echtscheiding

dotske
Topic Starter

echtscheiding

#1 , 09 apr 2010 16:10

Beste,

Sederd 2002 ben ik gescheiden. De kinderen zijn volledig ten mijne laste en zijn enkel 1 op de 2 weekends bij hun vader + de helft van de vakanties. hun vader zorgt nog steeds voor allerhande problemen. problemen waar de jongste (intussen 11 jaar) enorm onder lijd. Hij wordt dan ook nog gepest op school, heeft schrik om naar school te gaan en de school doet hier niets aan. De leraar heeft zonder mijn weten langs geweest bij de vader om zijn rapport te bespreken (zonder mij hiervan in te lichten en mij uitleg te geven, terwijl de kinderen volledig ten mijnen laste zijn) Dit kan toch niet!!! Zelfs de leerkracht lacht met mijn zoon bij zijn collega. Mijn ex zou nu samen met zijn ouders besloten hebben om mijn zoon naar een Bijzonder Onderwijs te sturen, terwijl de problemen elders moeten gezocht worden. Ook hier kunnen ze niet zomaar beslissen zonder mij??? Ook is mijn zoon blijkbaar een 5tal keren afwezig geweest op school en ik ben hier niet van op de hoogte gebracht, hier faalt de school weer. Kan ik hier klacht voor neerleggen of stappen ondernemen tegen de school of leerkracht? Wanneer is mijn zoon niet meer verplicht om naar zijn vader te gaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 apr 2010 17:16

schoolkeuze: bij niet akkoord tussen de ouders naar (jeugd) rechtbank stappen.
Ga eens praten met CLB.
Wat staat er in het echtscheidingsvonnis of arrest.
Wie heeft kind ingeschreven.

dotske
Topic Starter

#3 , 09 apr 2010 18:20

er staat in het echtscheidingsvonnis dat de hoofdverblijfplaats (wettelijke woonplaats) bij mij is. tijdens de periode dat de kinderen bij mij verblijven, oefen ik alleen de bevoegdheden uit met betrekking tot de dag-dagelijkse opvoeding van en zorgen om de kinderen.
er staat ook in dat de ouders gezamelijk het recht van bewaring, het recht van zorg en het beslissingsrecht inzake fundamentele opties of opvoedingsrecht hebben.
Ik stel mij dan wel de vraag waarom de leerkracht enkel maar bij mijn ex en z'n ouders uitleg gaan geven is zonder dat ik daar maar iets van weet. Dit kan toch niet, omdat de kinderen ten laste zijn van mij ???? Ik heb tot nu toe steeds zelf beslissingen genomen wat de opvoeding / schoolkeuze betreft. Zelfs voor de buitengewone uitgaven (ziekenhuis, tandarts, schoolreizen, enz.), krijg ik geen enkele tussenkomst (de helft) van mijn ex en dit zou volgens het echtscheidingsvonnis ook moeten. Hij geeft enkel commentaar op wat ik doe.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 apr 2010 18:34

Ik zou dus eens met CLB gaan praten en met de directie van de school.
De school moet zich trouwens houden aan de algemene richtlijnen en aan de gegevens van de ouders die ze hebben... verwittigen in geval van.
Vermoedelijk heeft de ex- info gevraagd ...en dus gekregen.
U kan de school officieel wel in kennis stellen dat u steeds op de hoogte wordt gesteld van ELKE feit.

Rebel-with-a-cause

#5 , 10 apr 2010 11:52

De wet over gezagsco-ouderschap van 1995 heeft een voorkeur voor gezagsco-ouderschap.
Deze wet bepaalt dat ouders - die samenwonen, apart wonen, gehuwd zijn, gescheiden zijn of nooit gehuwd waren - samen de belangrijke beslissingen moeten nemen, behalve in twee gevallen: Een rechter heeft in een vonnis beslist dat één ouder het gezag uitoefent. Of de ouders hebben samen beslist dat één ouder het gezag uitoefent en een rechter of een notaris heeft dit in een vonnis of in een akte bekrachtigd.
Jullie hebben dus duidelijk allebei evenveel te zeggen over de kinderen.
Wanneer is mijn zoon niet meer verplicht om naar zijn vader te gaan?
Vanaf de meerderjarigheid (18 jaar) kan men de kinderen niet meer verplichten om naar de ouders te gaan.

j.demoor

#6 , 11 apr 2010 10:51

Art.374.§ 1. Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...Bij gebreke van overeenstemming over...de belangrijke beslissingen betreffende zijn gezondheid...kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘De kinderen zijn volledig ten mijne laste’ is eerder een fiscaal begrip dat los staat van het ouderlijk GEZAG. Onderzoek zorgvuldig de tekst van het vonnis of de EOT-overeenkomst inzake ouderlijk gezag.

