Papa komt de kinderen niet meer ophalen.

BroRo
Topic Starter
Berichten: 21

Re: Papa komt de kinderen niet meer ophalen.

#31 , 09 okt 2010 21:09

Beste Emma,

De vader zegt voortdurend de kinderen te komen halen, maar doet dit nu al 9 maand niet, wegens zijn uitgevonden alibi. De kinderen staan steeds te wachten ( tevergeefs ) op hun vader als het ophaaldag is. Kinderen worden dus in het ootje genomen. Schrijnend! :x
Ik vind dat er geen echte breuk of vervreemding mag zijn ts kinderen en hun vader. Dan heb je ook nog het vonnis dat de verblijfsregeling heeft voorzien. Ik heb genoegen genomen met een relatief kleine onderhoudsvergoeding omdat er voorzien was dat de kinderen 1/3 van de tijd bij papa zouden verblijven.
Nu draaien mijn kinderen op voor o.a. (betalende) "thuiswacht" omdat ik moet gaan werken (s nachts ) als ze bij de papa "zouden" moeten zijn. Financieel moeten mijn kinderen daardoor ook de buikriem aanspannen. :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BroRo
Topic Starter
Berichten: 21

#32 , 09 okt 2010 21:44

@Veerle1975.

Is echt vreselijk dat een ouder niet meer naar zijn kind(eren) omkijkt. :evil:

Van zodra ik informatie heb over onderhoudsplicht van de kinderen t.o.v. de ouders, dan bericht ik je. Ik vrees ( voor mijn kinderen ) in de toekomst trouwens soorgelijk "initiatief" van de vader, die het handig zou kunnen aan boord leggen om hulpbehoevend te schijnen, ondanks hij nu een zeer goed betaald beroep heeft. Ik meen ergens gelezen te hebben dat er nogal wat "voorbehoud" wordt gemaakt om die onderhoudsplicht van kind t.o.v. ouders.

Toch wel wraakroepend dat we daar nu al voor onze kinderen moeten aan denken he. :(

Lieve70
Berichten: 3

#33 , 10 okt 2010 11:30

Hey Bror en ouders en kinderen in hetzelfde schuitje;
Hoe goed herken ik de situatie. Aansturen op een lage alimentatie en dan de kinderen en hun moeder organisatorisch en financieel de grond proberen inboren. Ik neem liever het woord "pesten" hier in de mond. Dat alles , en nog erger, want voortdurend gekibbel om de extra kosten betaald te krijgen, heb ik ook meegemaakt met mijn 2 kinderen.
Daarom enkele raadgevingen en te ondernemen acties die bij ons resultaat hebben opgeleverd:
1) Laat u bijstaan door raadgever(s) waarvan toch 1 (betalende) advocaat
2) Zoek zelf de wetteksten op en laat die advocaat dan aanvoelen dat je met kennis van wet, spreekt! ( Ik zoek in mijn internetdocumentatie en bezorg je de linken hier in een volgend berichtje )
3) Laat een verzoekschrift indienen bij de jeugdrechtbank door een advocaat en vraag dat uw kinderen, als ze ouder zijn dan 12 jaar, ondervraagd worden door de jeugdrechter. Laat uw kinderen op een gewoon blad al op voorhand schrijven om ondervraagd te worden, en voeg dit bij het verzoekschrift! Klaag in dit verzoekschrift de onheuse situatie aan en vraag drastische verhoging van de alimentatie. Let op : het is de rechter die dit bedrag bepaalt ( bij mij met terugwerkende kracht)
4) Bedenk dat tussen indienen van verzoekschrift tot uitspraak meer dan een jaar kan verlopen. Rechtbank maalt traag, maar ze "maalt" !!!! ( Bij mij duurde het 14 maand, want ex liet voortdurend uitstellen !!!!! )
5) Hou een inventaris bij van elke ophaling die niet is gebeurd en dien desnoods klacht in bij de politie of bij hun speciale dienst slachtofferhulp. ( Ik maakte om de 3 a 4 maand een afspraak en liet een pv opstellen! Schrik niet als de klacht wordt geseponeerd. Vraag dan wel op voorhand om het dossier te mogen inzien en zelfs te laten copieren mits kleine vergoeding. De politie bezorgt je een formulier daarvoor. Er is dan bij seponeren wel geen strafrechterlijke vervolging, maar de pv's 'bestaan' wel nietwaar! Kunnen zeer goed van pas komen!)
5) Zorg ervoor dat de kinderen thuis zijn elke keer als papa ze moet komen halen! Zelfs als je weet dat er bijna geen kans is dat ze worden opgehaald. ( Ik was één keer niet thuis en de papa kwam ze halen en legde klacht neer! Stel je voor!!! Achteraf vernam ik dat er een spion mijn ex meedeelde wanneer ik niet thuis was. Schandalig he, maar kom ... rechter had begrip! )
6) Probeer een geschreven verklaring van de papa te bekomen waarin hij meedeelt de kinderen niet te willen halen.
7) Hou een begroting bij van de kosten die je had omdat de papa niet opdaagde, want een verblijfsregeling is gelinkt aan de alimentatie. Bereken zelf een eerlijke coëficient.
8) Herhaal voortdurend bij je kinderen dat je wil dat ze de band met hun papa niet verbreken.
Ik wens je heel veel moed, doorzettingsvermogen en vooral heel veel geduld.

