Ik ben net nieuw op dit forum en ik heb me aangemeld omdat ik na veel zoeken op internet niet gelijk een antwoord op mijn vraag kan vinden.
Voor ik mijn vraag ga stellen ga ik even, proberen, in het kort uit te leggen hoe en wat.
Oktober 2008 ben ik feitelijk gescheiden en sinds maart 2009 dus ook wettelijk. M'n ex en ik hebben samen drie kinderen. De oudste is 14, eentje van 10 en de kleinste is 7.
Omdat de kinderen voor 90% bij mij inwonen (omdat de vader vindt dat hij anders te weinig vrije tijd heeft

Die alimentatie houdt in dat ik alle kosten m.b.t. de kinderen op mij neem en dat enkel "grote" onkosten (zoals studiekosten, fietsen, medische kosten e.d.) ieder voor de helft voor z'n rekening neemt. Daarbij moet ik nog even vertellen dat mijn ex niets in huis heeft voor de kinderen; zelfs geen onderbroekje.
Verder is het zo dat de sporadische tijd dat ze bij hem zijn en hij iets voor hen koopt (bv een paar schoenen omdat HIJ dat nodig vindt), hij steevast met de rekening staat te zwaaien en ik hem dat terug moet betalen. Zelfs een potlood voor school zal terug gevordert worden. Ook al staat er in de akte vermeld dat de uitgaven voor de kinderen, tijdens het verblijf bij hun vader, ten koste zijn van de vader. Ik ben dan op zo'n moment niet moeilijk en ga niet lopen zwaaien met de akte en betaal hem die rekeningen terug.
Het inkomen van mijn ex ligt zo'n 3x hoger dan die van mezelf ook al werken we beiden 40 u per week. Hij heeft dus een goed betaalde baan en dat gun ik hem dan ook van harte.
Op basis van mijn inkomen werd mij afgelopen schooljaar een studietoelage toegewezen. Zelf zie ik dat als een extratje om de kosten van school te kunnen dekken.
Zoals afgesproken in de akte betaald mijn ex de helft van de schoolkosten van de kinderen. Voor de oudste is dat, alleen al de schoolrekeningen, zo'n 700 euro op jaarbasis. Daar reken ik dus niet de extra spullen bij die aangeschaft moeten worden en ook niet het busabonnement etc...
Dus heeft mijn ex mij de helft van de schoolrekeningen betaald, zoals afgesproken.
Nu gebeurde een aantal maanden geleden het volgende: omdat mijn ex mijn rijksregisternummer nog kende, heeft hij bij het ministerie van onderwijs mijn gegevens opgevraagd en zo te weten gekomen hoeveel studietoelage ik heb ontvangen.
Dat hij "misbruik" maakt van mijn rijksregisternummer is duidelijk en het is tevens ook strafbaar en ik heb hier dan ook melding gemaakt.
Nu wilt mijn ex de helft van de studietoelage aan mij terug vorderen. (Het gaat hier om een bedrag van 450 euro voor de 3 kinderen) Volgens zijn zeggen heeft hij daar recht op omdat hij de helft van de schoolrekeningen mee betaald heeft.
Voor het komende schooljaar heeft hij het volgende geëist: of ik betaal hem de helft van de studietoelage die ik zal ontvangen in het komende schooljaar, of hij betaald de helft van de schoolrekeningen niet meer mee....
Ik heb hem proberen duidelijk te maken dat de studietoelage gebaseerd is op mijn inkomen inclusief de alimentatie voor kinderen en dat die studietoelage een hulpmiddel is voor mij om de schoolkosten voor de 3 kinderen te dekken.
Ik ben eigenlijk altijd erg redelijk geweest omdat ik vind dat ook mijn ex het recht heeft op een "normaal" leven ik hem alles behalve financieel wil "uitzuigen". Zo heb ik dus het recht op alimentatie voor mezelf geweigerd alsook het recht op de helft van zijn pensioen als hij pensioengerechtigd is. Verder heb ik het belastingvoordeel dat hij ontvangen heeft voor het laatste jaar dat we samen waren, niet voor de helft opgeëist voor dezelfde reden: hij heeft ook recht op een normale financieële zekerheid.
Verder is het zo dat mijn ex en ik samen nog een openstaande schuld van zo'n 3500 euro hadden. Na onderling overleg en zo ook vast gelegd in de akte, betaal ik maandelijks een bedrag aan mijn ex om zo die schuld in te lossen. De akte zegt duidelijk dat ik die afbetaling enkel moet doen indien het mij dat financieel toe staat. Van de ene op de andere dag heeft mijn ex besloten dat ik die schuld per maand met het dubbele bedrag moet gaan betalen aan hem, wat voor mij financieel niet haalbaar is.
Door een bepaalde reden (die ik hier nu niet helemaal ga uitleggen omdat het dan wel erg lang wordt) was ik deze maand niet in staat om die maandelijkse afbetaling aan mijn ex door te storten. Nu heeft hij de kinderen verteld ( wat ik al niet begrijp, zulke dingen bespreek je niet met je kinderen!!!) dat hij die éénmalige achterstallige betaling zou aftrekken van de door hem te betalen alimentatie voor de kinderen.
Naar mijn weten mag hij dat helemaal niet omdat die alimentatie voor de kinderen is en die afbetaling iets is tussen hem en mij.
Verder wil ik er nog even aan toevoegen dat hij voor geen reden vatbaar is want als ik hem uitleg waarom ik deze maand een beetje moeilijk zit, geeft hij enkel als antwoord: "Dat is dan jammer voor jou, daar heb ik niks mee te maken!"
Ondertussen zou hij ook al bij een advocaat geweest zijn ivm die studietoelagen (ook dat heb ik vernomen van de kinderen) . Ik denk zo maar dat het het veiligste is dat ook ik raad ga vragen aan een advocaat maar voor ik dat doe zou ik even willen vragen of hij inderdaad in zijn recht is?
Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen zodat ik weet of ik enigszins in mijn recht sta.
Alvast bedankt!