Omgangsregeling

Dirk9867
Topic Starter
Berichten: 5

Omgangsregeling

#1 , 06 aug 2010 09:43

Hallo,

Een (dringend ;-() vraagje :

Is een onderling zelf opgemaakt en ondertekend document rechtsgeldig inzake een omgangsregeling ? Of moet een kinderrechter daar steeds zijn advies rond geven ? Misschien sla ik de bal helemaal mis, maar als ik met mijn ex schriftelijk overeenkom dat ik mijn kinderen 1 weekend op 2 zie + de helft van de vakantieperiodes, dan is bij niet-naleving dit toch al afdwingbaar ? Of niet ? Als ik mis ben, kan iemand mij dan de correcte procedure voor een omgangsregeling laten weten ?

PS. Wij zijn nog 'on speaking terms' en ik wil dat graag zo houden...

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#2 , 06 aug 2010 13:44

dan is bij niet-naleving dit toch al afdwingbaar ?
Beste Dirk,
Een eerste wedervraag (lees ook elders op het forum) die ik je wil stellen, is; hoe denk jij nog instaat te zijn je co-ouderschap waar te nemen op dergelijke basis?
v.b. Je kind loopt een leerachterstand op en jij zou de enige ouder zijn die daarop wilt ageren. Praktisch zul je dan je quality time tijdens dit ene WE om de veertien dagen moeten opofferen met schoolbegeleiding. Dit is slechts één voorbeeld maar indien je wat verder denkt; zal je tal van zaken achterhalen die het je onmogelijk maken om je vaderschap te dragen.

In mijn echtscheiding werd dergelijke regeling gevonnist door de Kort Geding rechtbank. Zelf wordt ik dus geconfronteerd met bovenstaande problematiek.
Hier bovenop is er eveneens sprake van niet-naleving van het vonnis. (alhoewel dit forum mij laat verstaan dat een vonnis kracht van wet heeft...)
Wel de enige manier om dit aan te klagen is een PV laten opstellen. Dewelke dan naar de Procureur wordt verzonden.
Deze P.V. worden dan geseponeerd en/of onbeantwoord gelaten...

Aan de hand van deze ervaring(en), mag je dus zelf de afdwingbaarheid van niet-naleving beoordelen.
Maar wee u die daarop de alimentatie-regeling niet naleeft! Deze naleving is wettelijk wel degelijk goed ondersteund!
Mss ééns betrachten van het ene aan het andere te koppelen in het vastleggen van jullie EOT?

Alvast succes gewenst!
Handige documenten voor Personenrecht

Dirk9867
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 06 aug 2010 13:59

Hi,

Hartelijk dank voor je reactie.

Leerachterstand wegwerken kan ook quality time zijn, hoor. In de praktijk zie ik dat echter niet snel gebeuren . En als het toch zou voorvallen, dan vertrouw ik er op dat ik 'on speaking terms' kan blijven met hun moeder die zeer goed voor de kinderen zorgt.

Mijn vraag gaat er enkel over of het papier waarin wij zelf de omgangsregeling neerschrijven en ondertekenen rechtsgeldig is of niet. Zie het als een onderhands contract dat voor goederen en diensten rechtsgeldig is, maar is het dat ook voor een omgangsregeling ? Wij willen beiden zo weinig mogelijk beroep hoeven te doen op rechters, advocaten en dies meer. Maar aan de andere kant willen we wel een zekerheid dat onze afspraken op lange termijn eventueel afdwingbaar zijn. Kan dat onderhands ? De inhoud van de regeling zelf hoeft hier niet besproken te worden.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 06 aug 2010 18:20

@dirk,

ik vraag me af of jullie getrouwd waren en nu "scheidende"? Want dat neem je de afspraken over de kinderen toch gewoon mee op in het EOT?
Zo'n EOTakte stel je zelf samen op (geen advocaat nodig als je het samen eens bent), en je dient je aanvraag + EOT in op de grifie.
Dat kost in totaal met geboortebewijsjes etc... nog geen 80 euro...En zo'n EOT is dan rechtsgeldig.

mogelijkheid 1:
Als jullie samenwonenden waren (feitelijk of wettig), denk ik dat je ook samen perfect een EOT met de afspraken over de kinderen kan indienen bij de jeugdrechtbank. Aangezien jullie het samen eens zijn, lijkt me dat de jeugdrechter ook alleen maar moet bekrachtigen wat jullie afgesproken hebben. (tenzij daar dingen in staan in strijd met het welzijn van het kind...)
Ik weet het, jullie zijn zeldzame witte raven, maar ook die komen binnen het rechtssysteem aan de bak 8_) De rechter bekrachtigt jullie EOT en that's it. Volgens mij kost dat identiek hetzelfde als bij een wettelijke scheiding. bijna niets dus. Later kan één van de ouders altijd herziening vragen van de afspraken indien er zaken veranderen.

mogelijkheid 2:
Tot voor kort lieten scheidende koppels ook wel met hun onderlinge afsprakenplan bekrachtigen voor een notaris. Die laat dit dan akteren en registreren. Dit heeft een zekere geldigheid. Maar kan later voor de rechtbank ook weer voor herziening geopend worden door één van de ouders. Belangrijk verschil voor een EOT zonder officiele hulp: De notaris durft hiervoor wel tussen de 500 en de 1000 euro te vragen...Veel geld voor een afspraak die niet door een recher is bekrachtigd....

Mijn advies: maak samen een EOT, dien het samen in op de griffie. En dan wordt dat bekrachtigd.

