Zeer dringend advies gevraagd - Weigering RVA derdenbeslag

Nunkifrutzz
Topic Starter

Zeer dringend advies gevraagd - Weigering RVA derdenbeslag

#1 , 11 mar 2010 11:05

Graag zeer dringend advies voor het volgende:
Definitief vonnis wijst alimentatie toe in hoger beroep. Vonnis werd bij voorraad uitvoerbaar verklaard, en er werd geen hoger rechtsmiddel tegen aangewend. Het werd ook aan de schuldenaar betekend.

Schuldenaar betaalt niet correct en derdenbeslag werd aangezegd.
Derdenebeslagene is in dit geval RVA.
Schuldenaar tekende verzet aan tegen derdenbeslag en zaak werd behandeld door de beslagrechter. Deze oordeelde dat het verzet ongegrond was en wees af.

Dit werd ook betekend aan RVA.
Schuldenaar gaat tegen de beslissing van de beslagrechter in hoger beroep.
RVA meent nu dat zij deze gelden niet vrij mag maken tot er in hoger beroep voor het verzet op derdenbeslag een beslissing is gevallen.
Zij steunen hiervoor op het feit dat de beslagrechter zijn vonnis niet bij voorraad uitvoerbaar verklaarde.

Ik meen dat een beslagrechter geen uitspraak over de zaak ten gronde mag doen, en een bij voorraad uitvoerbaar verklaard vonnis NOOIT mag schorsen of wijzigen.

Er is volgens mij een uitvoerbare titel, en een hoger beroep na afwijzing van het verzet schorst deze titel volgens mij niet.

Als RVA deze gelden blijft blokkeren spelen zij volgens mij zelf rechter.

Graag zo snel mogelijk alle argumenten hiervoor, zowel rechstleer als wet, als rechtspraak.

Alvast enorme dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mar 2010 12:36

Gerechtelijk Wetboek Art. 1543.
In geval van verzet door de beslagen schuldenaar, neemt de verplichting van de derde beslagene een aanvang, in voorkomend geval, op de dag waarop de beslissing op het verzet hem is betekend, onverminderd de werking van de voorzieningen tegen die beslissing.
"Onverminderd de werking van de voorzieningen tegen die beslissing." Ik leid hieruit af dat het hoger beroep schorsende werking heeft en de beslissing van de beslagrechter gewezen op verzet tegen het beslag onder derden niet uitvoerbaar is bij voorraad.

In R.W. 2000-2001 - nr. 14 - 2 december 2000, 559, lees ik
Daarenboven is een dergelijke beschikking ex art. 1543 in fine Ger.W. niet van rechtswege uitvoerbaar bij voorraad èn moet ze ook worden betekend.
scorpioen

Nunkifrutzz
Topic Starter

#3 , 13 mar 2010 13:08

"Onverminderd de werking van de voorzieningen tegen die beslissing." Ik leid hieruit af dat het hoger beroep schorsende werking heeft en de beslissing van de beslagrechter gewezen op verzet tegen het beslag onder derden niet uitvoerbaar is bij voorraad.

In R.W. 2000-2001 - nr. 14 - 2 december 2000, 559, lees ik
Daarenboven is een dergelijke beschikking ex art. 1543 in fine Ger.W. niet van rechtswege uitvoerbaar bij voorraad èn moet ze ook worden betekend.
Dank je Scorpioen, maar ik ben niet helemaal akkoord met die interpretering. Ik zocht ook nog een beetje verder en ik Ik meen dat de uitvoerbaarheid geenzins meent dat er geen beroepsmogelijkheid meer is, maar een beslagvonnis is zowieso nooit bij voorraad uitvoerbaar. De uitvoerbaarheid bij voorraad is een bevoegdheid van de rechters die het grondvonnis velt. Een beslagrechter kan en mag een tenuitvoerlegging niet schorsen, wijzigen of opheffen.

Reclame

scorpioen

#4 , 13 mar 2010 14:29

De beslissingen van de beslagrechter zijn in principe uitvoerbaar bij voorraad. Art. 1543, in fine, Ger. W. is een uitzondering op deze regel (TOP, F., Art. 1395 Ger.W in Gerechtelijk recht. Artikelsgewijze commentaar met overzicht van rechtspraak en rechtsleer, nr. 82).

Dit heeft niets te maken met het feit dat de beslagrechter niet bevoegd is de tenuitvoerlegging van een vonnis te schorsen.

