Vrouw gaat over 2 weken 't huis uit... geld op de rekening

reli
Topic Starter

Vrouw gaat over 2 weken 't huis uit... geld op de rekening

#1 , 15 jul 2010 09:41

Over 2 weken zal mijn vrouw het huis hier verlaten voor een ander. Niks aan te doen ... 't is nu zo. We zijn 9 jaar geleden getrouwd met gemeenschap van goederen (geen huwelijkscontract).
8 jaar geleden hebben we een huis gekocht.
4 jaar later hebben we dat huis verbouwd en 1 jaar geleden hebben we 't verkocht.
De winst van die verkoop hebben we deels kunnen investeren in de aankoop van een ander huis. 't Overige deel van die winst hebben we gebruikt voor een nieuwe keuken, schilderwerken, gordijnen etc...
Aangezien 't geld redelijk snel op was en we nog een paar vernieuwingswerken wilden uitvoeren en eigenlijk terug wat centjes op de rekening wilden hebben staan, hebben we een half jaar geleden een herziening van ons lening laten uitvoeren. Daardoor is er geld vrij gekomen voor een nieuwe vloer en het recupereren van onze eerder geïnvesteerde centjes voor die keuken (1ste schijf van dat ontleende bedrag hebben we toen ontvangen en is dus al op).
Een maand of 2 terug kregen we meteen al de 2de (en laatste) schijf van 't ontleende bedrag op ons rekening gestort. Dat geld zou nog moeten dienen om een nieuwe cv-ketel aan te schaffen.
Dus dat geld staat nu op onze gemeenschappelijke zichtrekening en mijn vrouw wil de helft van 't geld dat daar op staat... of dat nu geld is van die lening interesseert haar niet. Voor de bank en vooral voor mij zal dat wel van belang zijn want ooit gaan die vragen naar een factuur van een cv-ketel (extra lening is aangegaan met beschrijving van 't doel van dat geld) en als mijn vrouw de helft van de zichtrekening meepakt dan schiet er eigenlijk al onvoldoende over voor een nieuwe cv-ketel.

Ik zou moeten weten wat ik kan of moet doen... we zitten hier dus met een gemeenschappelijke rekening waar geld op staat waarvoor ik nog de komende tientallen jaren zal moeten afbetalen, dat zij voor de helft zomaar zou willen meepakken. Immotheker (waar we mee samen werken) zegt dat ze dat geld niet mag meepakken want dat de bank achter facturen zal vragen die ik enkel kan betalen als ik dat geld behoud.

PS: Ik behoud het huis... voorlopig in onverdeeldheid en over 5 jaar zouden we verder zien (verkopen of ik haar uitkopen).... althans... dat is wat we deze week nog besproken hebben (EOT is nog niet getekend, notaris is in verlof, juriste die ik via via ken ook)... ik begin te twijfelen of ik niet beter haar nu al zou uitkopen of desnoods de boel verkopen (want 't wordt wel een dure maandelijkse affaire) ipv nog 5 jaar in twijfel te moeten leven...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 15 jul 2010 15:04

Notaris dient een procedure van vereffening en verdeling op te starten.
Daarin wordt een inventaris van alle gemeenschappelijke eigendom opgesteld.
Dus evengoed leningen als bank- tegoeden.
Het geheel van deze zaken wordt netjes opgesplitst in gelijke kavels.
Indien geen verder persoonlijk vermogen ingebracht, dan zal uw vrouw eveneens de lening mee moeten afbetalen.

Voor u komt het er nu op aan;alles te kunnen aantonen, dus om op zijn minst alle papieren te kunnen voorleggen (b.v. van de bankrekeninguitreksels en de leningsakten). Jullie gaan voor een EOT, blijf dus in elk geval op een constructieve manier met je vrouw communiceren!

Wat betreft een onmiddellijke overname van de woning; dat hangt van verschillende factoren af:
- bijvoorbeeld: wat wordt er als woonvergoeding gevraagd door vrouw?
Als het totaal van deze woonvergoedingen over vijf jaren, reeds een belangrijke deel vormt van de overname som, dan verlies je steevast vijf jaren afbetaling.
Heb je dat er zelf voor over of vormt dit een blijvend probleem met de verdere vernieuwingswerken,...?
- heb je mogelijkheid om ergens een goedkopere woonst te betrekken, dan bespaart je dit niet alleen de woonvergoeding, maar tevens de kosten van een nieuwe C.V. en mogelijk tal van andere kosten, alsook de onzekerheid om binnen vijf jaar nog steeds voor de verrassing te komen staan dat een overname door jou niet haalbaar (meer) blijkt.... korte pijn, maar een hoop werk

Uit elkaar gaan betekend dat alle gemeenschap dient te worden gesplitst, uiteindelijk ben je beide verliezers !
Handige documenten voor Personenrecht

j.demoor

#3 , 16 jul 2010 11:11

“Art.223.Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt,beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen. Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(Burgerlijk Wetboek).

De vrederechter kan onder meer bevelen dat verrichtingen met sommige rekeningen slechts gezamenlijk of voor een bepaald doel mogen gebeuren.

Die voorlopige maatregelen staan noch verzoening noch echtscheiding door onderlinge toestemming in de weg. Zij doen de termijn lopen vereist voor echtscheiding door onherstelbare ontwrichting.

Zie verder art.1253ter Gerechtelijk Wetboek;ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”