Geld afhalen van gemeenschappelijke rekening voor procedure

Amnesia
Topic Starter

Geld afhalen van gemeenschappelijke rekening voor procedure

#1 , 07 sep 2010 15:15

Hallo,

Ik heb ontdekt dat mijn vrouw al enige tijd vreemd gaat en zou willen scheiden.
Zij weet hier echter nog niets van.
Ik wil er haar over aanspreken en de verschillende opties bekijken.
Er speelt echter het volgende ...
Bij de aankoop van ons huis (vóór ons huwelijk) heb ik een aanzienlijk som zelf in de aankoop gestopt en dit helaas niet laten registreren bij notaris tijdens aankoopakte.
Om niet het risico te lopen dat ik deze som nooit meer terugzie, ben ik van plan (voor ik haar het nieuws breng) om deze som van onze gemeenschappelijke bankrekening af te halen.
Weet echter niet of dit een goed idee is, en of dit gevolgen kan hebben !!??

Alvast bedankt voor jullie hulp !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willby

#2 , 07 sep 2010 21:48

Gewoon afhalen, want gehuwden kunnen niets van mekaar stelen.
Zelf meegemaakt met men ex, ook ter geoedertrouw mijn laatste loon laten staan op de gezaamelijke rekening en ineens was dat weg en niets tegenin kunnen brengen want mevr had ook een volmacht erop
succes

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 sep 2010 23:25

De gevolgen kunnen zijn dat u bij de vereffening en verdeling van de huwgemeenschap dit bedrag zal moeten teruggeven aan de huwgemeenschap.

Reclame

lucgescheiden

#4 , 15 sep 2010 09:30

Indien u de eigen inbreng tijdens de aankoop kan aantonen, zal hiermede worden rekening gehouden bij de vereffening en verdeling.
Dit bedrag dient zelfs te worden geherwaardeerd naar de huidige waarde van het huis.
Het ontvreemden van 'uw tegoeden' uit het gemeenschappelijk bezit, zou dit laatste natuurlijk verhinderen...
Handige documenten voor Personenrecht

Joeri_J

#5 , 15 sep 2010 10:07

Hangt ook af hoe je 't zou doen.

naar bank stappen en €10.000 afhalen zal opvallen en verrekend worden.
elke maand €200a500 of elke week €50a100 gedurende lange tijd natuurlijk minder...

lucgescheiden

#6 , 15 sep 2010 16:44

Joeri,
Als u dan nog op enige terugbetaling van persoonlijke gelden aanspraak wilt maken, dan zou ik u eerder een dief noemen.

Joeri_J

#7 , 16 sep 2010 11:46

Ik ken een collega waar de partner bovenstaande gedaan heeft...
(het is dus te zeggen, hij heeft wekelijkse afhalingen van ronde bedragen gevonden, hier dan op geprotesteerd, werd beschouwd alsof het niet waar was, maar achteraf heeft ze 'onofficieel' het hem wel in zijn neus gewreven dat ze er mee weggekomen is, spijtig genoeg zonder getuigen of bewijslast voor hem...)

als excuus werd gewoon gebruikt 'geld om te gaan winkelen' en kleine dingen te kopen,
en rekeningen/tickets hou ik niet van alles bij hoor...

doch werden (zo goed als alle) aankopen in hun huishouden via bankkaart gedaan,
maar wegens niet genoeg bewijs dat dit geld elders op een rekening gezet is...
werden deze opnames van geld beschouwd als 'normale' uitgaven van het budget van het gezin...

had ze het op eigen rekening ofzo gezet was er wel bewijs,
maar ze heeft dit waarschijnlijk ergens 'cash' bewaard/weggestoken (en werd bij boedel verkoop/verdeling niet gevonden...)

Dus ja, dit is stelen, maar blijkbaar kan je hier mee wegkomen !
gewoon geen grote bedragen per keer,
zorgen dat je het cash wegsteekt ergens...
dit is natuurlijk bewijs dat er al heel lang een serieuze vertrouwensbreuk is/was...

lucgescheiden

#8 , 18 sep 2010 13:16

Hier is de vereffening en verdeling nog lopende.

Ongeveer het zelfde fenomeen wordt door mij aangeklaagd:
- jarenlang heeft echtgenote 'persoonlijke gelden' belegd, en daarvan nooit enige inbreng gedaan in het gezin.
- jarenlang heb ik geen enkel idee gehad van de grootte van deze kapitalen, noch waar deze werden belegd.
Wel legt ze nu zelf bankrekeinguittreksels voor; waaruit mag blijken dat deze kapitalen zelfs werden aangevuld vanuit haar inkomen tijdens het huwelijk.

Deze kapitalen wil ex nu uit de vereffening en verdeling houden, deels onder het mom van dat deze persoonlijk gelden betreffen,
deels door ze gewoon niet aan te geven aan de notaris.
Dit kapitaal zit blijkbaar in het buitenland en de notaris is daar schijnbaar niet bevoegd ...

Telkenmale liep ze als 'meest gerede partij' alle dagingen voor de rechtbank stellen, onder het pleidooi:
dat ze: "wil scheiden maar dat daar niet voldoende geld voor aanwezig is in gemeenschappelijk bezit".
De reden hiervoor is, simpelweg, dat ze: hiermede de echtelijke woonst eist te verkopen.
Alsdusdanig zou een regeling met bilocatie voor de kinderen, niet meer binnen mijn mogelijkheden liggen.
Aldus hoopt zij haar echtscheidingseis waterdicht geregeld te zien.

Ik tracht nu de notaris te bewegen om op zoek te gaan naar deze kapitalen, doch deze lijkt de boot af te houden, dit
ondanks zijn volmachten en zijn beweringen van onpartijdig te handelen....

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 sep 2010 13:48

De vereffening en verdeling begint met een boedelbeschrijving (inventaris). Partijen moeten al hun bezittingen opgeven + de eed afleggen dat zij niets verduisterd hebben.

Wie gelden achterhoudt pleegt meineed. Hiervoor kan je klacht met burgerlijke partijstelling neerleggen bij de onderzoeksrechter. Die heeft de meeste bevoegdheden om te onderzoeken of gelden werden verborgen.

lucgescheiden

#10 , 18 sep 2010 14:20

Na menige meetings met alle betrokkenen, heeft mijn advocaat (nu drie maanden geleden!) de notaris om een eedaflegging gevraagd.
Begin deze week, heeft hij de notaris opnieuw moeten aanporren, daar het aan hem is om nu enig initiatief te nemen.
Hierbij beloofde de notaris 'eerdaags' een staat op te maken, en deze via a.s. door te sturen, echter nog niets mogen ontvangen...

Zolang de eed niet werd afgelegd, bestaat er natuurlijk geen reden om 'meineed' aan te klagen...
Ik heb deze notaris verzocht om te 'bemiddelen', gezien de bewijzen die voorliggen, maar ook daar mocht ik bot op vangen.

Mijn vrees is dat; de notaris elk initiatief van zijnerwege op de lange baan schuift, in de hoop dat:
beiden partijen zelf tot een oplossing zullen komen.
Echter, tegenpartij vordert inmiddels woonvergoeding en weerhoudt een regeling van bi-locatie,
ondertussen de opgelegde verblijfsregeling, voor de minderjarige dochter, tegenwerkend tot niet-nalevend.
Elk rekken van de procedure is dus nadelig voor mijn situatie, wat de notaris toch ook zou moeten inzien, mijn gedacht.

Terug naar “Echtscheiding”