verkoop huis, eerste kooprecht?

axaxax
Topic Starter

verkoop huis, eerste kooprecht?

#1 , 28 apr 2010 19:35

Mijn partner en ik zijn recent uit elkaar gegaan, we hadden echter net een huis gekocht ( hypotheek op beide namen).
Ik zou het huis graag kopen, bestaat er zoiets als een eerste kooprecht van een van beide partners?
ik zou het huis voor een lagere som willen kopen dan de aankoopprijs ( het is momenteel ook minder waard wegens verbouwingswerken), indien ik een bod doe, kan zij dan een openbare verkoop eisen, of kan ik dit tegenhouden mits dit recht van eerste koop bestaat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 apr 2010 22:05

Mijn partner en ik zijn recent uit elkaar gegaan, we hadden echter net een huis gekocht ( hypotheek op beide namen).
Ik zou het huis graag kopen, bestaat er zoiets als een eerste kooprecht van een van beide partners?
ik zou het huis voor een lagere som willen kopen dan de aankoopprijs ( het is momenteel ook minder waard wegens verbouwingswerken), indien ik een bod doe, kan zij dan een openbare verkoop eisen, of kan ik dit tegenhouden mits dit recht van eerste koop bestaat?
Ofwel komt u een prijs overeen die zij aanvaardt. Zoniet kan ze eisen dat het huis openbaar verkocht wordt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#3 , 30 apr 2010 10:05

“Art.1209.De rechtbank beslist over alle geschillen die bij haar aanhangig worden gemaakt,met dien verstande evenwel dat zij de oplossing kan uitstellen tot het vonnis van homologatie is gewezen...”(Gerechtelijk Wetboek).

U kan met toepassing van die bepaling uit de procedure gerechtelijke verdeling VORDEREN dat de woning u wordt toegewezen tegen een door deskundigen te bepalen prijs.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

lucgescheiden

#4 , 03 jun 2010 21:00

A) Bestaat ook niet zoiets als 'vordering in natura' waardoor;
de schuld die de gemeenschap tegenover de betrokkene heeft (eigen vermogen) op ie manier voorrang verkrijgt?

B) Wat als er verbouwingen bezig zijn en die verbouwing noodzakelijk zijn om verdere bewoning mogelijk te maken, wat met deze kosten?

C) Gesteld dat: het deel persoonlijk vermogen in de woning verschilt tussen beiden ex-gehuwden, vormt dit dan een argumentatie om de woonvergoeding te verminderen van de effectieve bewoner/ex-partner?

D) Wat als ex-partner reeds een aparte woonst was gaan huren voor er enige sprake was van een vonnis, is dat dan gezinsverlating, mag deze partij dan nog woonvergoeding eisen. Uiteindelijk wordt er gezinsverlating mee gepleegd en duidelijk aangetoond dat deze partij niet langer meer gebruik wenste te maken van de woonst. M.a.w. andere partij wordt exclusieve bewoning in de maag gespiesd

E) Wat als expert werd voorgedragen door één partij, zijn expertise volmaakt overéénkomt met het beoogde door deze partij en bemerkingen door deze expert worden genegeerd?

Een hoop onduidelijkheden in de rechtspraak of hangt dit louter van het inzicht van een rechter af?

mvg,
luc
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”