Kind wilt bij papa blijven

joachimpje
Topic Starter

Kind wilt bij papa blijven

#1 , 13 jun 2010 13:19

We zitten al een tijdje in een echtscheiding en mijn dochter is uiteindelijk de dupe geworden van dit alles.
Nu is er een vonnis uitgesproken over mijn dochter dat ze aan haar moeder toegewezen is. Nu is zij na dit vonnis 18 geworden en wilt ze terug bij mij blijven. Nu zijn wij wel verplicht om ze op het einde van het weekend terug naar haar moeder te doen ook al wil ze dit zelf niet. Kunne wij iets doen waardoor ze wel hier kan blijven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 jun 2010 13:29

Aangezien uw dochter meerderjarig is kan ze zelf haar verblijfplaats kiezen.

joachimpje
Topic Starter

#3 , 13 jun 2010 14:05

Dus wij moeten geen gehoor geven aan het vonnis van de rechter?

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 13 jun 2010 14:38

Dus wij moeten geen gehoor geven aan het vonnis van de rechter?
In het vonnis zal wel omschreven staan waar de MINDERjarige kind(eren) moeten gehuisvest zijn, maar jullie dochter is 18 jaar, dus MEERDERjarig!
Zoals Vandebos reeds aanduidde, is zij zelf verantwoordelijk waar zij verblijft.
Duidelijk toch.

eylis

#5 , 13 jun 2010 22:01

Concreet doe je dit best zo:
Je dochter (die dus zeker meerderjarig is) laat zich inschrijven in jouw gemeente. (domiciliering). Ik neem aan dat ze nog studeert en dus recht heeft op kinderbijslag. Om toestanden te vermijden (want ik vermoed dat de moeder die nu krijgt) vraagt je dochter ten persoonlijke titel aan het kinderbijslagfonds dat zij nu de kinderbijslag wil krijgen. Betaal je ook nog alimentatie voor je dochter? VErmits je aan het vonnis niet veel kan veranderen, kan je wel een afspraak maken op de volgende manier: je dochter en jij bespreken met de moder dat de alimentatie op de rekining van de dochter wordt gestort. Vermits ze meerderjarig is en je dochter niet bij haar moeder woont, is dit een billijk voorstel. De moeder kan dit nog ptroberen aanvechten bij het gerecht, maar een rechter zal haar niet gauw gelijk geven gezien de gewijzigde omstandigheden. Dus zal de moeder wel meewerken. (kostelijk proces verliezen...)

Dan bespreek je met je dochter goed waar dit bedrag voor zal dienen : alimentatie + kinderbijslag kan een behoorlijke som zijn. dus spreek goed af: kleine schoolkosten, boeken, vrijetijdsbesteding... of ook transport, kleine dokterskosten? Leg dat goed vast dat er daar geen discussie over is.
Bekijk of ze een soort van boekhoudingetje kan bijhouden zodat ze dat bedrag goed leert beheren.
En je krijgt er een heel zelfstandige dochter van!

Terug naar “Echtscheiding”