Praktische regelingen bij scheiding

lato
Topic Starter
Berichten: 4

Praktische regelingen bij scheiding

#1 , 08 aug 2010 13:09

Mijn man en ik gaan scheiden, wij zijn getrouwd zonder huwelijkscontract, dus wij vallen onder het wettelijk stelsel. Dinsdag aanstaande gaan wij samen naar zijn advocaat, op mijn man en zijn advocaat' s verzoek. Dit om bepaalde afspraken te maken i.v.m. de verkoop van onze eigendom, huisvesting, roerende goederen enz. Ik ga naar de advocaat en ik hoop dat we alles op een nette manier kunnen regelen. Indien ik aanvoel dat zijn advocaat niet wil bemiddelen ben ik van plan om zelf een advocaat te nemen.
Nu had ik een paar vraagjes:
1. Ik heb van mijn vader, die meubelmaker is voor en tijdens mijn huwelijk verschillende meubelstukken gekregen die hij voor mij gemaakt heeft, o.a. tafel, bed, verschillende kasten.. Is het voldoende dat ik mijn vader vraag om een papier te tekenen waarin hij verklaart dat hij deze aan mij geschonken heeft? Ik kan dit o.a. nog meer bewijzen door middel van foto's van mijn vroegere studentenkot waar sommige kasten op foto staan en door middel van foto's van bij mijn zus waar hetzelfde bed en tafel staat.
2. Ik heb van mijn grootvader 1 antieke kast gekregen bij zijn dood. Het onderste deel van de kast staat bij mij, het bovenste deel staat bij mijn zus, dus ook weer door middel van foto's te bewijzen.
3. Ik heb van mijn zus een antieke kast in bruikleen gekregen, die eigenlijk van haar schoonouders afkomstig is. Mijn man dreigt ermee van deze meubelstukken in 2 te zagen of anders statiegeld te vragen voor de opslag van die erfstukken. Ik weet niet dat jij dit enkel doet om te dreigen??? Aard van mijn man.
4. Wat met persoonlijke geschenken? Ik heb tijdens ons huwelijk vele geschenken gekregen van mijn grote familie bij verjaardagen, Kerstmis, Nieuwjaar...
5. Als ik dinsdag voel dat er van zijn kant veel agressie is en geen wil om te onderhandelen, kan ik dan beter een onmiddelijke echtscheiding aanvragen op basis van overspel? Mijn man heeft een overspelige relatie, komt thuis wanneer hij wil, blijft 's nachts weg wanneer hij wil. Zegt geen woord tegen mij en de kinderen... Ik heb op mijn gsm een bericht, gestuurd door zijn vriendin dat hij mijn man niet meer is want dat hij in het weekend bij haar in bed ligt.
6. Mag ik een woning huren voor mij? Ik heb iets dat mij volledig past op het oog, 500 m van mijn werk! Nu woon ik 30 km van mijn werk.
7. Onze zoon (23 jaar) heeft een huis gekocht en verhuist aanstaande zaterdag. Onze dochter ( 24 jaar) heeft haar studies als historicus (KUL) afgerond en wil graag nog 1 jaar een bijkomende studie aan de universiteit volgen.
8. Ik weet het, ik heb mij veel te lang door hem laten doen, wilde altijd voor de kinderen het beste, dacht altijd aan de anderen, maar nu wil ik dat de scheiding zo vlug mogelijk afgerond is.

Graag advies. Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#2 , 08 aug 2010 14:29

U kan er altijd voor opteren om samen naar een bemiddelaar in familiezaken te stappen. Niet iedere advocaat is immers advocaat-bemiddelaar. U kan checken of de advocaat ook een opgeleid en erkend bemiddelaar is via http://www.juridat.be/bemiddeling" onclick="window.open(this.href);return false;.

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#3 , 08 aug 2010 16:29

Je kan best een beetje voorbereid naar die advocaat gaan.
HIER vind je een voorbeeld van een EOT (die link staat continu in het onderschrift van moderator Vandebos).
Loop deze overeenkomst eens door en vul eventueel aan met je vragen.
Teken vooral niks waar je zelf niet mee akkoord bent.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 10 aug 2010 08:57

“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1428.In geval van ontbinding van het wettelijk stelsel door...echtscheiding...op een der gronden vermeld in artikel 229, zijn de echtgenoten...gehouden een beschrijving en een schatting op te maken van de gemeenschappelijke roerende goederen en schulden. Deze beschrijving, waarvan de inhoud geregeld wordt bij de artikelen 1175 en volgende van het Gerechtelijk Wetboek, mag onderhands geschieden...Bij gebreke van een boedelbeschrijving binnen die termijn kan elke belanghebbende partij de omvang van het gemeenschappelijk vermogen bewijzen door alle wettelijke middelen, zelfs de algemene bekendheid.”(B.W.).
U maakt die boedelbeschrijving best NU onderhands op,ook van de goederen die u daarop als ‘eigen‘ vermeldt.

“Art.229.§ 1. De echtscheiding wordt uitgesproken wanneer de rechter vaststelt dat het huwelijk onherstelbaar ontwricht is. Het huwelijk is onherstelbaar ontwricht wanneer de voortzetting van het samenleven tussen de echtgenoten en de hervatting ervan redelijkerwijs onmogelijk is geworden ingevolge die ontwrichting. Het bewijs van de onherstelbare ontwrichting kan met alle wettelijke middelen worden geleverd. § 2. De onherstelbare ontwrichting bestaat wanneer de aanvraag gezamenlijk wordt gedaan door de twee echtgenoten, na meer dan zes maanden feitelijk gescheiden te zijn of wanneer de aanvraag tot tweemaal toe werd gedaan overeenkomstig artikel 1255, § 1, van het Gerechtelijk Wetboek.§ 3. De onherstelbare ontwrichting bestaat ook wanneer de aanvraag wordt gedaan door één enkele echtgenoot na meer dan één jaar feitelijke scheiding of wanneer de aanvraag tot tweemaal toe werd gedaan overeenkomstig artikel 1255, § 2, van het Gerechtelijk Wetboek. Art.230.De echtgenoten kunnen ook door onderlinge toestemming uit de echt scheiden.”(B.W.).

Overspel is op zich geen grond meer voor echtscheiding.

U mag een woning huren voor uzelf (voor hoogstens negen jaar,krachtens art.1418 B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”