Bilocatie en kindergeld

sofie4
Topic Starter
Berichten: 42

Bilocatie en kindergeld

#1 , 11 apr 2010 17:05

Beste,

Mijn man en ik vormen een NSG. Ikzelf heb kinderen (2) die voltijds bij ons wonen en om de 14 dagen naar hun vader gaan, mijn man heeft kinderen (2) die telkens een week bij ons wonen.
Kindergeld van mijn kinderen komt via mijn werk, die van mijn man via zijn werk. Zijn kinderen staan ingeschreven bij de mama.

Kunnen wij voor mijn kinderen het kindergeld via mijn man laten komen, dus via hun stiefvader.
Indien ja, kan het kindergeld dan gegroepeerd worden, zodat er voor 4 kinderen kindergeld komt, ipv voor 2 en de helft van 2 zijn kinderen.
Mijn kinderen zijn de oudsten, dus voor zijn kinderen zou dit een verschil opleveren van 230€, dus beide ouders zouden hiervan voordeel hebben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
murblo
Berichten: 74

#2 , 11 apr 2010 18:25

beste,

wij zitten hier met zelfde probleem : enkel indien de kinderen bij u zijn gedomicilieerd, kan je toelating geven aan fonds om ze samen te groeperen.
de ex van uw man dient akkoord te gaan om hun kinderen bij jullie te domiciliëren.
en dat is juist het probleem hé, wij hebben dat voor de arbeidsrechtbank gebracht. is echter nog niet voorgekomen, dus weten niet wat de uitspraak zal zijn. de exvrouw van mijn vriend verzet er zich heftig tegen, alhoewel er 236 euro kom ipv 97 euro. dus even verschil maar zij is bang voor de belastingen, dat ze teveel zal moeten achterdragen zonder kind ten laste, ze weet echter niet dat de wet omtrent bilocatie en belasting sinds inkomstenjaar 2008 is veranderd : zij dient de helft van het voordeel verplicht aan mijn vriend af te staan.
succes dus

sofie4
Topic Starter
Berichten: 42

#3 , 12 apr 2010 07:40

Uiteindelijk blijft de situatie voor de kinderen en de ouders hetzelfde, enkel de domicilie niet.
Voor de belastingen is het nog ieder helft/helft. Voor het kindergeld is het nog ieder helft/helft. Alleen als ze bij ons zijn, krijgen we een 240€ voor zijn kinderen meer kindergeld, dat uiteindelijk toch ten goede komt voor de kinderen.

Reclame

eylis
Berichten: 8851

#4 , 12 apr 2010 09:35

Een tip die de andere betrokken ouders (ex partners dus) van een NSG kunnen overtuigen (wij hebben het in elk geval zo gedaan):
Toon aan de ex-partner het rekensommetje hoeveel meer kindergeld het NSG kan krijgen, waarvan zij/hij dan substantieel ook veel meer zal ontvangen (bilocatie: helft van de kinderbijslag per kind).

Ineens bleek de expartner geen grote probelemen meer te hebben met de domicilie bij de "vader" van het nieuwe NSG.

Wij verdelen het totale bedrag van de vier kinderen ook gelijk over de 4.
Waarom? Wel heel eenvoudig het bedrag verhoogt voor de enen omwille van het feit dat de anderen er ook zijn.
Het kindergeld wordt gestort op een gezamelijke rekening van de ouders van het NSG.
Het gedeelte voor de expartner wordt met een maandelijkse permanente opdracht overgeschreven.
Iedereen heel tevreden.

Alle kinderen hebben recht op een 50% kortingskaart voor openbaar vervoer én Bond Grote gezinnen waar de ex-partner dus ook mee van profiteert bij aankopen voor haar gezin...

In ons geval heeft de rechter het argument van het NSG en het voordeel mbt kindergeldverhoging/voordelen waar de expartner en kinderen dan van kunnen genieten absoluut een rol laten spelen in het toekennen van de domicilie... (niet als enige reden natuurlijk)

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 13 apr 2010 09:18

Ik ga ervan uit dat u met NSG bedoelt ‘nieuw samengesteld gezin’.

“Art.69.§ 1. De kinderbijslag en het kraamgeld worden betaald aan de moeder...Wanneer de twee ouders...die niet samenwonen het ouderlijke gezag gezamenlijk uitoefenen in de zin van artikel 374 van het Burgerlijk Wetboek...wordt de kinderbijslag volledig aan de moeder betaald. De kinderbijslag wordt echter volledig aan de vader betaald vanaf diens aanvraag, als het kind en hijzelf op die datum dezelfde hoofdverblijfplaats hebben in de zin van artikel 3, eerste lid, 5°, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen...Als een van de ouders de opportuniteit betwist van de betaling van de kinderbijslag op grond van de bepalingen van het derde en het vierde lid, kan hij de arbeidsrechtbank vragen hemzelf als bijslagtrekkende aan te wijzen, in het belang van het kind...”(19 DECEMBER 1939. - Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

“Art.374.§1...In elk geval bepaalt de rechter de wijze waarop het kind wordt gehuisvest en de plaats waar het in het bevolkingsregister wordt ingeschreven als hebbende aldaar zijn hoofdverblijf...”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.132bis.De toeslagen bedoeld in artikel 132eerste lid,1° tot 6°, worden verdeeld over twee belastingplichtigen die geen deel uitmaken van hetzelfde gezin maar samen het ouderlijk gezag uitoefenen over één of meer kinderen ten laste die recht geven op de bovenvermelde toeslagen en waarvan de huisvesting gelijkmatig is verdeeld over de beide belastingplichtigen :...In het geval bedoeld in het eerste lid wordt de in artikel 132eerste lid,1° tot 6° bedoelde toeslag, voor de helft toegekend aan de belastingplichtige die geen aftrek vraagt van de uitgaven voor kinderoppas bedoeld in artikel 104,7°...”(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”