Ex vertrekt wat met fiscale jaar en kinderen ten laste?

Ronny2010
Topic Starter

Ex vertrekt wat met fiscale jaar en kinderen ten laste?

#1 , 21 sep 2010 20:10

Goedenavond,

In september 2006 is mijn ex vertrokken met de kinderen.

De 2 kinderen stonden altijd ten laste bij mij, maar door haar vertrek is heel dat jaar op fiscaal vlak gewijzigd in het niet ten laste hebben van kinderen. Wat concreet betekende dat ik veel moest betalen ipv krijgen.

Nu vroeg ik mij af wat er normaal gebeurt in dergelijk geval. Bestaat er misschien het recht om dit naar verhouding te verdelen. Zij heeft onterecht voor dat jaar plots heel veel teruggetrokken.

Ik weet dat het laat is na de feiten, maar toch had ik graag het fijne geweten wat koppels die uiteen gaan midden in het jaar doen op vlak van belastingen van het volgende aanslagjaar.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 sep 2010 23:17

Men houdt rekening , voor kinderen ten laste , met de situatie zoals die is op 1 januari van het aanslagjaar. Inderdaad , werden voorheffingen in 2006 berekend volgens de situatie op dat moment : kinderen ten uwen laste. De afrekening , aanslagjaar 2007 , wordt berekend met situatie 1/1/2007 , die in uw nadeel is veranderd. Alhoewel , bij feitelijke scheiding wordt een gezamenlijke berekening gemaakt , waardoor het globale resultaat geen verschil mag geven. Waarschijnlijk heeft uw ex een aparte berekening gevraagd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Ronny2010
Topic Starter

#3 , 21 sep 2010 23:50

Ach zo. Hier kan ik dan niets aan doen, dit was dan brute pech voor mij en geluk voor haar?

Reclame

lucgescheiden

#4 , 23 sep 2010 14:43

Aanvullend:
Mocht u werkloos zijn, dan kan u deze aparte belastingsberekening weerhouden.
Hiertoe werd een clausule voorzien in de belastingswet.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”