Het betreft hier enkel de toepassing van art. 1543 Ger. W. Door het verzet tegen een beslag onder derden wordt de afgifteplicht van de derde beslagene opgeschort tot er een uitspraak is van de beslagrechter. Als tegen de uitspraak van de beslagrechter hoger beroep wordt aangetekend, werkt dit beroep schorsend. De afgifteplicht blijft geschorst tot het hof van beroep uitspraak zal gedaan hebben, en dit arrest betekend wordt.

scorpioen

Nunkifrutzz
Topic Starter

#5 , 15 mar 2010 11:16

Goedemorgen Scorpioen.

Ik bekeek de rechtsleer even, en blijf, koppig, niet akkoord.
Dus ging ik nog even verder kijken naar de juiste juridische interpretatie van atr 1543 Ger.W., met name de paragraaf: In geval van verzet door de beslagen schuldenaar, neemt de verplichting van de derde beslagene een aanvang, in voorkomend geval, op de dag waarop de beslissing op het verzet hem is betekend, onverminderd de werking van de voorzieningen tegen die beslissing.

Het struikelblok lijkt me dan het woord "onverminderd".
Ik vond een arrest van het Arbitragehof, nr. 193/2004 van 24 november 2004, met pub.datum 30/11/2004 in het BS.
"...De bestreden bepaling interpreteert het woord « onverminderd » in artikel 37, § 2, van het elektriciteitsdecreet als « met uitsluiting van ». De ware betekenis van « onverminderd », die gemeengoed is in juridische teksten, is evenwel « zonder afbreuk te doen aan ».

Ik leid daar uit af dat het grondvonnis met uitvoerbare titel, na verzet op derdenbeslag door de schuldenaar, en met een vonnis van de beslagrechter dat het verzet ongegrond verklaart, de uitvoerbaarheid blijft, en een eventueel hoger beroep op het vonnis van de beslagrechter deze niet opschort.

Het beslag is dus uitvoerbaar zonder afbreuk te doen aan de mogelijkheid tot het aanwenden van een hoger rechtsmiddel.

Grts
Nunkifrutzz

scorpioen

#6 , 15 mar 2010 12:36

Ja mag je standpunt blijven verdedigen. Ik denk dat om de RVA tot andere gedachten te brengen je toch een procedure tegen de RVA zal moeten beginnen voor de beslagrechter. Uiteindelijk draai jij op voor de kosten als je ongelijk krijgt. Ik wil je alleen wijzen op het feit dat die kans groot is.

Ik lees dit artikel als volgt: In geval van verzet door de beslagen schuldenaar, neemt de verplichting van de derde beslagene een aanvang, in voorkomend geval, op de dag waarop de beslissing op het verzet hem is betekend, [zonder afbreuk te doen aan] de werking van de voorzieningen tegen die beslissing. Met andere woorden: de voorziening in beroep heeft haar normale schorsende werking t.a.v. het vonnis van de beslagrechter en de beslissing op het verzet tegen het beslag onder derden heeft enkel tot gevolg dat de derde beslagene tot afgifte moet overgaan, als geen hoger beroep wordt ingesteld.

scorpioen

rulina

#7 , 18 mar 2010 08:33

http://doks2.khk.be/eindwerk/do/files/F ... d0af3a0eb4

Kijk hier eens uitleg van een moeilijke materie in mensentaal

Zit in een insgelijkse situatie
Met het verschil ik heb een loonsoverdracht
Zo als ik kan lezen zou er dan geen verzet mogelijk zijn.

Doch ook hier werd verzet aangetekend, waardoor alles geblokkeerd zit

Wat zijn hier de argumenten ?

Nunkifrutzz
Topic Starter

#8 , 19 mar 2010 11:54

Het hangt er van af hoe er verzet werd aangetekend.
Wat ik in de vorige treads vergat te melden is dat het in mijn geval een beschikking in kort geding betreft.

Als er verzet bij de beslagrechtbank zetelend in de graad van kort geding wordt aangetekend, en de beschikking bepaalt dat het verzet ongegrond is, dan is het beslag of de loonoverdracht (het gaat bij ons ook om loonbeslag) wel uitvoerbaar. (art. 1039 Ger.W.)

