PSYGOLOGISCH ONDERZOEK

PAPA EN ZOON
Topic Starter

PSYGOLOGISCH ONDERZOEK

#1 , 19 sep 2010 21:12

Hallo,
Eerst zal ik de situatie even schetsen.

Ik ben de vader van een pracht zoon van 3 jaar, de moeder woont nu een tijdje terug bij haar vader, sinds ze de pshychiatrische instelling verlaten heeft,( ze werd daar opgenomen voor zelfmoordpoging, anderhalf jaar na de geboorte van onze zoon) sinds ze bij haar vader is moet ze daar ook naar een dagkliniek gaan. Onze zoon verblijft bij mij, en gaat ook hier naar de school, de moeder woont een 30 tal km verder. Momenteel komt zij en haar vader de kleine enkel zaterdag s'morgens halen en brengen ze hem zaterdag s'avonds terug. Maanden geleden kwam van hen de vraag om de kleine het volledig weekend bij hen te hebben, omdat ik in het weekend toch werken ben. Ik stelde toen het volgende voor, dat zij hem zaterdag s'morgens kwamen halen , en ik hem s'avonds terug zou halen, en zondags hetzelfde, zodat de kleine daar niet moest overnachten, omdat ik bang heb dat er s 'avonds iets zou gebeuren met de kleine, want uit het verleden blijkt dat als hij moeilijk doet dat zij geen raad meer weet, en dan gaan de stoppen doorslaan. M.a.w. volgens mij en andere mensen uit onze keniskring is zij niet bekwaam om zelf voor de kleine te zorgen.
Maar mijn voorstel werd afgewezen, met als gevolg dat we naar de jeugdrechtbank moeten, nu vraagt zij ( onder druk van haar vader) dat ze de kleine ieder weekend heeft en telkens de helft van de vakanties.

Nu mijn vraag; kan hier een psygologisch onderzoek gevraagd worden, en als het voorkomt blijft de regeling zoals ze nu is, of zal de rechter beslissen dat ze hem het volledig weekend bij hen hebben ?

Indien iemand nog andere ideeen heeft van wat ik kan doen, raad is altijd welkom.
CARPE DIEM

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 20 sep 2010 14:42

Welke redenen had de moeder om een zelfmoordpoging te ondernemen? De onmin met u?
Bent u, of de andere mensen in uw 'keniskring', bevoegd om over de bekwaamheid van de moeder te oordelen?
Meent u dat; het in het belang is van het kind dat de moeder een bi-locatie voor jullie zoon wordt geweigerd?
Denkt u dat; dergelijke verblijfsregeling, ook maar iets gaat bijdragenaan de het 'doorslaan van de stoppen' bij u ex?

Ik denk dat: een iets wat uitgeslapen rechter dezelfde vragen aan u zal stellen.
Indien u uw antwoorden oprecht en gegrond kan argumenteren, denk ik, dat de rechtbank alsnog zal verkiezen om de zwakste in dit verhaal te verdedigen.
M.a.w. ik denk dat dergelijke procedure u veel geld zal kosten en slechts een geringe kans op slagen heeft.

Als 'gezond-denkend'-iemand moet u zichzelf ook eens de vraag stellen, wat voor gevolgen dit kan hebben voor de toekomst...
Ook u pracht zoon zal zich tijdens zijn opgroeien vragen gaan stellen over; wat er allemaal ooit is gebeurd tussen zijn ouders.
Als u hem (alleen) kan opgevoed krijgen tot een gezond-denkend iemand, dan
gaat die jongen zich ook vragen stellen over uw handelswijze tegenover zijn moeder.
Krijg hem dat, over tien jaar, nog maar eens verkocht zonder kleerscheuren...
Handige documenten voor Personenrecht

Bijtje

#3 , 20 sep 2010 15:20

Mensen die een gebroken been hebben, kunnen terug genezen... mensen met een gebroken hart ook. Iemand die zelfmoord wilde plegen, wil dat misschien nu helemaal niet meer. Vaak zijn het de mensen, die deze angsten hebben doorstaan, die nog het meest van het leven zullen houden en heel dankbaar zijn, dat ze er toch doorgekomen zijn. Het feit dat ze voor zichzelf zorgt (gaat naar dagkliniek) is eigenlijk eerder een goed teken voor haar en jullie zoon. Natuurlijk begrijp ik wel dat u ongerust zult zijn, maar u moet de moeder een kans geven. Daarom kunt u misschien bijvoorbeeld aan de rechter vragen of er een proefperiode kan komen, waarin wordt getest of het allemaal goed kan verlopen bij de moeder. Indien de proefperiode goed loopt, krijgt de moeder haar weekends en de helft van de schoolvakanties (of een weekend om de 14 dagen en de helft van de schoolvakanties) en stel voor, dat als het niet goed loopt, dat de moeder ook haar weekends en de helft van de schoolvakanties krijgt, maar dan zonder overnachting. Aangezien u dit zelf al voorstelde denk ik dat dit moet kunnen, maar alles hangt natuurlijk af van de moeder van uw zoon en de rechter.

