Erkenning kind

Leslieke
Topic Starter
Berichten: 9

Erkenning kind

#1 , 22 okt 2010 14:33

Ik ben recentelijk een echtscheidingsprocedure gestart via EOT en ben sinds 1 sep op een ander adres ingeschreven dan de echtelijke woonst.

Ik ben juist tot de ontdekking gekomen dat ik zwanger ben van mijn nieuwe vriend. Sinds 2006 is er een wet van toepassing dat pas na 300 dagen na adreswijziging de erkenning door de biologische vader toelaat bij geboorte. Ik zal er juist niet komen aan die 300 dagen ( k ben uitgerekend op 23/06/2010). Ik heb dan ook angst dat mijn vriend zijn eigen kindje niet zal mogen erkennen en dat het de naam van mijn "ex" krijgt. Kan ik het mijn eigen familienaam geven?

Zijn er nog andere mogelijkheden die geen handenvol geld kosten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
veerle1975
Berichten: 36

#2 , 22 okt 2010 14:43

als je officieel gescheiden zijt kun je hertrouwen en krijgt je kindje de naam van je echtgenoot. Maar dan zal de scheiding wel voorspoedig en snel moeten verlopen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 okt 2010 15:09

En anders kan je een procedure doen om het vaderschap te betwisten. De rechtbank zal een DNA test bevelen. Daarna beslist de rechtbank dat je ex niet de vader is en kan je vriend het kind erkennen.

Reclame

eylis
Berichten: 8852

#4 , 22 okt 2010 15:30

leslieke, wanneer ben je precies uitgerekend? je schreef "23 juni 2010."..bedoel je dat je bevalt in februari 2011?
Dan kan je scheiding net rond zijn (2 X verschijnen op 6 maanden tijd)De meeste mensen die per EOT scheiden zijn tegenwoordig zelfs op 4 maanden gescheiden...
Je kan aan de griffie vragen dat je om reden van zwangerschap nieuwe partner graag een vlotte dossierverwerking wil hebben. Je ex zal dat ook graag willen, anders dreigt hij nog onderhoudsplichtig te zijn tov het kind van iemand anders :-)

Leslieke
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 23 okt 2010 08:54

Eylis, door de zenuwen heb ik de datum verkeerd geschreven. Ik ben uitgerekend op 23 juni 2011. Op 1 sep 2010 ben ik officieel apart gaan wonen. Als ik dan begin te tellen haal ik de 300 dagen niet die nodig zijn om mijn vriend zijn eigen kindje te laten erkennen. Ik kom op zo'n 296 dagen. Gescheiden ben ik dan wel, maar ik zit vast aan die periode. Ik kan nadien wel een DNA test laten doen om het vaderschap te laten betwisten, maar dat kost enorm veel geld, wat ik na deze scheiding niet heb!

Mijn ex is gesteriliseerd, dus van hem kan het nooit zijn... Daar ben ik uiteraard sowieso zeker van, maar zou ik vraag me af of dat reden genoeg zou zijn om mijn nieuwe vriend als biologische vader te benoemen?

De eerste verschijning is een flop geweest: we mochten niet tekenen omdat we onroerend goed hadden en nu moeten we eerst naar de notaris. Met een notarieel papiertje in de hand mag ik dan weer een datum vragen voor een eerste verschijning voor de Rechtbank. Alles wordt dus opgeschoven... Om gek van te worden.

Terug naar “Echtscheiding”