Mogelijkheid 3:
Anderzijds, maar dat is mijn persoonlijke opinie (dus voor wat het waard is..): als jullie het samen echt eens zijn, en een goede relatie/verstandhouding hebben (jaaa, dat bestaat!) . Dan zie ik het absoluut mogelijk dat jullie gewoon samen die afspraken op papier zetten en ondertekenen. Bij goed verwerkte scheidingen is er immers een belangrijk pluspunt:
de liefdesrealtie is afgerond, maar de vriendschappelijke ouderrelatie blijft bestaan en ontplooit zich verder. In dat geval kunnen jullie op elkaar rekenen.
Maar Voorwaarde voor deze regeling dus: solide verstandhouding en ouderschapsrelatie.
En loopt het fout met de communicatie en de verstandhouding?
Ook dan kan je toch nog een zaak aanvatten.
In feite kan je dus zowel voorstel 1, 2 of 3 toepassen... 8_)
1 kost 80 euro
2 kost 500 à 1000 euro, maar is juridisch minder rechtsgelding dan 1.
3 kost niks en is juridisch het minst rechtsgelding, maar je kan later bij problemen nog altijd een zaak aanvatten.

Dirk9867
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 06 aug 2010 18:29

Eylis,

Bedankt voor je nuttige reactie. We waren feitelijk samenwonend. Optie 3 lijkt me alvast de beste basis om een goeie regeling te vinden in het belang van de kinderen.

Thx.

bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#6 , 08 aug 2010 14:13

Dirk,

wil je jullie afspraken afdwingbaar maken dan kan je dit via de jeugdrechter regelen (kostprijs 52 euro), geen advocaten nodig.
Je kan samen langs gaan bij een erkend bemiddelaar in familiezaken die samen met jullie de overeenkomst zal bekijken (nagaan of het aan de wettelijke vereisten voldoet) en deze zal er vervolgens voor zorgen dat de overeenkomst gehomologeerd kan worden.
Voordeel van deze werkwijze: de goede sfeer tussen u en de andere ouder blijft behouden, lage kostprijs (jullie delen immers de kosten van de bemiddelaar en de rechtbank) maar toch een officieel document zodat bv. betaalde onderhoudsgelden aftrekbaar zijn (is niet het geval als het document niet bekrachtigd is) en andere afspraken afdwingbaar zijn.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 08 aug 2010 20:31

@bemiddelaar,
Je vergeet enkele kosten in je plaatje... Als je als ouder samen zelf je afspraken rond de kindern wil laten bekrachtigen moet je om je dossier in te dienen bij de griffie enkele officiele documenten toevoegen: zoals gewettigde geboorteaktes van de ouders en kinderen, bewijs van gezinssamenstelling etc... Dan zit je toch algauw aan zo'n 30 euro aan zegelgeld.
Dus toch de kostprijs van zo'n 80 euro zoals in mijn versie 1...

Men hoeft niet persé via een bemiddelaar te gaan om zo'n ouderschapsovereenkomst op te maken. (DAt verhoogt ook alweer de kosten, al snel zo'n 200 euro...) Qua vorm is het document hetzelfde als een standaard EOT. Alleen behelst dat dus enkel de kinderen.
Op elke griffie geven ze tegenwoordig een samenvatting van de documenten die je er aan toe moet voegen en welke afspraken er in moeten vermeld zijn.
En op elke echtscheidingswebsite vind je trouwens heel volledige ouderschapsplannen.

Dus met bemiddelaar kost dit wel meer dan de 52 rolrecht....

monzo
Berichten: 2

#8 , 17 aug 2011 06:52

waar kan je die voorbeelden van omgangsregelingen vinden? Ik ben namelijk ook zinnes om zelf een regeling met de moeder uit te werken zonder advocaten, notarissen en dat soort geldwolven. thx

Bijtje
Berichten: 755

#9 , 17 aug 2011 07:27

Bemiddelaar : Betaalde onderhoudsgelden niet aftrekbaar als er geen rechter is in tussen gekomen ? Daar heb ik nog nooit van gehoord !

Dirk : Mijn eerste ex en ik doen het al bijna 4 jaar onderling en het loopt perfect maar je moet wel elk bereid zijn om water bij de wijn te doen natuurlijk.

Monzo : Jullie kunnen eender welke omgangsregeling overeen komen. Maar belangrijk vind ik dat je rekening houdt met de wisselmomenten en -plaatsen. Wij wisselen meestal na schooltijd of na de voetbaltraining. Dit is dus op een vaste plaats en rond een vast uur. Wat willen jullie ongeveer ? Een 50-50 regeling ? Of iets helemaal anders ?

duma
Berichten: 2871

#10 , 17 aug 2011 14:10

Zolang het niet door een rechtbank gehomologeerd is, is het niet afdwingbaar.

Je kan dan steeds kiezen om de politie te bellen, maar zij zijn niet verplicht een PV op te stellen bij een onderhandse overeenkomst en zelfs niet bij een notariële akte -ik spreek hier uit ervaring-. Het kan dus zeker zo zijn dat er zelfs geen PV wordt opgemaakt.

Bij een vonnis of ander document afkomstig van de rechtbank zijn ze dit wel verplicht.

Aan jou dus de keuze :)

Moraelin
Berichten: 319

#11 , 17 aug 2011 15:34

Ik zou toch voor een door de rechtbank bekrachtigde oplossing gaan want je weet nooit wat er nog gebeurt. Stel dat ze bv. hertrouwd met iemand die ergens anders woont en verhuisd met het kind of als die persoon plots allerlei zaken wil veranderen, het moet daarom de moeder zelf niet zijn (ik spreek uit ervaring). Voorzienig zijn is toch nooit slecht ?

Want zonder dit sta je echt juridisch nergens in de toekomst. Eigen contract, notariele akte, allemaal niets waard voor politie en rechtbank, je kan daarmee niets afdwingen.

Terug naar “Echtscheiding”