alimentatie niet erkend kind

kim_vdb
Topic Starter

alimentatie niet erkend kind

#1 , 25 feb 2010 10:34

ik heb een zoontje dat nu 18 maanden is. ik ben uit elkaar met de papa al van voor mijn bevalling en hij heeft hem dus ook niet erkend als zijnde zijn zoon.
ik had met hem een afspraak omdat we overeenkwamen dat wanneer ik financieel hulp kon gebruiken dat hij mij zou helpen en daar stond tegenover dat hij ook op bezoek kon komen wanneer hij wou. nu weigert hij mij telkens te helpen en zegt hij ook dat hij niet meer op bezoek wilt komen. ik vroeg mij af of ik dan alsnog allimentatie kon eisen en dit ook met terugwerkende kracht. ik weet niet goed bij welke instanties e.d ik hiervoor terechtkan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 feb 2010 11:35

Burgerlijk Wetboek: Art. 336
Het kind wiens afstamming van vaderszijde niet vaststaat, kan van degene die gedurende het wettelijk tijdvak van de verwekking met zijn moeder gemeenschap heeft gehad, een uitkering tot levensonderhoud, opvoeding en passende opleiding vorderen.
Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting tot na de meerderjarigheid van het kind.

Neem een advocaat (desnoods pro deo).

scorpioen

kim_vdb
Topic Starter

#3 , 25 feb 2010 11:39

Burgerlijk Wetboek: Art. 336
Het kind wiens afstamming van vaderszijde niet vaststaat, kan van degene die gedurende het wettelijk tijdvak van de verwekking met zijn moeder gemeenschap heeft gehad, een uitkering tot levensonderhoud, opvoeding en passende opleiding vorderen.
Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting tot na de meerderjarigheid van het kind.

Neem een advocaat (desnoods pro deo).

scorpioen

ja maar hij heeft een hele dure advocaat die altijd alles wint, is dat dan wel haalbaar ? :s

Reclame

bartvdv

#4 , 25 feb 2010 11:42

Misschien een domme vraag, maar is het ook zijn kind?

scorpioen

#5 , 25 feb 2010 11:53

ja maar hij heeft een hele dure advocaat die altijd alles wint, is dat dan wel haalbaar ?
Dure advocaten die alles winnen bestaan niet.

De belangrijkste factor om een zaak al of niet te winnen is de zaak zelf.

Als je een goede zaak hebt is het wel belangrijk dat je geen advocaat hebt die de zaak verknalt. Een slechte advocaat kan een goede zaak verknallen. Maar als je een goede zaak hebt en jou advocaat zijn werk dan normaal doet kan ook de dure advocaat van de tegenpartij de zaak niet winnen. Laat je daardoor dus niet imponeren.

scorpioen

3399AAaa

#6 , 25 feb 2010 12:02

Als u niet gehuwd was en u wil het kind ook niet erkend zien, kan het kind alsnog een 'vordering tot uitkering voor levensonderhoud, opvoeding en passende opleiding' vorderen van de biologische vader.

U kan dat vorderen via verzoekschrift. Dat alles staat in artikel 336 en volgende van het Burgerlijk Wetboek en bevat ook alle mogelijke details, voor het geval u geen bewijs heeft, of de papa niet akkoord gaat enzovoort.

Zoals hierboven gesteld: u zal een advocaat (pro deo moeten inschakelen)
Plus est en vous

kim_vdb
Topic Starter

#7 , 25 feb 2010 12:05

Misschien een domme vraag, maar is het ook zijn kind?

excuseer ? JA het is zijn kind en geen domme vraag hoor alleen enorm beledigend!

3399AAaa

#8 , 25 feb 2010 12:07

Artikel 336
Het kind wiens afstamming van vaderszijde niet vaststaat, kan van degene die gedurende het wettelijke tijdvak van de verwekking met zijn moeder gemeenschap heeft gehad, een uitkering tot levensonderhoud, opvoeding en passende opleiding vorderen.

Artikel 337
§ 1 De vordering komt aan het kind persoonlijk toe.
§ 2 De vordering gaat niet over op de erfgenamen van het kind. Deze kunnen echter de begonnen rechtsvordering voortzetten.
§ 3 Na het overlijden van de persoon die gedurende het wettelijk tijdvak van de verwekking met de moeder gemeenschap heeft gehad, kan de vordering worden voortgezet maar niet meer ingesteld tegen zijn erfgenamen.

Artikel 338bis
De vordering wordt afgewezen indien de verweerder door alle wettelijke middelen het bewijs levert dat hij de vader niet is.

Artikel 339
Het bedrag van de uitkering wordt bepaald met inachtneming van de behoeften van het kind en de inkomsten, mogelijkheden en maatschappelijke toestand van de uitkeringsplichtige en van de moeder.
De uitkering kan worden gewijzigd overeenkomstig artikel 209.

Artikel 339bis
De last van de uitkering gaat over op de nalatenschap van de uitkeringsplichtige overeenkomstig artikel 205bis, §§ 3 en 4.

