terug eisen

w121928
Topic Starter

terug eisen

#1 , 03 sep 2010 16:32

Na een scheiding van een goed jaar is er me toch één en ander duidelijk dat dit niet op de juiste manier is verlopen.
Vooraleerst is mijn ex na we besloten hebben van te scheiden zelf in de woning blijven wonen tot deze ongeveer iets meer dan een jaar later verkocht werd. Nu is het zo dat hij verder de lening afbetaalde maar dat ik eigenlijk recht had op zogenaamd deel huurgeld ?? Weet iemand hier iets meer over ? Bovendien heb ik alsnog bij de verdeling de interesten die zogezegd opliepen omdat hij verder afbetaalde , moeten teruggeven bij de verdeling. Dit klopt toch niet , want één hij bleef daar wonen en twee hij kreeg meer omdat hij afbetaalde .
Bovendien heb ik 13 jaar geleden toen mijn oma stierf een erfenis gekregen op mijn naam, kan ik die alsnog terug opeisen na de scheiding ?
Alvast bedankt indien iemand me hierover kan inlichten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 03 sep 2010 16:46

wat de woonstvergoeding betreft van de gezinswoning na scheiding: inderdaad woonstvergoeding wordt toegekend aan de vertrekkende partner zolang de woning niet "verdeeld" is: en dat maandelijkse bedrag is de helft van de maandelijkse huurwaarde van het huis. Alleen vergeet je iets belangrijk: je ex heeft alleen de hypothec. lening voortbetaald zonder dat zijn aandeel in het bezit daardoor steeg. Dus moet je je woonstvergoeding (halve huishuur) aftrekken van jouw maandelijks aandel in de hypothecaire afbetaling. Meestal komt dat dan op 0 uit...

De erfenis van je oma is geheel en alleen van jou. die had je geheel en onverkort moeten krijgen. Hoe kom het dat jouw ex daar de helft van gekregen heeft?

w121928
Topic Starter

#3 , 03 sep 2010 17:24

erfenis is iets wat over het hoofd was gezien daar het al een tijdje terug was en daar niet over gesproken was.
Maar ik vernam dat je daar recht op had , vandaar mijn vraag of ik dat alsnog kan opeisen

Reclame

j.demoor

#4 , 05 sep 2010 09:35

Ik ga ervan uit dat u getrouwd was onder het wettelijk stelsel,zonder contract.

“Art.1278...Ten aanzien van de echtgenoten, wat hun goederen betreft, werkt het (=echtscheidingsvonnis E.O.O.) terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld...”(Gerechtelijk Wetboek).
“Art.1304...Ten aanzien van de goederen van de echtgenoten heeft de beslissing(=E.O.T.-vonnis) echter gevolg vanaf het proces-verbaal opgemaakt ter uitvoering van artikel 1292(=1e verschijning)...”(Gerechtelijk Wetboek).

Het bewonen door één echtgenoot van de gemeenschappelijke woning na voornoemde data komt in aanmerking voor vergoeding door die echtgenoot aan het gemeenschappelijk vermogen.

Wat hij alleen afbetaalde aan de gemeenschappelijke lening komt in aanmerking voor vergoeding door het gemeenschappelijk vermogen aan hem.

“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Indien u bewijst dat uw erfdeel in het gemeenschappelijk vermogen opgenomen werd dan kan u dit van het gemeenschappelijk vermogen terugvorderen.

Indien de vereffening-verdeling tot stand kwam als dading(art.2044 e.v. B.W.) dan kan hierop niet teruggekomen worden. Onderzoek daartoe zorgvuldig die verdelingsakte
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”