KINDERGELD

BRUGGE
Topic Starter

KINDERGELD

#1 , 26 okt 2010 19:05

Beste,

Ik zit met het volgende probleem.
3 Jaar geleden is een vechtscheiding geeindigd in een akkoord.
Daar zit ik met het probleem dat het kindergeld aan mij toegewezen is daar ik de verantwoordelijkheid krijg deze door te storten op de spaarrekenning van mijn zoon.
Nu het probleem is dat het kinderbijslagfonds het geld niet op mijn rekeningnummer kan laten komen daar zij het adres van mijn zoon bij haar heeft omdat dit zo toegewezen is door de rechter.
Nu houd zij dit geld al meer dan 3 jaar achter en weet niet wat ik kan doen om haar daartoe te verplichten dit aan mij door te storten zonder nieuwe rechtzaak.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Mijn zoon ontloopt hiermee een pak interesten op zijn spaarrekkening.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 27 okt 2010 15:24

het kindergeld is toegewezen aan jou in een akkoord bevestigd door de rechtbank?

BRUGGE
Topic Starter

#3 , 27 okt 2010 17:41

Ja klopt door de rechtbankt 3 de aanleg en tog zeggen ze bij het kinderbijslagfonds dat dit er niet toe doet.

Reclame

JPV

#4 , 27 okt 2010 18:05

kan je (eventueel met de namen doorstreept) het vonnis inscannen? Kinderbijslag is normaal toegewezen aan de ouder die het ouderlijk gezag heeft. Is er sprake van co-ouderschap?

BRUGGE
Topic Starter

#5 , 27 okt 2010 18:16

Ja co ouderschap het vonnis heb ik niet direct bij mij maar kan deze morgen inscannen

BRUGGE
Topic Starter

#6 , 27 okt 2010 18:28

Het zit zo dat we het beste vonden om het kindergeld aan mijn zoon te geven op zijn spaarrekening voor later.
We waren dit ook zo overeengekomen en dit in de rechtbank ook zo gelaten buiten dat ze de verantwoordelijkheid hiervoor
aan mij toegewezen hebben daar mijn ex dit nooit inorde bracht en het gled zelf opdeed en doet.

j.demoor

#7 , 28 okt 2010 09:54

Ik ga ervan uit dat het kinderbijslag voor loonarbeiders betreft.

“Art.69.§ 1. De kinderbijslag...worden betaald aan de moeder...Als een van de ouders de opportuniteit betwist van de betaling van de kinderbijslag op grond van de bepalingen van het derde en het vierde lid, kan hij de arbeidsrechtbank vragen hemzelf als bijslagtrekkende aan te wijzen, in het belang van het kind. Die aanwijzing heeft uitwerking de eerste dag van de maand na de maand waarin de beslissing van de rechtbank betekend is aan de bevoegde kinderbijslaginstelling...(19 DECEMBER 1939. - Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

Vraag de arbeidsrechtbank u als bijslagtrekkende aan te wijzen op grond van uw ‘akkoord’ en met terugwerkende kracht tot de dag waarop het geld werd achtergehouden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

eylis

#8 , 28 okt 2010 12:31

ik denk dat ik weet wat het probleem is...
rechtbank kan per vonnis toewijzen dat de kinderbijslag aan bepaalde ouder wordt uitgekeerd.
Maar dan moet het vonnis ook definieren dat het kind gedomicilieerd is bij die ouder (want anders kan de kinderbijslag dat NIET aan die persoon toewijzen...
Rechtbank heeft iets over het hoofd gezien..
Oplossing: rechtbank had (indien de domiciliering bij de andere partner MOET blijven) de andere partner per vonnis moeten verplichten de kinderbijslag op de spaarrekening van het kinde te storten.

dom foutje...

BRUGGE
Topic Starter

#9 , 28 okt 2010 21:32

Idd dom foutje maar wilt wel zeggen dat ik terug naar de rechtbank zou moeten stappen om dit recht te laten zetten.
Of kan ik proberen met een klacht neer te leggen bij de lokale politie?

Dank voor al de informatie.

Mvg,

eylis

#10 , 29 okt 2010 19:03

Nee de plotie kan daar niet veel aan doen. al heeft het misschien wel zin ombij de politie een verklaring te gaan afleggen dat je het vonnis niet kan involgen buiten je wil om (domiciliering kind is niet correct aangepast in het vonnis)
Ik zou je advocaat ook confronteren met het feit dat ie je rechten niet goed bewaakt/verdedigd heeft.
Hij ook had moeten weten dat de domiciliering aanepast had moeten worden. Dat ie je dus maar even helpt om die fout recht te zetten.

BTW, Weet iemand wat de procedure is als de rechtbank een tegenstrijdig vonnis heeft geveld??
In tussentijd zou ik wel aan je ex vragen dat ze voorlopig toch maar dat kindergeld op die spaarrekening stort.Omdat ze, als het vonnis rechtgezet zal worden, al die gestorte gelden zazl moeten doorstorten. En als ze het vastzet heeft ze het minstens niet uitgegeven.. dit is ten slotte toch in haar eigen belang en bovenal in het belang van jullie kind,

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 okt 2010 19:14

Politie kan hier niets in doen gezien het een niet strafbaar feit is. Ze kunnen - mogen dan ook geen PV opstellen.
Het is niet de ex die niet betaald ( dat zou wat anders zijn) het is het fonds dat volgens de wet het niet KAN/MAG betalen.
Het fonds moet ook niet tussenkomen het dient enkel uit te voeren.

Terug naar “Echtscheiding”