Reclame

eylis

#4 , 20 sep 2010 20:47

@papa en zoon,
als je de feiten objectief weergegeven hebt, dan ziet se situatie voor u er goed uit.
Even alles op een rijtje:
- uw ex-vrouw heeft een psychiatrisch verleden
- ze blijft nog steeds overdag in een dagkliniek
- woont bij haar vader
- u moedigt "begeleid" omgangsrecht aan
- u wenst liever dat uw zoontje niet overnacht omdat u zich zorgen maakt over haar mentale stabiliteit en stelt zelf voor om het kindje s'avonds op te halen en de dag erna weer terug te brengen.
Laat je advocaat al deze feiten objectief en rustig op een rijtje zetten om uw vraag te ondersteunen.

Een jeugdrechter zal al die gegevens in overweging nemen. En eventueel de psychiatrische expertise vorderen, want een psychiatrisch patient de verantwoordelijkheid geven over een kind is een zware beslissing.

@Luc gescheiden...opgepast met gekleurde perceptie...
Als er een psychiatrisch verleden is, gaat het om PATHOLOGIE : dat is geen exogene depressie!
Een pathologische depressie is endogeen en dan is NIEMAND nooit de reden waarom iemand een poging tot ZELFDODING onderneemt.
Dan zijn omstandigheden of personen enkel de trigger die maken dat een patient over de rand gaat.
Het duurt vaak lang vooraleer een patient weer stabiliseert en zijn leven met verantwoordelijkheid kan aanpakken: én medicatie én doorgedreven therapie.
@papa: zou je kunnen nagaan hoe men je exvrouw evaluatie in de dagkliniek? Krijgt ze therapie?
De rechter zal dat allemaal in overweging nemen.
En wees gerust: in geval van een psychiatrisch verleden zal hij nooit aan jou vragen of jij de reden was...

lucgescheiden

#5 , 20 sep 2010 22:01

Een 'psychiatrisch verleden' werd hier niet aangegeven, wel dat de poster zijn verzoeken reeds eerder werden afgewezen...

Ik meen dat: u het aantal patienten in de psychiatrie danig onderschat, alsook het percentage van deze mensen die
daar terecht komen door oorzaak van een echtscheiding en de niet aflatende druk van de procedures.

Mss dien ik u eens in contact brengen met mijn ex, zij werkt al jaren in een gesloten instelling...
Achtereen zit ze mss de rest van haar leven; daar, met mij opscheept ;-)

Bijtje

#6 , 20 sep 2010 22:10

@Lucgescheiden ... er zijn hier mss mensen onder ons die in zo'n instelling hebben gezeten na een poging tot zelfdoding en na x aantal jaren een goede moeder zijn geworden ... met een nieuw leven waar bijna niemand afweet van het verleden van deze mensen onder ons

lucgescheiden

#7 , 20 sep 2010 22:43

Inderdaad, en vormt dit dan een reden om dergelijke onderzoek aan te moedigen?
Dit zou enkel getuigen dat kinderen wel eens de reden kunnen vormen om je te herpakken na dergelijke inzinking. Wat net dergelijk onderzoek zou mogen ontmoedigen.

n.b. In de instelling, alwaar ex werkt, zaten in oorsprong uitsluitend mannen, dewelke hier NOOIT meer uit zullen komen!
Mss dat dit de poster dat ook wel eens tot nadenken mag aanzetten alvorens te handelen?

Bijtje

#8 , 21 sep 2010 09:16

Goh ... onderzoek aanmoedigen, men moet het situatie per situatie bekijken.

't Is een moeilijk thema maar vermoedelijk zag de moeder zelf in dat hun kindje al die tijd beter af was bij de papa en nu ze er weer bovenop geraakt, beseft ze dat ze het wel aankan. Als dit zo is, dan is het een reden te meer om de moeder geen ongelijk te geven.

