Vader eist bilocatie; kind wil niet

zuidmama
Topic Starter
Berichten: 3

Vader eist bilocatie; kind wil niet

#1 , 14 jun 2010 12:55

Mijn ex-man en ik zijn al vele jaren uiteen. Onze twee kinderen verbleven de eerste jaren met regelmaat bij de vader: 1 dag per week en om het andere weekend. De kinderen gingen met toenemende tegenzin omdat vader verbaal en soms ook fysiek agressief was. Met name de oudste dochter moest het ontgelden. Sedert een jaar verblijven de kinderen volledig bij mij, met nog slechts sporadisch bezoek aan vader. De vader stemde daarmee in, omdat ook hij wel inzag dat zijn botsingen met de meisjes te beschadigend waren.

Tijdens een van deze sporadische bezoeken heeft de vader in dronken bui de oudste dochter onzedelijk betast. Hiervan is een klacht neergelegd bij de politie en er loopt een strafrechtelijk onderzoek. Tijdens het verhoor kwam tevens naar voren dat de eerdere fysieke woedeuitbarstingen van vader een pak verder gingen dan een enkele tik. Een tweetal vrienden van de oudtse dochter hebben verklaringen afgelegd die het relaas van mijn oudste dochter ondersteunen cq bevestigen. Ook de jongste heeft tegenover de jeugdbrigade van de politie een verklaring afgelegd over vader's gedrag en agressie.

De vader ontkent de feiten ten stelligste en stelt dat deze zijn verzonnen. Zowel de verklaringen van mijn dochters als die van de andere getuigen zouden door mij zijn vervalst of afgedwongen of door oudste dochter zijn ontfutselt aan mensen die op haar 'verliefd' zijn.

Sinds het gebeurde weigeren de kinderen vader nog te bezoeken. De oudste is inmiddels 18 en kan niet worden gedwongen naar vader te gaan. De jongste is echter nog net geen dertien. Vader is in woede ontstoken over de klacht tegen hem, die hij absoluut ontkent. In respons eist hij nu bilocatie voor de jongste.

De jongste wil pertinent niet naar vader. Haar oudere zus ving altijd de klappen op; zonder bescherming van haar zus is mogelijk haar veilgheid in het geding.

Er zijn geen harde bewijzen van vader's handtastelijkheden en gewelddadig gedrag. Het is slechts het woord van de kinderen tegen de vader.

Als tussentijds vonnis in de zaak om de bilocatie, heeft de jeugdrechter geoordeeld dat de jongste toch een dag per week naar vader moet, met de redenering dat in aanwezigheid van vader's vriendin toch wel geen onheil zal geschieden. Voor de duidelijkheid: vader's vriendin was aanwezig tijdens enkele van de feiten en heeft deze noch gezien, noch voorkomen.

Op het ogenblik dat het tussentijds vonnis werd geveld, was de betreffende jeugdrechter weliswaar nog niet op de hoogte van het strafrechtelijk onderzoek. Desalniettemin was de rechter wel op de hoogte van de feiten, en van het feit dat mijn jongste niet naar vader wil, en van het feit dat bovendien de examenperiode net nu van start is, nu zij tegen haar wil gedwongen naar vader moet. Een ontgoochelend vonnis dus, toch voor mijn kinderen.

Binnen enkele dagen wordt mijn jongste dochter van bijna 13 door de jeugdrechter gehoord in de bilocatiezaak. Aan het einde van de maand volgt een definitieve zitting. Ik mag aannemen dat de rechter tegen die tijd tenminste op de hoogte is van het verloop van het onderzoek in de correctionele zaak.

Volgens onze advocaat komt alles aan op de verklaring die mijn joingste tegenover de jeugdrechter in persoon zal afleggen. Gezien het akelige tussentijds vonnis dat mijn kind nu dwingt naar de vader te gaan, maak ik mij zeer ernstig bezorgd over hoe de definitieve uitspraak zal luiden. Hoe groot is de kans dat zo een rechter toch waarde hecht aan wat mijn jiongtse te vertellen heeft? De oudste kan zij niet meer horen; die is immers 18.

Ik dank jullie voor je raad en inzichten.





