expertise recht tot correctie

eylis
Topic Starter

expertise recht tot correctie

#1 , 01 okt 2010 15:40

vrienden forumpassanten,

Hier een speciaaltje om juridisch uit te broeden. Wellicht nieuwe materie in het echtscheidingshoofdstuk
Is persoonlijke ervaring. Om te dé-emotionaliseren gebruik ik A en B en C, dat leest vlotter en dat nodigt uit tot strikt juridische (en procedure) argumenten (dat is ook expliciet mijn vraag!)

A (vader) en C zijn uit elkaar.
A vraagt mbt de kinderen verblijfsco-ouderschap bij jeugdrechtbank.
C betwist dat.
A trouwt met B = nieuw samengesteld gezin dus.

Intussen aan de rechtbank:
Rechter vindt verblijfsco-ouderschap principieel OK, maar vraagt in zijn wijsheid psychologische expertise om dit te staven.
A en C zijn daarmee akkoord.
Psychologen starten infosessies met A en C, leggen gang van zaken uit.
En vragen aan A en C expliciet hun akkoord mbt de procedure en het rapporteren hierover. A en c zijn akkord,

alleen:
A en B stellen vast dat de pschologen niet eens echtgenote B zullen ondervragen/polsen in die procedure. :shock:
B die toch een belangrijke factor betekent in het GEZIN A+B (waar de kinderen 50% wonen).
A stelt deze vraag aan de psychologen en die vinden dat ook wel een goed idee om B ook te interviewen.

Iedereen gaat op individueel gesprek en er wordt een rapport gemaakt met daarin:
- klinische testen van de kinderen
- samenvattingen van de uitspraken van A, B en C
- conclusies van de psychologen
- advies mbt verblijfsco-ouderschap en eventuele te volgen therapie.

Het voorlopig rapport wordt naar A en C gestuurd.
B merkt op dat haar uitspraken wel heel slordig, kort en ongenuanceerd worden weergegeven, zelfs met fouten (fout gespelde namen etc).
Dit eerste rapport wordt met A en C (mét advocate erbij..) besproken voor eventuele aanvullingen etc.
A laat weten op deze meeting dat hij en B wensen dat de uitspraken van zijn echtgenote(B dus) gecorrigeerd worden én genuanceerd met enkele essentiele toelichtingen dié wel tijdens de sessie gezegd zijn maar niet terug te vinden in het rapport.Hij meldt ook dat indien dit niet mogelijk is, B als privé persoon (en dus geen betrokken partij in de rechtszaak) verkiest dat haar getuigenis uit het rapport geschrapt wordt en enkel de conclusies en indrukken van de experten over B in he rapport gebruikt zullen worden.
De psychologe vraagt aan de tegenpartij of ze daarmee akkoord is (wat B dan weer heel gek vindt, maar soit)
Advocaat van tegenpartij verzet zich daartegen. :shock:

Mijn redenering:
- als B's getuigenis fout en onvolledig geciteerd wordt in een rechtszaak tussen A en C, worden eigenlijk haar rechten geschonden.
- B mag juridisch gezien vragen dat de notulen gecorrigeerd mogen worden van een gesprek tussen haar en een psycholoog (waar geen audio-opname van is en waar niemand anders aanwezig bij was) zonder goedkeuring van de tegenpartij.
Enkel de psycholoog en B moeten het daar samen over eens geraken.
- Juridisch gaat dit ook over de artikels met betrekking van valsheid in geschrifte:
artikels 193 & 196 Cp. /197 en 463 van het strafwetboek.

Wat denken jullie?
T'zal mij benieuwen...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 okt 2010 16:42

M.i. heeft dit niets met valsheid in geschriften te maken.

