Vraagje over de kinderen..

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

Vraagje over de kinderen..

#1 , 11 mar 2010 22:36

Ik heb een uitspraak van de rechtbank dat ik de helft van de bijzondere kosten moet dragen(ziektekosten,schoolboeken,uitstappen enz..).Zo staat het ook op papier en dit word door m'n ex wel goed opgevolgd.Maar,Mn zoon (6 jaar) wil zelf sporten en wil sportkampen doen.De kleren bekostig ik zelf ook de sportkampen en jeugdbewegingen.Zij vindt dit niet nodig,daarom betaald ze ook de helft niet...kan ik dit eisen van haar?Het is in functie van het kind!Opvoeding en kosten gaan toch in 2 richtingen?of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8852

#2 , 12 mar 2010 12:25

Lees goed de omschrijving van "bijzondere kosten" in het vonnis: normaal gezien zijn dat noodzakelijke kosten zoals voor school, dus ook schooluitstappen, medische kosten e.d.

Normaal gezien wordt vrijetijdsbesteding daar niet bij vermeld. en dat is ook een beetje logisch. Want de situatie betreft nu 2 gezinnen met hun eigen financiele mogelijkheden. Sommige gezinnen gaan er financieel ook een beetje op achteruit na een scheiding: dus de "extraatjes" worden moeilijk of vallen het eerst af.

Met mijn kinderen en hun papa heb ik de volgende afspraak: wat je echt nodig hebt daar zorgen we samen voor (dus ook de grote schoolreis naar buitenland in het 6e humaniora) we zorgen voor goede en leuke kleren: maar als je een paar merkbaskets wil die het dubbele kosten, dan krijg je van mij het basisbedrag dat ik er normaal aan besteed en aan de papa kan je nog een subsidie vragen :)
En wil je een merkjeans? Wel ga eens naar die vintagewinkel waar je 2e hands merkjeans kan kopen voor 10 euro en die dan al de juiste tint en pasvorm hebben omdat ze al ingelopen zijn :lol: of je klust er zelf wat voor bij.

Ook zo voor biezondere sportbeoefening: zwemmen,eens gaan bowlen, jeugdbeweging, je fiets: daar zorgen we voor. Maar als je een basketstage in de vakantie wil volgen die 300 euro kost... sorry ik heb dat ook niet om te besteden voor mezelf. Sterker, ik heb dat geld gewoon niet.

Als de papa dat wil sponsoren: fijn. Mijn kinderen zijn in die mate creatief geworden dat ze kiezen voor sporten die weinig of niets kosten en organiseren zich met vrienden om samen dingen te gaan doen.
En weet je wat? Ze worden heel creatief en weerbaar voor deze maatschappij op deze manier... Ze vinden zelf oplossingen om dingen te doen die ze leuk vinden. Ze zijn daar ook trots op.

Vergeet niet dat de algemene financiele crisis nog een paar jaar zal aanslepen... Ondanks wat de media ons willen doen geloven. Dus we leren onze kids maar beter bewust te zijn van de waarde wat nodig is en wat een extraatje is...dat er alternatieven bestaan voor de extraatjes en vrijetijdsbestedingen die voordien vanzelfsprekend waren. Want ze gaan het niet gemakkelijk krijgen als ze afstuderen...

Ik denk dus dat vrijetijdsbesteding vooral samen overlegd moet worden: als het samen kan betaald worden, fijn . Indien niet: dan is dat geen "overtreding" van de ene partij.
Maar lees best toch maar eens het vonnis na.

Archie
Berichten: 60

#3 , 12 mar 2010 13:07

je zoon is 6 jaar: nu wil hij voetballen, volgend jaar wil hij liever zwemmen en het jaar daarop wil hij liever schaatsen en op toneelles etc...
moet de andere ouder daar telkens mee voor opdraaien? Opvoeden en kosten maken vraagt ook bepaalde keuzes te maken.

Eylis heeft een zeer creatieve oplossing voorgesteld, waar ik me helemaal zou in vinden. Dit gaat natuurlijk wel over iets oudere kinderen.

Misschien wil je ex-partner wel bijdragen als zij ziet dat het kind die bepaalde sport of hobby graag doet (wat pas duidelijk wordt na een aantal jaren) en dat zij ook betrokken wordt in dit enthousiasme?

Reclame

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

#4 , 12 mar 2010 21:09

Jullie hebben gelijk,dank je!!

1vraagje nog;
M'n ex vond het nodig om met m'n 1 ste zoon (6jaar) naar de psych. te gaan.Die psych vond na een behandeling dat dit niet nodig was.Nu heeft ze een andere psych. benadert en die,na een paar behandelingen,vind het ook niet nodig.Het "probleem" zit hem niet in het kind.Toch stuurt ze nu de facturen door naar mij om de helft te betalen.De ziekenbond komt daar niet in tss.Ik heb dit betaald.....of moest ik dit niet doen?

Terug naar “Echtscheiding”