Alleen wonen

'Chelle
Topic Starter

Alleen wonen

#1 , 17 jun 2010 18:03

Ik ben in maart 18 geworden, ervoor wou ik al alleen gaan wonen maar heb het bewust gewacht omdat ik dacht dat het beter was. Nu ik 18 ben wil ik hier weg, maar ik ben nog schoolgaand, ik doe volgend jaar mijn laatste jaar. Mijn ouders zijn gescheiden en woon bij mijn papa. Zou iemand mij een antwoord kunnen geven of ik mijn studies nog kan betalen als ik alleen woon of waar ik voor dit geval terecht kan?

mvg

Michelle

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 18 jun 2010 10:05

Beste Chelle,

Ik veronderstel dat je nog je humaniora aan het volgen bent, dus zelfs nog geen hogere studie.
Inderdaad zijn ouders verplicht voor hun kinderen financieel in te staan voor hun studies tot ze zelf een loon kunnen verdienen.

Als jij wil dat je ouders voor jouw kot-en leefloonkosten moeten instaan, zal je daar een goede reden voor moeten kunnen voorleggen.
Je kan gewoonweg bij één van je ouders wonen en zij voorzien in je onderhoud. Is er een ander probleem?
Als je hen vraagt om op "kot" te mogen en je school bevindt zich binnen de 20 km van je woning, dan is thuis blijven wonen echt wel een juiste beslissing. Maandelijks kost op kamers gaan én studeren " (all-in) tot zo'n 700 euro. Veel mensen kunnen dat met moeite betalen. Toch als je thuis de beschikbare ruimte hebt. Is het omdat je op eigen benen wil staan?
In dt geval, wees dan consekwent: je komt met je ouders het bedrag overeen dat ze normaak ontvangen aan kinderbijslag + een "leef"bijdrage; ik schat dat dit zo'n 450 euro in totaal per maand kan zijn. Je zoekt een wekelijkse studentenjob, en je begint te sparen voor de meerkosten.
Want je zal ook startkosten moeten maken: huurwaarborg (vaak tot 600 euro), water-electriciteit en verwarming, internet/telefoonabonnement,
meubeltjes, huisgerief... enfin reken maar toch zo'n 4000 euro startkosten.

Inmiddels ga je verder naar school én werk je deeltijds, dus alle vrije tijd gaat daar naartoe. Wat wel ok is, want als je geen vrije tijd hebt, kan je ook geen geld uitgeven :)

Dus je gaat binnen een paar maanden alleen wonen. Je neemt als volwassene je eigen beslissingen, ook als er onverwachte kosten opduiken los je dat zelf op. Want je bent zelfstandig en je beheert je eigen budget. Dat is een fijn gevoel.
Volgend jaar heb je je humaniora afgerond. Je moet constant zorgen dat je je deeltijdse baan behoudt: want je ouders geven je tot je werkloosheidsuitkering elke maand 450 euro waar je het mee moet doen. Best spannend is dat dus. Ik vermoed dat je toch minstens hogere studies wil aanvatten? Dus nog zo'n 4 jaar studeren en deeltijds werken voor de extraatjes...
Of was je van plan te stoppen na je humaniora?
We zijn 2010 ...en het is crisis. Dus de werkgevers kiezen echt voor diegenen met een diploma. De anderen blijven werkloos.
Kijk ook eens na wat de werklossheidsuitkering is voor een schoolverlater...500 euro per maand? En dan mag je niet meer bijklussen...
En vanaf die dag moeten jouw ouders ook geen financiele bijdrage meer betalen.

Challe, denk nog maar eens goed na. Van een inkele instantie zal je een tegemoetkoming krijgen. Als je ouders je op kamers willen laten gaan (zonder dat daar een ernstige reden toe is) , kunnen ze je een minimumbijdrage toekennen.
Op eigen benen staan... je zal er weinig van kunnen genieten.
De meeste jongeren kiezen met plezier voor hotel mamma of pappa...
En tja, daar zijn soims wat regeltjes te respecteren..
Maar die zijn er overal. zoals bij werkgevers en kotbazen en banken...die hebben pas regeltjes :)

lucgescheiden

#3 , 05 jul 2010 17:41

Beste Chelle ,

Indien nog niet overtuigd, lees op dit forum dan eens de reacties op poster Gumball.

sterkte!
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”