Succes

rulina

#9 , 19 mar 2010 12:16

Hier ook beschikking kortgeding met ontvangstmachtiging
Bevestigd bij hof van beroep
Dan=>Loonsbeslag achterstal...
=> verzet door tegenpartij
Gevolg alles geblokkeerd

Maar hoe zit het met de lopende alimentatie?
Dus voor de toekomst MET een ontvangstmachtiging (loonsoverdracht)

scorpioen

#10 , 19 mar 2010 18:15

Het verzet tegen het beslag onder derden voor de achterstal heeft m.i. geen gevolgen voor de gevolgen van de betekende ontvangstmachtiging voor de toekomst.

scorpioen

scorpioen

#11 , 19 mar 2010 18:19

Het hangt er van af hoe er verzet werd aangetekend.
[...]
Als er verzet bij de beslagrechtbank zetelend in de graad van kort geding wordt aangetekend, en de beschikking bepaalt dat het verzet ongegrond is, dan is het beslag of de loonoverdracht (het gaat bij ons ook om loonbeslag) wel uitvoerbaar. (art. 1039 Ger.W.)
Ik ken maar één manier om verzet aan te tekenen tegen een beslag onder derden: dagvaarden voor de beslagrechter. De beslagrechter zetelt altijd in kort geding. Zijn vonnissen zijn in principe uitvoerbaar bij voorraad.
Maar ... wat doe je met art. 1543, in fine, Ger. W., dat, ook volgens de door mij geciteerde rechtsleer, een uitzondering op deze regel is.

scorpioen

rulina

#12 , 30 mar 2011 23:12

http://doks2.khk.be/eindwerk/do/files/F ... d0af3a0eb4" onclick="window.open(this.href);return false;

Als de loonsoverdracht gebeurd ten gevolge van een echtscheiding
1ste Blz 27
Bij de loonsdelegatie is er ook geen mogelijkheid tot verzet, zodat
de werkgever dadelijk moet overgaan tot inhouding op het loon.

2de blz. 7 art 1498 zeer belangrijk punt,

dit laat toe dat er tot
> uitvoering overgegaan wordt, zelfs als een partij bezwaren heeft
tegen dit beslag
> De partij met zwarigheden kan dan naar de beslagrechter stappen en
een vordering instellen
> Deze vordering heeft echter geen schorsende kracht, zodat de
tenuitvoerlegging van het beslag onverminderd zal doorgaan
> De beslagrechter kan natuurlijk na onderzoek van de klacht de
opheffing van het beslag bevelen
Dit doet hij als de vordering gegrond is

3de Bron: Het Nieuwsblad, 2 augustus 2010, Commentaar door Guy Fransen
> De wet Lahaye-Battheu -die gisteren, zondag 2 augustus 2010, officieel inging
'Als een ouder twee keer het onderhoudsgeld niet krijgt, moet de
rechter toestaan dat het van het loon van de ex-partner wordt
afgehouden

Daarom ook mijn vraag naar de correctheid van
Bovenstaande link

scorpioen

#13 , 30 mar 2011 23:36

Daarom ook mijn vraag naar de correctheid van
Bovenstaande link
Kan je verduidelijken waaraan je twijfelt. Dat is me niet duidelijk.

rulina

#14 , 31 mar 2011 08:47

Kan je verduidelijken waaraan je twijfelt. Dat is me niet duidelijk.
Omdat me gezegd wordt door verzet is uitvoering geblokkeerd, en dus krijg ik al vele maanden ook het lopende alimentatiegeld niet meer.

In bovenstaande thesis wordt het uitvoerend beslag onder derden in duidelijke mensentaal uitgelegd.
Zoals ik het begrijp kan verzet dus inderdaad, BEHALVE als het kadert in
onderhouds en bijdrageplicht ten gevolge van echtscheiding?
Net zoals men niet alles in beslag mag nemen BEHALVE als het gaat om achterstallige onderhoudsgelden, dan mag het volledige loon ingehouden worden!

Blijkbaar zijn er heel weinigen thuis in deze materie! Ook juristen...
Het eindwerk is van iemand die stage gelopen heeft bij een gerechtsdeurwaarder, dus verondertel ik dat de uitleg correct is ?
Maar ik wil zekerheid

scorpioen

#15 , 31 mar 2011 10:57

Ik lees dat bij een loondelegatie geen verzet mogelijk is.

Ik lees niet dat bij een beslag onder derden voor onderhoudsgelden geen verzet zou mogelijk zijn.

Terug naar “Echtscheiding”