#2 , 20 okt 2010 13:25
uit "ik ben uit de echt gescheiden en vader van twee kinderen" kan men afleiden dat een rechter een vonnis heeft geveld over de echtscheiding. Als men weet hoe, kan ik mij voorstellen dat in dit vonnis geen regeling staat inzake de kinderen (de verstandige ouders komen namelijk zelf overeen). Dit is uitzonderlijk doch het kan.
Als er een regeling is gevonnist moet men daar aan houden! Houd men zich daar niet aan, dan is dit m.i. hoe dan ook een vorm van ontvoering zelfs al komt iedereen overeen, kinderen ouders ... Zelfs als deze overeenkomst op pappier wordt gezet en tesamen met iedere betrokkenen en door een notaris gehandtekend.
Verborgen houden: Juridisch gezien (magistraten kijken door die bril) zal de verblijfplaats van de verdachte belangrijk zijn. Heeft de verdachte de kinderen bij zich en laat dat op de een of andere manier weten vb. je ziet ze door het raam , je hoort ze als je aanbelt als je je naar de verblijfplaats van de verdachte rijd begeeft dan wordt het m.i. moeilijk om juridisch hard te maken dat de verdachte het kind verborgen houd. Let wel als de verdachte het minderjarig kind meer dan 5 dagen verborgen houd riskeerd deze een gevangenisstraf van maximaal 5 jaar, minimaal 1 jaar gevangenisstraf.
Zoek eerst uit of het om een misdrijf gaat. Als je dat weet dat het een misdrijf betreft (vb. de sis-kaart wordt niet meegegeven ondanks verzoek en vonnis, dan is dit een misdrijf nl. gezinsverlating). Je kan dan o.a. klacht bij politie neerleggen of klacht neerleggen bij de onderzoeksrechter en U burgerlijke partij stellen. Dit laatste is niet gratis, hier zet je echt iets mee opgang.
Het jongste kind is 17 jaar, normaliter heb je dan ook een groot deel van de opvoeding voor Uw rekening genomen. Hou daar heel veel rekening mee.
RR