erfenis voor het huwlijk

cindy80
Topic Starter

erfenis voor het huwlijk

#1 , 19 apr 2010 11:27

hallo,

We zijn 8 jaar samen geweest en waarvan 2 jaar getrouwd met gemeenschap van goederen, Mijn man heeft voor het huwelijk een bedrag gekregen van om en bij de 30.000 euro , nadien zijn we getrouwd met gemeenschap van goederen. Nu bij de scheiding eist hij de helft van dit bedrag terug? kan hij dat of niet ???

mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 apr 2010 11:35

Jazeker.In het wettelijk stelsel is hetgeen men had voor het huwelijk toch nog eigen vermogen. Dat wil zeggen , uw (ex) man kan die 30.000 € opnemen , alvorens tot de verdeling wordt overgegaan.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor U. Als U vb. een bepaald bedrag zelf bijeengespaard hadt en U kan dat bewijzen , kan U dat ook bij voorafname krijgen uit de gemeenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis

#3 , 19 apr 2010 12:14

Ik denk dat je exman zelfs héél vrijgevig is. Als deze erfenis voor het huwelijk gebeurde (wettelijk stelsel)dan is die 30 000 gewoon helemaal van hem. Als hij voorstelt dat je er de helft van krijgt, zou ik mijn beide handjes kussen: je krijgt zowaar een kadootje van je ex...

Reclame

cindy80
Topic Starter

#4 , 19 apr 2010 13:57

Hij heeft het bedrag gekregen (geen erfenis) en stond dan ook op zijn spaarrekening. We waren in de tijd samenwonend maar tenslotte heeft hij dat geld grotendeels zelf beheert en gespendeerd . kan ik dan ook zeggen dat mijn loon hoger was dan dat van hem??

Tenslotte kan er van de familie uit een zeer groot bedrag gestord worden op een spaarrekening , de begunstigde kan dit bedrag volledig spenderen en dan 8 jaar later dat bedrag terugeisen??

Terug naar “Echtscheiding”