Mijn jongste kan er niet van slapen. De huisarts heeft attest geschreven die gedwongen bezoek ontraadt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8852

#2 , 16 jun 2010 10:23

Ik denk dat je gerust kan zijn op de afloop.
- de "feiten" zijn toen ook per PV bij de politie neergelegd en worden ze onderzocht door jeugdzaken? (Parket neemt dit soort zaken steeds ernstig)
- Doktersattest ivm gedwongen bezoek: rechters nemen medische attesten mbt kinderen heel ernstig. Ze weten namelijk dat dokters meestal neutraal wensen te blijven in dit soort situaties als de klachten niet medisch aantoonbaar zijn. Dus als de dokter dit wel doet, mag men redelijkerwijze aannemen dat het welzijn van het kind ernstig geschaad wordt.
- Bij wijze van tegemoetkoming kan je vragen dat het wekelijks bezoek in een "neutrale ruimte" gebeurt onder toezicht van een sociaal assistent.
Sterkte,

zuidmama
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 19 jun 2010 17:01

Mijn jongste heeft inmiddels haar verhaal tegen de jeugdrechter verteld. Op aanraden van de rechercheur van Jeugdbrigade nam ze daarbij het PV van haar verhoor mee. De jeugdrechter weigerde echter haar het PV te laten gebruiken als geheugensteun en weigerde ook van het PV uberhaupt kennis te nemen. Volgens de jeugdrechter heeft het 'incident' dat vader zich vergreep aan de oudste dochter, geen enkele betekenis voor de omgangsregeling met de jongste.

Vandaag diende zich de vader opnieuw aan bij mijn huis om de jongste op te eisen. Dit ondanks herhaald verzoek, inclusief verzoek in persoon door mijn dochter, om haar gerust te laten, toch in elk geval tijdens haar examens. Tevens ondanks doktersattest dat het ten zeerste afraadt haar tegen haar wil naar vader te dwingen gaan. Nu vader zich desondanks weer aandiende om dochter op te eisen, heb ik de deur gesloten gehouden.

Onmiddellijk is er nu tegen mij aangifte gedaan bij de politie wegens weigeren van het omgangsrecht - omdat ik mijn tienerdoschter niet heb gedwongen met haar vader mee te gaan.

De jeugdrechter heeft zowel in haar tussentijds vonnis en in andere uitlatingen duidelijk laten blijken dat ze het 'incident' (zo noemt ze dat) - waar vader de borsten van oudste dochter bepotelde - en de verklaringen van de kinderen over zijn agressie en gewelddadigheid, eigenlijk niet serieus neemt. Ze suggereert dat al deze zaken verzinsels zijn, ingegeven door mij als moeder. Ze wijst verklaringen van zowel de kinderen als derden van de hand omdat deze -hoewel gehandtekend - niet met de hand geschreven zijn. (Niemand had ons overigens verteld dat verklaringen handgeschreven moeten zijn... Onze getuigen zijn tieners, en deden automatisch met de computer, zoals voor de jeugd normaal is). Verklaringen van de kinderen die tegenover politie zijn afgelegd en in de vorm van PV zijn opgetekend, wil ze al helemaal niet zien. Deze PVs legt ze naast zich neer als 'niet terzake doend'.

De jeugdrechter vindt eenvoudigweg dat mijn jongste naar vader moet, ook al heeft ze nog zo'n schrik voor vader, want immers is zijn mishandeling en misbruik niet bewezen.

Zoals u zult begrijpen, ga ik ondanks het voorlopig vonnis mijn kind niet dwingen naar een man te gaan die gewelddagig is jegens mijn dochters. Ik neem aan, nu er aangifte tegen mij is, dat ik dan een dwangsom of zelfs gevangenis riskeer.

Als het zover moet komen, ben ik daartoe bereid - al ben ik best heel bang.... Kan iemand mij zeggen wat voor dwangsom men zal eisen? Miscchien kan ik daarvoor een lenig sluiten, of mijn auto verkopen. En wat met gevangenisstraf? Hoe rap eist men dat, en sturen ze dan mijn kinderen direct naar de vader?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38689

#4 , 19 jun 2010 18:29

Zeer snel zorgen dat u een advocaat hebt.
Normaal gaat de politie voor alle PV's waar een minderjarige bij betrokken is afschrift aan de jeugdrechtbank sturen dus heeft de jeugdrechter WEL deze PV's
Eigenhandig geschreven --- buiten de handtekening moet dan wel de tekst gelezen en goedgekeurd staan.
Indien die verklaring in een PV staat is ze wel rechtsgeldig.
Wat doet het parket van de jeugdrechtbank - Parket heeft wel inzake in alle PV's

Terug naar “Echtscheiding”