen naar mijn ouders en ik pik ze daar 's avonds op. Woensdag gebeurt dan het omgekeerde.
Daar de oudste volgend schooljaar naar de middelbare school gaat, vind ik het praktisch niet meer haalbaar om deze regeling dan nog aan te houden. Ik kan mijn zoontje moeilijk met al zijn schoolboeken om de 2 dagen verhuizen. Het gaat dan ook niet meer via mijn ouders want de school is in een andere gemeente.
Daarom zou ik graag overstappen op een week/week regeling. Mijn ex wil hier echter niet van weten zodat er niets anders op zit dan naar de rechter te stappen.
Ik heb er totaal geen idee van of ik kans maak om dit geregeld te krijgen. Ik wil namelijk wel een advocaat betalen maar niet als de kans groot is dat alles bij het oude blijft want dan is het natuurlijk weggesmeten geld.
Heeft er iemand ervaring met een dergelijke wijziging via de rechter of geef gerust je mening via dit forum.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DolceVita

#2 , 27 okt 2010 08:42

Ik denk dat als je goede redenen hebt (in jouw geval, de nieuwe school, het verhuizen van de boeken om de 2 dagen, je ouders die de kinderen niet meer kunnen opvangen) je wel eens je gelijk zou kunnen halen.
Om de 2 dagen wisselen is zowiezo (mijn mening dan) voor de kinderen al een hele verhuis dus denk ik wel dat de rechter akkoord zal gaan met de week-week regeling.
Als ik jou was zou ik een procedure opstarten want het kan nog enkele maanden duren voor dit voorkomt. Stel dat je ex de zaak dan nog eens uitstelt kan het zijn dat er nog geen verandering is bij het begin van het schooljaar.
Uit ondervinding weet ik (nog maar pas) dat je niet moet hopen op een snelle, rechtvaardige werking van het gerecht.
Veel succes!

eylis

#3 , 27 okt 2010 10:01

klopt lucasse, in feite vraag je niet om de verhouding van het verblijfsco-ouderschap (50/50) te wijzigen, maar wel de manier waarop; en de reden die je opgeeft is héél zinnig; Een kind dat naar de humaniora gaat moet een grote stap nemen. En de week-weekregeling zal practisch gezien meer rust brengen (alleen al die gigantische boekenverhuis...).
VRaag ook aan je zoon wat hij er zelf van vindt. Je vraagt aan de rechter dan hoorrecht van je zoon (+12 jaar); zodat je kind ook kan vertellen dat hij evenveel zijn papa wil zien, maar op een manier die iets practischer en rustiger is.
Ik ben er absoluut van overtuigd dat bijna elke rechter dit voor jou positief zal vonissen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”