WAT maakt dat de papa ongerust is ? Overdag kan er toch evenveel/ even weinig gebeuren als 's nachts ?

eylis

#9 , 21 sep 2010 09:19

de moeder woont nu een tijdje terug bij haar vader, sinds ze de pshychiatrische instelling verlaten heeft,( ze werd daar opgenomen voor zelfmoordpoging, anderhalf jaar na de geboorte van onze zoon) .
toch goed lezen luc, goed lezen...

en lees er de vakliteratuur ook eens op na:
psychiatrische pathologie: ENDOGENE depressie
psychologische problemen: EXOGENE depressie

lucgescheiden

#10 , 21 sep 2010 17:30

Eylis,
Mijn ambitie is niet van psychiater of psycholoog te worden, noch om me te verdiepen in enige vakliteratuur daar rond.

Wel, zie ik mensen die er onderdoor gaan tijdens de echtscheidingsprocedures, vooral dan door procedures die in niets bijdragen tot een goede gemeenschappelijke oplossing voor langere tijd.
Dat mensen daardoor, ten einde raad, een zelfmoordpoging ondernemen en vervolgens worden opgenomen in de psychiatrie; dat ligt niet aan henzelf!
Echter wel aan; de situatie waarin zij worden gedrongen.
(Niet alle mensen zijn even sterk om bedrog en verraad naast zich neer te leggen als een hoed die men afzet!)

Door de ex kan dit vervolgens misbruikt worden, net; door dit voor-te-doen als een 'psychiatrisch verleden'.
En er zullen mogelijk wel jeugdrechters bestaan, die dergelijke argumentatie in overweging nemen.
In mijn ogen; een grove schande, een misdaad waaraan eveneens de ex enige medeplichtigheid kan verweten worden(?)

Echter, indien zou blijken dat het inderdaad om een persoon gaan die psychisch niet in orde is,
wil ik je refereren naar de gemeente Geel.
Alwaar men, reeds tientallen jaren geleden, inzag dat dergelijke mensen eveneens tot onze gemeenschap horen.
Daar dus in thuis horen en alsdusdanig dienen behandeld te worden.
Mss dat de vakliteratuur u wel kan diets maken; hoeveel kinderen, daar, ooit iets overkwam door mensen wiens "stoppen doorsloegen" ?
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 22 sep 2010 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.

FILOU5

#11 , 22 sep 2010 21:04

Welke redenen had de moeder om een zelfmoordpoging te ondernemen? De onmin met u?
Bent u, of de andere mensen in uw 'keniskring', bevoegd om over de bekwaamheid van de moeder te oordelen?
Meent u dat; het in het belang is van het kind dat de moeder een bi-locatie voor jullie zoon wordt geweigerd?
Denkt u dat; dergelijke verblijfsregeling, ook maar iets gaat bijdragenaan de het 'doorslaan van de stoppen' bij u ex?

Ik denk dat: een iets wat uitgeslapen rechter dezelfde vragen aan u zal stellen.
Indien u uw antwoorden oprecht en gegrond kan argumenteren, denk ik, dat de rechtbank alsnog zal verkiezen om de zwakste in dit verhaal te verdedigen.
M.a.w. ik denk dat dergelijke procedure u veel geld zal kosten en slechts een geringe kans op slagen heeft.

Als 'gezond-denkend'-iemand moet u zichzelf ook eens de vraag stellen, wat voor gevolgen dit kan hebben voor de toekomst...
Ook u pracht zoon zal zich tijdens zijn opgroeien vragen gaan stellen over; wat er allemaal ooit is gebeurd tussen zijn ouders.
Als u hem (alleen) kan opgevoed krijgen tot een gezond-denkend iemand, dan
gaat die jongen zich ook vragen stellen over uw handelswijze tegenover zijn moeder.
Krijg hem dat, over tien jaar, nog maar eens verkocht zonder kleerscheuren...
aan luc , de problemen van een mens zijn niet noodzakelijk de schuld van iemand anders , de maatschappij is spijtig genoeg heel snel bij dergelijke gevallen om te zeggen jamaar de jeugd of het huwelijk noem maar op , da zijn mogelijkheden ja , maar grotendeels niet de grote redenen!!
ik kan de papa hierboven eigenlijk heel goed begrijpen , en blij om te lezen dat er nog mannen bestaan die hun kind voor alles zetten
wat als de mama mentale problemen heeft die door de druk van constante zorg van een kind misschien toegenomen zijn, ja beste luc mentale problemen kunnen aan de persoon zelf liggen en worden niet noodzakelijk uitgelokt

