Kosten en woning

GTR1000
Topic Starter

Kosten en woning

#1 , 31 mar 2010 22:00

Mijn vra(a)g(en) zijn misschien al wel eens gesteld, maar ik ben echt ten einde raad.

Vorig jaar ben ik voor 6 maand beroepshalve naar het buitenland gemoeten. Toen ik ongeveer 2 maand weg was kwam ik erachter dat mijn vrouw mij verlaten heeft. We waren gehuwd volgens het wettelijk stelsel. Ze verhuisde begin juli en wijzigde ook direct haar adres. Ik ga ervan uit dat we vanaf dan feitelijk gescheiden zijn.

1.Ze heeft de gemeenschappelijke woning leeg (of toch zo goed als leeg) achtergelaten. Deze woning hadden we samen enkele jaren geleden gekocht.
De lening van de woning gaat ondertussen volledig van mijn rekening. Ik betaal dus de hele rekening, elektriciteit, water, taksen, ...
Ondertussen is de woning verkocht, maar de akte is nog niet verleden.
Nu probeer ik de helft van de betaalde kosten terug te krijgen van mijn ex (die ondertussen al samenwoont met haar vriend, officieel op 1 adres). Zij weigert steevast en wil ook niets weten van een verdeling na de verkoop. Ze eist dus haar volledige helft van de woning.
Kan dit zomaar of moet er toch een verdeling op grond van gedane kosten en van uitgevoerde betalingen zijn?
Kan ik na de definitieve verkoop van de woning het geld op een geblokkeerde rekening laten zetten tot alle problemen omtrent kosten en verdeling opgelost zijn?

2. Terwijl ik nog weg was heeft ze zo goed als de hele spaarrekening (die op mijn naam staat) geplunderd. Toen ik terugkwam had ik amper nog geld om een droog brood te kopen. Op deze rekening werd ook het extra geld gestort dat ik in het buitenland verdiende. Alles weg dus.
Kan ik hier (tenminste een deel) van terugvorderen of ben ik die centen ook voorgoed kwijt? Ik weet dat ze met dit geld haar nieuwe woning betaalde en zo goed als een nieuw interieur kocht.

3. Terwijl ik nog weg was leefde mijn ex er lustig op los en haalde meer dan eens geld van mijn zichtrekening. Op deze rekening komt dus ook mijn loon. Ze maakte het zo bont dat er niets meer opstond toen ik terugkwam.
Kan ik hier iets van terugkrijgen of vang ik hier ook bot?

4. Vorig jaar in augustus werd de belastingteruggave gestort. Ook deze centen heeft ze volledig opgesoupeerd. Daar er een hypothecaire lening ingebracht werd, was dit een mooi bedrag.
Heb ik hier recht op de helft, of niet?

Wat de punten 2 en 3 betreffen was de afspraak die we toen telefonisch maakten dat ze de rekeningen (spaarrekening op mijn naam en zichtrekening op mijn naam) enkel kon aanspreken om de kosten voor de woning en gemeenschappelijke rekeningen te betalen. Daardoor kon ik haar volmacht niet intrekken want in het buitenland was ik dus min of meer vleugellam.
Ik heb wel van alles wat ze van beide rekeningen haalde de bewijzen via tele-banking.

Graag dringend advies.

Dank bij voorbaat, GTR1000

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Astrake

#2 , 31 mar 2010 22:41

Heb jij geen advocaat onder de arm genomen???!!! Doe dat dan aub zo snel mogelijk! Wat staat er in jullie scheidingsakte hierover (EOT)

Je ex kan niet zomaar de woning verlaten en opeens de lening niet meer afbetalen, dat zou maar al te makkelijk zijn. Wat betreft de bankrekeningen: normaal is dat voor elk de helft maar ze heeft ze natuurlijk al geplunderd voor jullie uit elkaar waren. Kan je aantonen dat zij het geld versast heeft naar eigen rekening of grote sommen heeft afgehaald terwijl jij in buitenland was en niet aan de rekeningen kon?

GTR1000
Topic Starter

#3 , 31 mar 2010 22:58

Heb jij geen advocaat onder de arm genomen???!!! Doe dat dan aub zo snel mogelijk! Wat staat er in jullie scheidingsakte hierover (EOT)

Je ex kan niet zomaar de woning verlaten en opeens de lening niet meer afbetalen, dat zou maar al te makkelijk zijn. Wat betreft de bankrekeningen: normaal is dat voor elk de helft maar ze heeft ze natuurlijk al geplunderd voor jullie uit elkaar waren. Kan je aantonen dat zij het geld versast heeft naar eigen rekening of grote sommen heeft afgehaald terwijl jij in buitenland was en niet aan de rekeningen kon?
Ik kan zeker aantonen dat zij grote sommen geld afhaalde en ook dat zij grote sommen geld op haar rekening gestort heeft. Dit heb ik allemaal op afschriften van de bank.
Het grootste gedeelte van het geld heeft ze afgehaald en doorgestort nadat ze de woning verlaten heeft maar terwijl ik nog in het buitenland zat.

Reclame

j.demoor

#4 , 02 apr 2010 10:31

“Art.1415.Het bestuur omvat alle bevoegdheden van beheer, genot en beschikking. De echtgenoten besturen het gemeenschappelijk vermogen in het belang van het gezin, naar de navolgende regels.Art.1416.Het gemeenschappelijk vermogen wordt bestuurd door de ene of door de andere echtgenoot die de bestuursbevoegdheden alleen kan uitoefenen, onder gehoudenheid voor ieder van hen om de bestuurshandelingen van de andere te eerbiedigen.”(B.W.= Burgerlijk Wetboek).

“Art.1148.Telkens als een ernstig belang aanwezig is kan de verzegeling van de voorwerpen die tot...het gemeenschappelijk vermogen van de echtgenoten...behoren, worden gevorderd : 1° door degenen die aanspraak maken op een recht daarin...Art.1167.De ontzegeling kan aan de vrederechter worden gevraagd door...degenen die de zegels hebben doen leggen...Art.1177.De personen bedoeld in artikel 1167 die doen blijken van een ernstig belang in de bewaring, kunnen bij verzoekschrift aan de vrederechter de machtiging vragen om een boedelbeschrijving te laten opmaken...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

U kan deze boedelbeschrijving vragen en hierin ook de gelden laten opnemen die uw echtgenote NIET in het belang van het gezin wegnam.

“Art.1278...Ten aanzien van de echtgenoten, wat hun goederen betreft, werkt het (=echtscheidingsvonnis E.O.O.) terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld...”(Ger.W.).

Vanaf die dag geldt voor de schulden van de huwelijksgemeenschap die u alleen betaalt : “Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :...3° Ten voordele van hem die, met andere of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen...”(B.W.).

U hebt er dus belang bij die vordering zo snel mogelijk in te stellen,zo nodig met toepassing van : “Art.1255...§2....Als de partijen niet langer dan een jaar feitelijk gescheiden zijn, stelt de rechter een nieuwe zitting vast. Deze heeft plaats op een datum die onmiddellijk volgt op het verstrijken van de termijn van een jaar, of een jaar na de eerste zitting. Tijdens deze zitting spreekt de rechter de echtscheiding uit indien een van de partijen erom verzoekt.”(Ger.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”