Het is de verantwoordelijkheid van de deskundige zijn verslag op te maken. Partijen kunnen hierbij opmerkingen maken. B mag ook aan de deskundige schrijven dat zij vindt dat haar woorden niet correct zijn weergegeven. De deskundige zal deze opmerkingen in de bijlage bij het verslag opnemen. De deskundige zal eveneens standpunt moeten innemen m.b.t. deze opmerkingen van B. Maar dit geeft B niet het recht te eisen dat haar getuigenis uit het verslag verwijderd wordt.

lucgescheiden

#3 , 01 okt 2010 18:32

Beiden zijn het principeel eens met een verblijfsco-ouderschap in het belang van de kinderen.
Denkt u dat de rechtbank zich dan nog verder zal bekommeren over gebekvecht in de rand?
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

eylis
Topic Starter

#4 , 01 okt 2010 19:27

@luc,
oei dat heb je niet goed gelezen...
A en C zijn het NIET akkoord over de BILOCATIE, ook niet principieel (waar heb je dat gelezen?)
Daarom zitten ze nog bij de rechtbank (wat zouden ze daar anders nog zitten doen overigens...) .
En de getuigenis van B (correct weergegeven) kan een belangrijke rol spelen bij het wel toekennen er van...

@scorpioen,
Niet vergeten dat enkel A en C betrokken partij in het dossier zijn en dus inderdaad opmerkingen kunnen maken etcetera....
Maar B is dat niet. Zij kan niet deelnemen aan de procedure omdat ze er geen deel van uitmaakt.
Haar getuigenis is een zuivere weergave van een Gesprek tussen B en de experte.
Herlees nog even het stuk: het bizarre is, is dat de experte vroeg aan A en C (en C's advocate) of ze er mee akkoord waren de correcties toe te voegen.
Terwijl het de experte is die zelf toch zou moeten uitmaken of ze de correcties toevoegt of niet.
Ook niet vergen: het gaat NIET over interpretaties, conclusies, analyses van de persoonlijkheid van B.
Het gaat puur om woordelijke weergave van wat B gezegd heeft.
Er zitten overigens ook taalfouten, onafgewerkte zinnen en fout gespelde persoonsnamen in.
Ook een paragraaf waarin men zelfs conclusies forumleert over een kind dat geen deel uitmaakt van het gezin en waar niemand het over heeft gehad..., een geval van "copy-paste" uit een gelijkaardig dossier, vermoed ik.

Kortom, de deskundige wordt toch verondersteld in eerste plaats een adequate weergave te doen van de uitspraken en de feiten?
Maar de getuige B is dus GEEN betrokken partij in dit onderzoek.
Het gaat zuiver om het recht van correcte weergave van een getuigenis.

lucgescheiden

#5 , 01 okt 2010 19:50

Rechter vindt verblijfsco-ouderschap principieel OK
Ik verwacht dat beiden ouders zich zullen dienen neer te leggen, bij wat de rechter reeds principieel OK vindt.
Handige documenten voor Personenrecht

ovan

#6 , 01 okt 2010 20:16

...Maar de getuige B is dus GEEN betrokken partij in dit onderzoek.
Het gaat zuiver om het recht van correcte weergave van een getuigenis.
Correcte weergave is 100% verantwoordelijkheid van expert. Vermits B aan kant van A behoort zal advocaat van A daar moeten op toezien.
Ik verwacht dat beiden ouders zich zullen dienen neer te leggen, bij wat de rechter reeds principieel OK vindt.
idd en ik begrijp heel goed wat je bedoelt.
m.i. niet echt verstandig om experten aan te stellen.. experten en verslagen maken meestal de zaak nog zieker.
Kijk 95% van de ouders zullen bekwaam zijn om bilocatie te regelen ook als slechts 1 ouder daar om vraagt. De rechter moet afdwingen dat ergecommuniceerd wordt en dat vanuit een zo positief mogelijke situatie. Maar als de rechter liever z'n eigen geweten wil sussen door experten aan te stellen waardoor meestal de vijandschap wordt aangewakkerd en dingen worden gezegd nie niet nodig zijn en gebruikt worden om toch maar te kunnen "winnen"...
Je ziet in wat voor situaties je terecht komt... B wordt er bij gesleurd maar heeft juridisch niets te zeggen? Ik herken het verhaal..plus-mama's en plus-papa's ..over hun leven wordt ook op de rechtbank beslist... Maar hoe elys het voorstelt..moet men het niet ver gaan zoeken, simpel: Expert moet zijn werk deftig doen. niet meer of niet minder
het feit dat hij dat aan de partijen vraagt is een teken van zwakte of verdoken partijdigheid.
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 okt 2010 22:48

Ik had begrepen dat B geen partij was. Ik blijf dus onverkort bij wat ik gezegd heb.

Terug naar “Echtscheiding”