Artikel 340
De uitkering is niet meer verschuldigd zodra de afstamming van vaderszijde vaststaat ten aanzien van een ander dan de uitkeringsplichtige of indien het kind geadopteerd wordt.
Plus est en vous

kim_vdb
Topic Starter

#9 , 25 feb 2010 12:08

ja maar hij heeft een hele dure advocaat die altijd alles wint, is dat dan wel haalbaar ?
Dure advocaten die alles winnen bestaan niet.

De belangrijkste factor om een zaak al of niet te winnen is de zaak zelf.

Als je een goede zaak hebt is het wel belangrijk dat je geen advocaat hebt die de zaak verknalt. Een slechte advocaat kan een goede zaak verknallen. Maar als je een goede zaak hebt en jou advocaat zijn werk dan normaal doet kan ook de dure advocaat van de tegenpartij de zaak niet winnen. Laat je daardoor dus niet imponeren.

scorpioen

dank je voor je raad :)

3399AAaa

#10 , 25 feb 2010 12:08

het kan voor u beledigend overkomen, maar juridisch is dat een zeer belangrijke vraag om uw kansen op slagen in te schatten. U hoeft daar niks achter te zoeken.
Plus est en vous

kim_vdb
Topic Starter

#11 , 25 feb 2010 12:09

Artikel 336
Het kind wiens afstamming van vaderszijde niet vaststaat, kan van degene die gedurende het wettelijke tijdvak van de verwekking met zijn moeder gemeenschap heeft gehad, een uitkering tot levensonderhoud, opvoeding en passende opleiding vorderen.

Artikel 337
§ 1 De vordering komt aan het kind persoonlijk toe.
§ 2 De vordering gaat niet over op de erfgenamen van het kind. Deze kunnen echter de begonnen rechtsvordering voortzetten.
§ 3 Na het overlijden van de persoon die gedurende het wettelijk tijdvak van de verwekking met de moeder gemeenschap heeft gehad, kan de vordering worden voortgezet maar niet meer ingesteld tegen zijn erfgenamen.

Artikel 338bis
De vordering wordt afgewezen indien de verweerder door alle wettelijke middelen het bewijs levert dat hij de vader niet is.

Artikel 339
Het bedrag van de uitkering wordt bepaald met inachtneming van de behoeften van het kind en de inkomsten, mogelijkheden en maatschappelijke toestand van de uitkeringsplichtige en van de moeder.

Artikel 339bis
De last van de uitkering gaat over op de nalatenschap van de uitkeringsplichtige overeenkomstig artikel 205bis, §§ 3 en 4.

Artikel 340
De uitkering is niet meer verschuldigd zodra de afstamming van vaderszijde vaststaat ten aanzien van een ander dan de uitkeringsplichtige of indien het kind geadopteerd wordt.

dank je

3399AAaa

#12 , 25 feb 2010 12:12

Let wel dat u maar tot vijf jaar terug in de tijd kan terugvorderen...! (in uw geval nu dus 18 maanden) + al wat nog moet komen
Plus est en vous

kim_vdb
Topic Starter

#13 , 25 feb 2010 12:28

het kan voor u beledigend overkomen, maar juridisch is dat een zeer belangrijke vraag om uw kansen op slagen in te schatten. U hoeft daar niks achter te zoeken.

als het niet zijn kind zou zijn of ik zou daar niet zeker van zijn zou ik het ook niet zeggen ? ik heb met hem samengewoond en niet bedrogen dus ik denk dat ik wel met zekerheid kan zeggen dat het zijn kind is en aangezien ik die vragen ook van zijn familie kreeg toen ik de boodschap dat ik zwanger was vertelde, beledigt die vraag mij sorry.

3399AAaa

#14 , 25 feb 2010 14:50

als het niet zijn kind zou zijn of ik zou daar niet zeker van zijn zou ik het ook niet zeggen ? ik heb met hem samengewoond en niet bedrogen dus ik denk dat ik wel met zekerheid kan zeggen dat het zijn kind is en aangezien ik die vragen ook van zijn familie kreeg toen ik de boodschap dat ik zwanger was vertelde, beledigt die vraag mij sorry.
Nogmaals, hier worden geen persoonlijke meningen uitgevochten. Het is hier een 'juridisch' forum, en geen 'ethisch' forum. Dit is enkel juridisch een belangrijke vraag, teneinde een juridisch correct antwoord te geven. Voor de rest zijn wij al helemaal geen familie, en 'zijn het onze zaken niet' :-)

In ieder geval: veel goede moed, hopelijk slaagt u in uw vordering. Overeenkomsten moeten worden nagekomen.
Plus est en vous

Franciscus

#15 , 25 feb 2010 18:39

We beledigen niet. Sommige van ons 'zitten' in bepaalde organisaties of oefenen een bepaald beroep uit.

Wij stellen vragen die dienen om een ideen te krijgen van de werkelijkheid en neem van me aan uw eigen advokaat zal als de zaak start nog veel meer 'intieme' vragen stellen.
Hij moet nl wapens hebben om te kunnen counteren. Dat gaat vb tot de kleur van de 'onderbroek' bij wijze van spreken.
Dus geen probleem - we trachten ook steeds die elementen die een bepaald persoon kunnen identificeren te vermijden en laten dikwijls die gegevens dadelijk verwijderen

Terug naar “Echtscheiding”