Wat is gemeenshappelijk spaargeld?

avh
Topic Starter

Wat is gemeenshappelijk spaargeld?

#1 , 05 aug 2010 11:21

In 1985 getrouwd zonder contract. We hadden elk een lopende rekening en spaarrekening op dit moment. Gedurende de tijd dat we getrouwd waren hebben we die rekeningen aangehouden om onze weddes op te storten en de rekeningen te betalen, er werd gespaard op de verschillende spaarrekeningen. We hadden dus geen gemeenschappelijke rekeningen, we hadden volmacht van elkaars rekeningen. Mijn vraag is nu worden de inkomsten en spaargelden gezien als gemeenschappelijk? Kan ik verantwoording vragen voor het verdwenen geld op 'zijn spaarrekening', volgens mijn ex gaat dit over 'zijn' geld ( mijn ex heeft geen schenkingen of erfenissen gekregen gedurende ons huwelijk ) het gaat hier om geld dat we verdienden tijdens ons huwelijk. Kan er mij iemand helpen aub? Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 aug 2010 12:05

Alle gelden en bedragen die ontvangen zijn als loon of aanverwante vergoedingen als verlofgeld , 13e maand , premies , werkloosheidsvergoedingen zijn gemeenschappelijk , ongeacht op welke rekening ze gestort worden.
Indien er een groot verschil bestaat tussen de gelden die ieder individueel bezat op moment van trouwen , kan je dat bedrag beschouwen als behorende tot een eigen vermogen. Sommen ontvangen tijdens het huwelijk als erfenis of schenking zijn ook eigen vermogen.

Indien er zo geen bedragen zijn , is alles gemeenschappelijk en heeft ieder de helft , van alle tegoeden samen op beider naam.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

avh
Topic Starter

#3 , 05 aug 2010 15:30

Tussen januari 2004 en oktober 2005 is er van de spaarrekeningen ruim 28.000 euro verdwenen, heb daar bankafschriften van gevonden. De saldi van de rekeningen die hij nu opgeeft voor de vereffening verdeling zijn nagenoeg geplunderd. Ik weet om de goede god niet waarvoor hij dat geld gebruikt heeft, kan ik daar verantwoording voor vragen? Kan ik nog aanspraak maken op een deel van het geld? ( Toen we trouwden in 1985 stond er 20.000 BEF op zijn spaarrekening, wat naar ik begrepen heb tot zijn eigen vermogen behoort. ) Wat is de volgende stap die ik moet nemen? Ben eigenlijk ten einde raad.

Reclame

Joeri_J

#4 , 05 aug 2010 15:51

Er zijn verschillende meningen over wat (na lange tijd) eigen vermogen blijft/is

A) in feite is zijn eigen vermogen het laagste saldo dat vanaf datum van de trouw op zijn rekening staat.

bvb: start met 20.000 BEF, ooit gezakt naar 10.000 BEF, maar ondertussen terug naar bvb 50.000 BEF
dan kan je concluderen

20.000 was eigen, maar heeft er 10.000 opgeleefd om tot 10.000 te zakken...
conclusie:
- 50.000 op rekening, 10.000 eigen, 40.000 gemeenschap

B) de 20.000 was eigen daar er nu meer opstaat dan 20.000 is het 'gemakkelijk' te stellen dat die 20.000 nog steeds eigen is

conclusie:
- 50.000 op rekening, 20.000 eigen, 30.000 gemeenschap

C) daar beide kapitaal hadden dat niet noemenswaardig verschilt bij huwelijk kan men gemakkelijkheidshalve concluderen dat er geen eigen vermogen meer is,
en dat alles in 2 verdeeld wordt. (en als gemeenschappelijk beschouwd wordt)

conclusie:
- 50.000 op rekening, 0 eigen, 50.000 gemeenschap

Het zal afhangen over hoeveel geld het gaat om er meer tijd/werk in te steken om enkele dingen aan te tonen natuurlijk...

Hoe aanpakken zal iemand anders u moeten mee helpen, gezien ik geen expert op dit vlak ben,
maar u wel wou laten weten welke meningen/reacties ik al gehoord heb hieromtrent.
Hoe het wettelijk exact is zal wel volgen uit de reacties hieronder, ik ben hier namelijk zelf ook benieuwd na welke dit is.

wanton

#5 , 05 aug 2010 17:00

Hij had dus 20.000 € zgn. eigen vermogen. Hij heeft recht op dit bedrag , verminderd met het tegoed op uw rekening bij uw huwelijk. Al de rest is gemeenschappelijk en moet gelijkmatig verdeeld worden , ook als de ene heel wat meer loon had dan de andere.
Als hij dus 28.000 € heeft opgenomen is dat teveel en kan U rekening vragen ( zelfs de intresten van die 20.000 € zijn gemeenschappelijk). De gelden die hij teveel heft opgenomen , moeten terug komen waar U uw deel moet van krijgen.
Er is toch een advocaat of een notaris betrokken bij deze verdeling? Die moet daar mee voor zorgen dat U uw part krijgt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lucgescheiden

#6 , 06 aug 2010 00:22

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 23&t=16131" onclick="window.open(this.href);return false;
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”