Art. 1413 , verrekening van schulden

Sandrien
Topic Starter

Art. 1413 , verrekening van schulden

#1 , 30 aug 2010 11:53

Beste,
ik ben een leek als het op rechten aankomt en zou het volgende uit de doeken willen doen.
de volgende situatie doet zich voor:
- ik bezit onroerend goed van vóór mijn huwlijk
- mijn man bezat niets
- inmiddels een aantal jaren getrouwd
- we kopen samen een onroerend goed en heb mijn onroerend goed als onderpand voor het overbruggingskrediet gebruikt, waarna de hypothecaire lening van kracht gaat.
- samen hebben we dan ook een hypothecaire lening lopen
- ik ben vreemd gegaan en uiteraard loopt het nu totaal uit de hand.
- alle medewerking van zijn kant is gestopt, waardoor er binnenkort schuldvorderingen door derde geëist kunnen worden.

Als ik Art. 1413 goed begrijp, kan het zijn dat de schuldvorderingen zover kunnen komen dat ze beslag kunnen leggen op mijn onroerend goed
om de schulden in de gemeenschap te dekken?
Er is verder niet veel anders om in beslag te nemen, ook al zou het nieuw aangekocht onroerend verkocht worden.

Art. 1413.

Een schuld aangegaan door de twee echtgenoten, zelfs in verschillende hoedanigheid, kan zowel verhaald worden op het eigen vermogen van ieder van hen als op het gemeenschappelijk vermogen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sandrien
Topic Starter

#2 , 30 aug 2010 13:31

Ook vind ik het volgende:

1.5.2 Huwelijksvermogenstelsels
Als de schuldenaar, die gehuwd is onder het wettelijk stelsel een persoonlijke schuld
heeft bij de schuldeiser, dan mag er enkel beslag gelegd worden op het eigen
vermogen van de schuldenaar. Gaat het echter om een gemeenschappelijke schuld,
dan kan de schuldeiser beslag leggen op het eigen vermogen van de schuldenaar, het
eigen vermogen van de echtgenoot en op het gemeenschappelijk vermogen.
Wanneer de schuldenaar gehuwd is onder het stelsel van scheiding van goederen
gelden de gewone regels van onverdeeldheid. Dus de schuldenaar staat met zijn eigen
goederen in voor zijn eigen schulden.
1.5.3 Vervolgingsvolgorde
In principe bestaat er bij het onroerend beslag geen vervolgingsvolgorde, de
schuldeiser mag nl. vrij kiezen op welke goederen hij beslag legt.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2010 13:48

Als ik Art. 1413 goed begrijp, kan het zijn dat de schuldvorderingen zover kunnen komen dat ze beslag kunnen leggen op mijn onroerend goed om de schulden in de gemeenschap te dekken?
Dat klopt. Als dat gebeurt kan u de helft hiervan terugvorderen van uw man.

Reclame

Sandrien
Topic Starter

#4 , 30 aug 2010 15:19

Zo eenvoudig is dat dan?
Kan dus niet zijn dat ik mijn vastgoed gewoon kwijt ben?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 aug 2010 15:32

Voor de gemeenschappelijke schulden kan uw onroerend goed verkocht worden.

Sandrien
Topic Starter

#6 , 30 aug 2010 15:47

Daar vreesde ik al voor,
het bedrag achteraf terug vorderen zal niet zo eenvoudig en kan jaren duren, vermits dit
dient als terugbetaling van gemeenschappelijke schulden?

Sandrien
Topic Starter

#7 , 01 sep 2010 11:41

Nog iemand met kennis hierover of ervaringen hierover?

Sandrien
Topic Starter

#8 , 01 sep 2010 11:41

Nog iemand met kennis of ervaringen ?

Sandrien
Topic Starter

#9 , 01 sep 2010 11:51

Lightning

#10 , 01 sep 2010 11:51

Ik neem aan dat dat overbruggingskrediet ondertussen afgelost is?
Verwacht u nog andere schuldeisers dan de bank voor de hypothecaire lening?
U verwacht schuldvorderingen van derden. Mag ik hieruit besluiten dat zowel uw man als u geen afbetalingen meer doen?

Sandrien
Topic Starter

#11 , 01 sep 2010 13:32

Hi,
alvast bedankt voor uw reactie.

Neen, mijn onroerend goed is als onderpand gebruikt om het overbruggingskrediet af te lossen.
Hij weigert nu om zelfs mee te werken om mijn onroerend goed te verkopen.
Volgens de notaris en advocaat is het zijn volste recht om de verkoop tegen te houden.
(art 215 BW)
Overbruggingstermijn komt hierdoor in gedrang en
de schuldenlast hoopt zich ondertussen op.

Vermits dit nodig is om de overbrugging te maken, kunnen we onmogelijk alle kosten dekken.
Hij betaalt niet meer en ik alleen kan nooit alle kosten dragen.

Als de verkoop dan niet doorgaat, zal de bank beslag leggen op mijn onroerend goed om zo het overbruggingskrediet af te lossen.
Is mijn vrees gegrond?

Lightning

#12 , 01 sep 2010 13:53

De constructie van het overbruggingskrediet en de hypothecaire lening zijn me niet helemaal duidelijk. Is het geld van het overbruggingskrediet volledig in de aankoop van jullie gemeenschappelijke woning geïnvesteerd? Dan staat de gemeenschappelijke woning borg voor de hypothecaire lening en staat jouw eigen woning borg voor het overbruggingskrediet (dat nog moet afgelost worden)? Mag ik hiervan uitgaan?

Als er voor het overbruggingskrediet geen centen op tafel komen kan de bank inderdaad de verkoop van uw eigen woning eisen om het openstaande saldo te vereffenen. Na aftrek van het saldo, intresten en andere kosten is de opbrengst van de verkoop voor u.

Begrijp ik het goed dat u zelf al gestart bent met de verkoop van uw eigen woning. Hierbij is de medewerking van uw man niet vereist. Het is uw woning, u mag die verkopen zonder zijn toestemming (edit), tenzij jullie getrouwd zijn met gemeenschap van goederen.

Lightning

#13 , 01 sep 2010 13:58

U haalt art 215 BW aan. Wil dit zeggen dat jullie samen in jouw eigen woning wonen en niet in de gemeenschappelijk aangekochte?

Sandrien
Topic Starter

#14 , 01 sep 2010 14:26

Hi, uw stelling ivm het overbruggingskrediet klopt helemaal.

Inderdaad.. Momenteel woont hij bij mij en we zijn getrouwd zonder huwlijkscontract.

Lightning

#15 , 01 sep 2010 14:54

Inderdaad.. Momenteel woont hij bij mij en we zijn getrouwd zonder huwlijkscontract.
Als jullie samen in jouw woning wonen dan is het inderdaad jullie gezinswoning en kan hij inderdaad de verkoop blokkeren op basis van art 215 BW.
Uw vrees dat de bank uw woning zal laten verkopen is terecht. Dat is namelijk het principe van onderpand/borgstelling. Het zal een hoop extra kosten met zich meebrengen (t.o.v. zelf verkopen) en de prijs die je gaat krijgen is niet te voorspellen. Hetzelfde scenario is trouwens mogelijk als jullie zouden stoppen met de betaling van de hypothecaire lening.

Terug naar “Echtscheiding”