Is daarin het ouderlijk gezag uitsluitend aan u opgedragen dan geldt voor de vader : “Art.374...De ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent,behoudt het recht om TOEZICHT te houden op de opvoeding van het kind. Hij kan bij de andere ouder of bij derden(zoals de school) alle nuttige informatie hieromtrent inwinnen en zich in het belang van het kind tot de jeugdrechtbank wenden...“(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Zonnestraal

#7 , 14 apr 2010 10:51

Hallo,
wie kan me helpen met deze clausule :

45. Bij wanbetaling van het onderhoudsgeld of de bijdrage in onderhoud, betaalt de nalatige ouder nalatigheidsinterest. Wanneer de ouder het afgesproken bedrag laattijdig betaalt, namelijk meer dan twee maanden te laat, dan moet deze ouder van rechtswege en zonder schriftelijke of mondelinge ingebrekstelling een nalatigheidsinterest van 7% op jaarbasis betalen per dag vertraging, vanaf de dag dat de ouder normaal moet betalen tot de dag dat deze ouder werkelijk betaalt.

Hier mijn bereking maar klopt dat?
210 (onderhoudsgeld per maand) *12 (maanden in het jaar)= 2520 (bedrag op één jaar)
2520 + 7%(7% op jaarbasis betalen per dag vertraging) = 2696.4
2696.4 : 365 (aantal dagen in één jaar) = 7.39

-Oktober 2009
211 (dagen te laat) *7.39 (intrest) = 1559.29 + 210 (onderhoudsgeld) = 1.769.29

-November 2009
180 (dagen te laat) *7.39 (intrest) = 1330.20 + 210 (onderhoudsgeld) = 1540.20

-Februari 2010
89 (dagen te laat) *7.39 (intrest) = 657.71 + 210 (onderhoudsgeld) = 867.71

-Maart 2010
Mag ik pas bereken vanaf Mei 2010

-April 2010
Mag ik pas bereken vanaf Juni 2010

Deze berekeningen zijn gemaakt tem 30 april 2010.

Totaal bedrag = 4.177.20 euro + (2*210 voor Maart en April) = 4597.20 Euro

Bij voorbaat bedankt
en veel succes aan mijn lotgenoten want amai ik sta versteld van hoeveel mensen in een gelijkaardige situatie verkeren.

Zonnestraal

Joeri_J

#8 , 14 apr 2010 12:10

in de 7,39€ zit bij jouw intrest + onderhoudsgeld in.

je moet (volgens mijn mening) enkel de intrest bekijken:

(7% van 2520) €176,4 per jaar
(176.4:365) €0,48 per dag

oktober: €101,97 ipv je €1559,29
november: €86,99 ipv je €1330.20
februari: €43,01 ipv je €657,71

totaal: €231,97 intrest voor deze 3maanden volgens de gegeven dagen...

ik merkte op dat december & januari er niet bijzitten...
dus dan is een betaling ontvangen?

stond hierbij dat deze betaling (in de mededeling) was voor die maand?

bvb indien het zo gebeurde:
oktober: geen betaling
november: geen betaling
december: betaling, indien zonder datum (in de mededeling) kan dit aanzien worden als te late betaling voor oktober
januari: betaling, indien zonder datum (in de mededeling) kan dit aanzien worden al te late betaling voor november
februari: geen betaling
maart: geen betaling
april: geen betaling

samengevat per "te betalen"

voor betaling oktober: juist (?) op de 2maand betaald, geen intrest?
voor betaling november: juist (?) op de 2maand betaald, geen intrest?
voor betaling december: 5mnd vertraging
voor betaling januari: 4mnd vertraing
voor betaling februari: 3mnd vertraging
voor betaling maart: 2mnd vertraging
voor betaling april: 1mnd vertraging
(gerekend op 1mei, indien betaling de 1ste moet)

Anderen zullen me wel verbeteren indien mijn denk piste verkeerd is,
of dit juist bevestigen...

Zonnestraal

#9 , 14 apr 2010 12:54

Dank u Joeri voor jouw snelle reactie
Ik dacht al dat het bedrag hoog lag !
Idd December en Januari heeft hij tijdig betaald.
Dit is zo ingewikkeld en verwarrend "op jaarbasis en per dag nalatigheid."

Grtj
Zonnestraal

Zonnestraal

#10 , 26 apr 2010 13:43

De vader heeft zijn achterstallige betalingen betaald maar volgens mij veel te weinig, heeft 537 betaald ipv van 630 + intresten???
In zijn omschrijving schrijft hij : achterstallige betalingen + intresten + indexering minder 111.05

Help!

Zonnestraal

Terug naar “Echtscheiding”