Hallo,
Mijn ex en ik gingen 7 jaar geleden uit elkaar toen onze zoon 6 maanden oud was.
We hebben gezamenlijk ouderlijk gezag maar onze zoon gaat enkel om de 2 weekends en elke halve vakantie naar zijn papa.
Via de jeugdrechtbank hebben we een vonnis waarin duidelijk staat wie onze jongen wanneer bij zich mag hebben e.d.
Ondanks vele hindernissen (papa zat in de prostitutie, werd werkloos, had een gedwongen opname in de psychiatrie, veroorzaakte een auto-ongeluk met zoontje erbij onder invloed van medicatie tegen psychose,...) heb ik steeds getracht de relatie tussen vader en zoon niet te hinderen en heb ik mij, voor het welbevinden van mijn kind, steeds flexibel opgesteld.
In de loop der jaren werden er steeds vaker mondelinge afspraken gemaakt die niet altijd overeen kwamen met het vonnis zoals: andere vakantieregelingen, het tijdelijk laten wegvallen of verminderen van de alimentatie omdat papa werkloos was of een vervangingsinkomen had,...
Gaandeweg is gebleken dat de toegevingen steeds duidelijker slechts van mijn kant kwamen en er ook geen wisselwerking meer mogelijk was.
Zo wordt ons kind nu op vrijdagavond steevast door 'anderen' (familieleden of vrienden-die ik amper ken-) opgehaald, wordt hij op zondag niet op het afgesproken tijdstip maar een stuk later teruggebracht en ontvang ik maandelijks het alimentatiegeld laattijdig.
Nu wilde ik onlangs toch nog eens over de regelingen praten om enkele puntjes op de i te zetten, maar papa wou er niet over spreken.
Ik denk dat het in deze situatie het best is dat we teruggaan naar het naleven van het oorspronkelijke vonnis zodat er geen discussies mogelijk zijn. Hoe kan ik hem dat best laten weten als hij niet wil praten? Papa dreigt dan met het aanvragen van co-ouderschap.
Wat kan ik best doen?
Zou papa, gezien de niet zo stabiele gebeurtenissen in zijn recent verleden, co-ouderschap bekomen want eerlijk gezegd dat wil ik liever niet...
Mvg en alvast bedankt voor het antwoord,
Een liefhebbende mama