Reclame

Lieve70
Berichten: 3

#34 , 10 okt 2010 13:30

De linken als aanvulling van vorig bericht:

http://www.notaris.be/nieuws-pers/nieuw ... -kinderen-(alimentatie" onclick="window.open(this.href);return false;)/8/55
http://www.gidsvoorgezinnen.be/index.ph ... fsregeling" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.zoekadvocaat.be/nl/artikel/h ... tscheiding" onclick="window.open(this.href);return false;
http://users.skynet.be/bk337022/omgangsregeling.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://wvg.vlaanderen.be/jongerenwelzij ... el_hoe.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://wvg.vlaanderen.be/jongerenwelzij ... RB_DEF.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.houvast.be/tekst112.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Lieve70
Berichten: 3

#35 , 10 okt 2010 13:34

http://www.notaris.be/nieuws-pers/nieuw" onclick="window.open(this.href);return false; ... limentatie)/8/55 moet zijn:

http://www.notaris.be/nieuws-pers/nieuw ... eren-/8/55" onclick="window.open(this.href);return false;

Excuus

BroRo
Topic Starter
Berichten: 21

#36 , 10 okt 2010 16:31

@lieve70: Thx voor de zeer nuttige info. :D Ik ben enkel met punt 2 niet inorde. De rest heb ik allemaal gedaan of ben ik mee bezig. Ik ga de url's zeker bezoeken en de informatie die mij aanbelangt uitprinten en gebruiken. :)

veerle1975
Berichten: 36

#37 , 10 okt 2010 19:45

@Lieve70, amaai zeg dat is nogal de moeite.
Maar met bepaalde punten heb ik het moeilijk. Voorbeeld met punt nummer 5) Zorg ervoor dat de kinderen thuis zijn elke keer als papa ze moet komen halen! Zelfs als je weet dat er bijna geen kans is dat ze worden opgehaald.
Dat is toch niet haalbaar in bepaalde gevallen. Hier bij mij komt mijn ex er al 4 jaar niet meer achter, en intussen voetbalt mijn zoon al 3 jaar. Ik kan hem toch zijn hobby niet ontzeggen omdat hij thuis zou moeten blijven moest het zijn dat zijn vader erachter komt? No way, daar doe ik niet aan mee. Zelfde zoals op weekend gaan of op vakantie. Ik kan en wil het leven van mijn 12 jarige zoon niet 'on hold' zetten voor een volwassen persoon die zijn verantwoordelijkheid niet neemt.
En als hij er terug om zou willen komen, dat hij dan maar eerst eens bewijst dat hij er op regelmatige basis is achtergekomen. Die raad heb ik gekregen van de vrederechter, moest het ooit zijn dat ie plots aan de deur staat.


