scheiden man eigenaar van het huis

belle1970
Topic Starter

scheiden man eigenaar van het huis

#1 , 17 feb 2010 20:03

Een kennis van mij wil scheiden maar had enkele zeeer belangrijke vragen waar ik hem niet direct mee kan helpen daarom vraag ik jullie hulp

Ze zijn getrouwd zonder huwelijkcontract . De man is eigenaar van het huis . Hij heeft het huis "gekregen " na het overlijden van de ouders . Staat ook zo officieel op de akte eigenaar = naam van de man

Hij is zelfstandige zij is ingeschreven als meewerkende echtgenoot , maar werkt eigenlijk niet mee in de zaak . Ze hebben een aantal jaren geleden een lenig aangegaan die nog loopt voor verbouwingen . die lening staat op beide namen .

De vraag is wat gaat er gebeuren als ze uit elkaar gaan . Zij heeft geen inkomsten , het huis is van hem . Moet hij "meerwaarde uitbetalen van het huis " uitbetalen aan haar ? Daar het huis van hem is , is dit nite echt duidelijk . Hij wil bij een scheiding de volledige lening op zich
nemen want ze kan dit dit niet betalen . zou hij ook moeten alimentatie betalen voor haar daar ze ingeschrven was als meewerkende echtgenoot .

Kan iemand mij helpen bij deze vragen

Alvast bedankt .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 19 feb 2010 10:45

“Art.1432.Elk der echtgenoten is vergoeding verschuldigd...telkens als hij persoonlijk voordeel heeft getrokken uit het gemeenschappelijk vermogen.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘Ze hebben een aantal jaren geleden een lenig aangegaan die nog loopt voor verbouwingen . die lening staat op beide namen‘ houdt in dat het door de huwelijksgemeenschap geleende geld tot persoonlijk voordeel diende van de echtgenoot. Hij is dan ook vergoeding verschuldigd aan de huwelijksgemeenschap voor het geleende bedrag,inclusief interesten.

De schulden aan de uitlener blijven door beiden gelijkelijk te betalen,tenzij één echtgenoot met akkoord van de uitlener het saldo van de hele schuld op zich neemt. Dit saldo dient dan in mindering gebracht van het bedrag uit art.1432 B.W..

Bij echtscheiding door onherstelbare ontwrichting (E.O.O.) beslist de rechter over een uitkering krachtens art.301 B.W..Bij echtscheiding door onderlinge toestemming(E.O.T.) dienen de echtgenoten hierover overeen te komen(art.1257 Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”