de papa stelde zo ik lees zelf al een aantal mogelijkheden voor om het bezoekrecht te vergroten, dus in mijn ogen al een grote stap voor haar te helpen , is het niet meer dan normaal dan dat de papa stap voor stap de mama met haar kind terug wil samen brengen ipv alles meteen en het risico vergroten om de mama haar stoppen te doen doorslagen
je leest en hoort teveel dat ouders met dergelijke problemen hun kinderen mee in de dood jagen en dan is het allemaal ocharme
maar niemand wil er iets aan doen

FILOU5

#12 , 22 sep 2010 21:12

Eylis,
Mijn ambitie is niet van psychiater of psycholoog te worden, nog om me te verdiepen in enige vakliteratuur daar rond.

Wel, zie ik mensen die er onderdoor gaan tijdens de echtscheidingsprocedures, vooral dan door procedures die in niets bijdragen tot een goede gemeenschappelijke oplossing voor langere tijd.
Dat mensen daardoor, ten einde raad, een zelfmoordpoging ondernemen en vervolgens worden opgenomen in de psychiatrie; dat ligt niet aan henzelf!
Echter wel aan; de situatie waarin zij worden gedrongen.
(Niet alle mensen zijn even sterk om bedrog en verraad naast zich neer te leggen als een hoed die men afzet!)

Door de ex kan dit vervolgens misbruikt worden, net; door dit voor-te-doen als een 'psychiatrisch verleden'.
En er zullen mogelijk wel jeugdrechters bestaan, die dergelijke argumentatie in overweging nemen.
In mijn ogen; een grove schande, een misdaad waaraan eveneens de ex enige medeplichtigheid kan verweten worden(?)

aan luc , is geel in jou ogen de enige oplossing , wel dan kom ik na je antwoord te lezen maar tot 1conclusie, volgens mij ben jij zelf het slachtoffer geworden van een echtscheiding door de reden dat je vrouw je bedroog en beloog , wake up man er zijn honderd en 1 redenen voor een echtscheiding , en het is niet omdat ze u misschien bedrogen heeft da echtscheidingen voor iedereen die reden moeten zijn er is een heel grote wereld nog misschien tijd om eens te kijken

Echter, indien zou blijken dat het inderdaad om een persoon gaan die psychisch niet in orde is,
wil ik je refereren naar de gemeente Geel.
Alwaar men, reeds tientallen jaren geleden, inzag dat dergelijke mensen eveneens tot onze gemeenschap horen.
Daar dus in thuis horen en alsdusdanig dienen behandeld te worden.
Mss dat de vakliteratuur u wel kan diets maken; hoeveel kinderen, daar, ooit iets overkwam door mensen wiens "stoppen doorsloegen" ?

Vandebos

#13 , 22 sep 2010 21:13

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 100918_029" onclick="window.open(this.href);return false;

Zeer spijtige realiteit.

lucgescheiden

#14 , 22 sep 2010 21:29

aan Felou,

De poster schrijft zelf dat zijn voorstel eerder werd afgewezen.
Laat hem hier eerst de verantwoording van die rechterbank eens publiceren, wellicht steekt een rechter zomaar niet zijn nek uit.

Ik beweer overigens nergens dat; problemen van de vrouw de schuld zouden zijn van iemand anders.
Wel, dat de realiteit nogal eens geweld wordt aangedaan door ex-en, die daar profijt in zien.

Voorts leest en hoort men veel dat; dikwijls ferm uit zijn verband is getrokken uit sensatie-zucht,
mss toch een beetje opletten, vooraleer u dergelijke zaken gaat veralgemenen!

FILOU5

#15 , 22 sep 2010 21:34

Aan luc ten eerste het is filou niet felou , klein detail maar zegt veel over iemand zijn vermogen om dingen grondig te kunnen lezen en analyzeren

als je deftig alles zou gelezen hebben zou je ook weten dat die afwijzing kwam van de mama en haar vader

en dingen uit zijn verband trekken staat er in uw krant boekjes of tv niets dan van mensen die kinderen gedood hebben omdat ze zelf labiel waren , het is verdorie nog geen twee weken geleden dat een mama haar kind gewoon de keel oversneedt aub man waar ruk je dan dingen uit de context

Terug naar “Echtscheiding”