Maar het is inderdaad een complexe materie, en ieder geval zou in feite apart moeten worden bekeken.

Emmytje
Berichten: 20

#38 , 11 okt 2010 10:10

Dit is heel herkenbaar voor mij.
Hier komt de papa zijn dochter ook bijna nooit ophalen terwijl er een omgangsregeling is uitgesproken van 1 weekend om de 14 dagen en de helft van de vakanties.
Bij ons staat er wel in het vonnis dat hij minsten 3 dagen op voorhand moet laten weten als hij zijn dochter niet op komt halen. Hij doet dit wel niet altijd maar als hij dit niet doet dan stuur ik gewoon een mail dat hij nog niets laten weten heeft. En dan stuurt hij met elk mogelijk excuus erin dat hij ze dit weekend niet kan ophalen

Ik vind het inderdaad schandalig dat er destijds een omgangsregeling een daarbij horende alimentatie uitgesproken is enkel de alimentatie betalen een plicht is van de vader.
En waar is het recht van mijn dochter om haar papa te zien?? Daar wordt helemaal geen rekening mee gehouden.

Jammer dat volgend vonnis niet in Belgie uitgesproken is want anders had ik al lang terug bij de rechtbank gestaan!
http://jurlex-ouderschap-nl.blogspot.co ... chive.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bijtje
Berichten: 755

#39 , 11 okt 2010 11:57

Zeg maar normaal zijn ouders toch verplicht om hun kinderen groot te brengen ? Dit kan toch niet alleen financieel zijn ? Stel dat zowel mama als papa constant hun kat sturen, is het dan voldoende als zij gewoon zeggen : "oke we betalen vanaf nu elke maand alimentatie voor het kind en iemand anders moet het dan daarmee maar opvoeden" ?

Langs de andere kant is het natuurlijk wel een groot risico om aan bepaalde ouders deze "plicht" op te dringen want wat doe je dan als de vaders/moeders er totaal niet naar omkijken in de periode dat het kind daar is ...

Hoe kan zoiets allemaal, menselijk gezien ... ? Wie wil er nu niet voor z'n kind zorgen mensenlief

Maar het punt dat ouders voor hun kinderen MOETEN zorgen klopt toch ? Of mogen we allemaal onze kinderen aan hun lot overlaten ? Als de papa's dit mogen, de mama's dan toch ook ?

veerle1975
Berichten: 36

#40 , 11 okt 2010 15:05

Ik krijg hier elke maand de alimentatie voor mijn zoon, en dat is het dankzij tussenkomst rechter), want het eerste jaar heb ik niets gekregen. Ik heb me er intussen al bij neergelegd dat hij er niet meer omziet naar zijn zoon.
Gelukkig weet mijn zoon hier mee om te gaan, hij vraagt nooit naar zijn vader. Mijn man nu is in die jaren al veel meer vader voor hem geweest dan zijn biologische vader. En mijn zoon zegt altijd, een vader is iemand die er is voor je, altijd en overal als je hem nodig hebt. Dus je kan wel zeggen dat zijn band met zijn biologische vader nihil is. Vaak heb ik al gedacht om te zeggen kijk, ik hoef zijn geld niet meer, maar langs de andere kant, komt hij er zo wel heel makkelijk vanaf ( en dat is nu juist wat hij zou willen).
Het is tenslotte geld voor de opvoeding van zijn zoon, en door het betalen van het begrag ( 125 euro per maand) die hij nog voor 80% fiscaal kan aftrekken, zal hij niet doodgaan.

Terug naar “Echtscheiding”