Art. 1413 , verrekening van schulden

Sandrien
Topic Starter

Art. 1413 , verrekening van schulden

#1 , 30 aug 2010 11:53

Beste,
ik ben een leek als het op rechten aankomt en zou het volgende uit de doeken willen doen.
de volgende situatie doet zich voor:
- ik bezit onroerend goed van vóór mijn huwlijk
- mijn man bezat niets
- inmiddels een aantal jaren getrouwd
- we kopen samen een onroerend goed en heb mijn onroerend goed als onderpand voor het overbruggingskrediet gebruikt, waarna de hypothecaire lening van kracht gaat.
- samen hebben we dan ook een hypothecaire lening lopen
- ik ben vreemd gegaan en uiteraard loopt het nu totaal uit de hand.
- alle medewerking van zijn kant is gestopt, waardoor er binnenkort schuldvorderingen door derde geëist kunnen worden.

Als ik Art. 1413 goed begrijp, kan het zijn dat de schuldvorderingen zover kunnen komen dat ze beslag kunnen leggen op mijn onroerend goed
om de schulden in de gemeenschap te dekken?
Er is verder niet veel anders om in beslag te nemen, ook al zou het nieuw aangekocht onroerend verkocht worden.

Art. 1413.

Een schuld aangegaan door de twee echtgenoten, zelfs in verschillende hoedanigheid, kan zowel verhaald worden op het eigen vermogen van ieder van hen als op het gemeenschappelijk vermogen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sandrien
Topic Starter

#2 , 30 aug 2010 13:31

Ook vind ik het volgende:

1.5.2 Huwelijksvermogenstelsels
Als de schuldenaar, die gehuwd is onder het wettelijk stelsel een persoonlijke schuld
heeft bij de schuldeiser, dan mag er enkel beslag gelegd worden op het eigen
vermogen van de schuldenaar. Gaat het echter om een gemeenschappelijke schuld,