Bilocatie en domicilie

joja
Topic Starter
Berichten: 15

Bilocatie en domicilie

#1 , 30 jun 2010 19:20

Als de kinderen 50/50 bij mij en mijn ex verblijven, wat is dan hun domicilie ?
Is dat altijd de moeder ? Hoe wordt dit bepaald ? Wordt de kinderbijslag automatisch voor de helft aan beide uitgekeerd of moet de ene de helft uitbetalen aan de andere? Welke invloed heeft bilocatie op de belastingen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#2 , 30 jun 2010 22:09

Kinderen kunnen slechts 1 domicilie-adres hebben. Als ze evenveel bij elke ouder verblijven, dienen de ouders af te spreken op welk adres de kinderen gedomicilieerd zullen zijn. Als ouders hierover geen akkoord kunnen bereiken, zal de rechter hierover uitspraak doen.

Kinderbijslag wordt niet aan 2 ouders uitgekeerd. Ofwel wordt het op een gezamenlijke rekening gestort (kindrekening) ofwel wordt het op de rekening van 1 van beide ouders gestort en wordt er al of niet een deel doorgestort aan de andere ouder. Ook dit dienen ouders onderling af te spreken, of bij gebrek aan akkoord zal de rechter hierover uitspraak doen.

Als er sprake is van gezamenlijk ouderlijk gezag én verblijfsco-ouderschap kan er aan de fiscus gevraagd worden om het belastingsvoordeel op te splitsen tussen beide ouders. Dit is echter niet altijd de fiscaal voordeligste formule.

Een bemiddelaar in familiezaken kan ouders helpen om deze en andere afspraken met elkaar te maken.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#3 , 05 jul 2010 14:37

Een bemiddelaar in familiezaken kan ouders helpen om deze en andere afspraken met elkaar te maken.
Mijn ervaring:
Naar aanleiding van haar mondelinge scheidingseis troonde mijn ex-echtgenote mij mee naar een scheidingsbemiddelaar.
Volgens haar bewoordingen: "...om te informeren wat de mogelijkheden zijn..."
Zij maakte en betaalde de afspraak doch eiste wel van ons apart naar de locatie te begeven....
Daar aangekomen, is zij onmiddellijk 'haar' voorstel tot regeling beginnen uitéénzetten.
Wanneer bemiddelaar haar wees op de onmogelijkheden van haar voorstel, is zij prompt vertrokken onder de woorden; "... dus u kan ons niet verder helpen..."

Wat ik hier wil benadrukken is het: "kan helpen"

Ondertussen zijn we wettelijk gescheiden en bij elke daging werd door ex aangebracht dat het ZIJ is geweest die steeds naar een oplossing op zoek was.
De realiteit werd hier dus telkenmale handig verdraaid en wees zeker dat dit in mijn nadeel resulteerde.

Ik vraag me dan ook af of een bemiddelaar verplicht is van een verslag op te maken van dergelijke bijéénkomst?
Alsook of zij de plicht hebben om dit verslag vrij te geven voor de rechtbank?
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”