bouwgrond

sven
Topic Starter
Berichten: 1

bouwgrond

#1 , 14 sep 2006 01:08

Mijn vrouw heeft de echtscheiding aangevraagd.
Nu is het zo dat we gebouwd hebben, maar ik heb destijds, wel tijdens mijn huwelijk, de bouwgrond alleen op mijn naam gekocht. Voor het huis hebben we samen een lening afgesloten.
Blijft die bouwgrond van mij alleen of zal ik die ook moeten verdelen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 14 sep 2006 09:06

U bent ALLEEN eigenaar indien U gehuwd bent met een huwelijkscontract(scheiding van goederen), indien dit NIET het geval is, dan heeft uw toekomstige ex recht op een lapke grond.

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 14 sep 2006 20:24

Dat U tijdens uw huwelijk een bouwgrond op uw naam alleen gekocht heeft , kan twee redenen hebben =
- huwelijkscontract scheding van goederen
- of gekocht als herbelegging van eigen gelden , van voor uw huwelijk of geerfd of geschonken vanwege uw ouders.
In alle geval is het huis ook van U alleen , als gevolg van 'natrekking' ( wat er op staat is ook van U). Maar bij echtscheiding moet er compensatie gebeuren tussen de verschillende vermogens : dwz. dat uw echtgenote moet vergoed worden voor de inbreng en investering die zij gedaan heeft in die woning , plus haar deel van de afbetaling van de lening. Zij heeft , omdat zij geen (mede-)eigenaar is geen aftrek kunnen doen van kapitaalsaflossingen bij haar belastingaangifte.
Ondervraag uw notaris of advocaat.

Daarom , beste mensen : ik herhaal : doe geen investering in de bouw of verbouwing van een huis als U geen (mede-)eigenaar bent of wordt.
Wat had kunnen gedaan worden in voorkomende situatie : inbreng in de gemeenschap met terugkeerclausule. Dit zijn geen grote kosten om zoiets te regelen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”