Aftrek belastingen

divorced
Topic Starter

Aftrek belastingen

#1 , 17 mei 2010 10:00

Hallo,

Bij de scheiding is co-ouderschap uitgesproken over het kind. Gezien het redelijke verschil aan inkomen krijgt de moeder het kindergeld en moet ik ook nog een klein bedrag extra betalen (voor het kind). Geen onderhoudsgeld voor de moeder.

Kan ik voor de belastingen het kind (gedeeld) ten laste aangeven én terzelfdertijd ook nog het extra bedrag dat ik moet betalen aangeven voor aftrek?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 17 mei 2010 14:16

Vernieuwde fiscale regeling voor co-verblijfsregeling vanaf 2008

BRUSSEL - Steeds meer gescheiden koppels kiezen voor co-verblijfsregeling. 'Een week bij papa, een week bij mama' -of een variant daarop- is deze dagen dan ook een veel voorkomende verblijfsregeling voor kinderen van gescheiden ouders.
Die trend naar co-verblijfsregeling is de laatste tien jaar zo sterk geworden dat er in 1999 ook een fiscale co-ouderschapsregeling op is gevolgd.
Die regeling geeft co-ouders de mogelijkheid om de belastingvrije toeslag voor hun kinderen ten laste onder elkaar te verdelen.

Of anders gezegd: de partner bij wie de kinderen officieel gedomicilieerd zijn, heeft sinds 1999 de mogelijkheid om een deel van zijn fiscaal voordeel voor kinderlast af te staan aan zijn of haar ex-partner.

Bron: Standaard.be (maandag 19 mei 2008)

wanton

#3 , 17 mei 2010 15:07

Concrete invulling :

- de moeder zet '1' bij code 1034 op haar brief.
- de vader zet '1' bij code 1036 op zijn brief.
U vindt die codes onderaan op pagina 2 van het dubbel van de aangifte.
Niet vergeten die over te brengen op het invulformulier.

Het belastingvoordeel voor het kind wordt dan gelijk verdeeld tussen de twee ouders.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

divorced
Topic Starter

#4 , 17 mei 2010 15:19

Ok, bedankt.

Maar mijn bijkomende vraag is of ik dan ook nog extra het betaalde alimentatiegeld voor het kind kan aftrekken?

murblo

#5 , 17 mei 2010 22:22

hoi,

neen, kan je niet, ofwel de co-ouderschapsverdeling ofwel alimentatie, niet beiden mogelijk om in te brengen

mvg

Terug naar “Echtscheiding”