Bankrekeningen: moeilijk vraagje, wie weet raad?

MTASN
Topic Starter

Bankrekeningen: moeilijk vraagje, wie weet raad?

#1 , 10 feb 2010 09:55

Hallo,

Enkele vraagjes ivm bankrekeningen in het kader van een EOO:

(1) Veronderstel een huwelijk onder wettelijk stelsel met een bankrekening die één van de partners op zijn naam reeds voor het huwelijk heeft geopend bij een bank, maar waar tijdens het huwelijk vele duizenden euro's op gestort worden

is dit eigen vermogen, of slechts ten dele (van het spaargeld van vóór het huwelijk) of is dit gemeenschappelijk vermogen...?

(2) Wat moet je doen in het kader van EOO als je 10000% zeker weet dat die rekening bestaat, maar je hebt geen bewijsstuk en de ex-partner doet alsof dit niet bestaat?

moet een bank vroeg of laat het bankgeheim doorbreken of ...?

Thanks!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#2 , 10 feb 2010 10:21

ivm 1:

eigen is alles wat je voor het huwelijk hebt.
dus er wordt gekeken naar het rekeningsaldo dat dan bestond.
of die rekening nu op uw naam, uw partners naam, of beide namen staat.
dit maakt niet uit.

doch:

indien er bvb 10.000€ opstond voor het huwelijk,
op een bepaald moment tijdens het huwelijk staat er 5.000€ op,
bij moment van scheiding staat er 25.000€ op.

dan krijgt die partner toch maar 5.000€ + 20.000/2 => 15.000€
ipv de gedachte van 10.000€ + 15.000/2 -> 17.500€

daar van de 10.000€ die er oorspronkelijk stond,
er 5.000€ ooit opgedaan is. (tenzij dit opgedaan is aan herbeleggingen etc)
en daarna aangevuld is met gemeenschappelijk vermogen tot 25.000€

dus aandringen op rekening onderzoek.
(hoe, wat, ... dat dit moet ben ik niet op de hoogte, dus idem voor punt 2 kan ik niet verder helpen)

MTASN
Topic Starter

#3 , 10 feb 2010 10:28

Thanks Joeri voor je antwoord!
Weet je dit uit ervaring of bestaan er ook (wet)teksten over?

Wie weet nog raad met het volgende:

(2) Wat moet je doen in het kader van EOO als je 10000% zeker weet dat een bankrekening bestaat, maar je hebt geen bewijsstuk en de ex-partner doet alsof dit niet bestaat?

Reclame

wanton

#4 , 10 feb 2010 14:33

Volgens mij is case 1 : gemeenschappelijk vermogen. De vermenging is te groot om de uitsplitsing nog te kunnen maken.
Case 2 Advocaat kan , in kader van onderzoek , bestaan bij betreffende instelling opvragen. Bank moet antwoord geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

3399AAaa

#5 , 10 feb 2010 21:15

Men kan aan de rechter vragen om de andere partij de rekeninguittreksels te doen voorleggen. (artikel 871 Gerechtelijk Wetboek en volgende). De rechter is hiertoe niet verplicht. Maar ik heb het al eens gevraagd gehad en het werd toen toegestaan (zonder dat ik ook maar één bewijs had)

daarbij kan u ook vragen dat bij gebreke daaraan te voldoen de andere partij een schadevergoeding moet betalen.

het beste zou zijn dat u minstens een begin van bewijs heeft: bij voorbeeld een rekeningnummer, of één of ander stom papiertje van een afhaling/storting die ooit gedaan is op die rekening. Maar zelfs zonder een bewijsstuk is het de moeite het te proberen. (u kan dan bijvoorbeeld wel elementen aanhalen die de rechter kunnen overhalen: bijvoorbeeld wanneer die rekening is geopend, bij welke bank....kortom alles -hoe miniem ook - kan van pas komen.
Plus est en vous

j.demoor

#6 , 11 feb 2010 10:10

“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk...Tussen de echtgenoten onderling mag het bewijs van eigendom van dezelfde goederen geleverd worden door alle middelen, met inbegrip van getuigenissen en vermoedens en zelfs van algemene bekendheid.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘een bankrekening die één van de partners op zijn naam reeds voor het huwelijk heeft geopend ‘ is dus niet diens eigen vermogen maar wel enkel het saldo ervan op de dag van het huwelijk.

“Art.1405.Gemeenschappelijk zijn :...2...interesten van hun eigen goederen...”(B.W.).

ALLE interesten plus de vele duizenden euro's erop gestort uit het gemeenschappelijk vermogen behoren dus tot dit vermogen.

“Art.1428.In geval van ontbinding van het wettelijk stelsel door...echtscheiding...op een der gronden vermeld in artikel 229, zijn de echtgenoten...gehouden een beschrijving en een schatting op te maken van de gemeenschappelijke roerende goederen en schulden...Art.1448.De echtgenoot die enig goed uit het gemeenschappelijk vermogen heeft weggemaakt of verborgen gehouden, verliest zijn aandeel in dat goed.”(B.W.).

Vermits de bankREKENING als zodanig en minstens de interesten gemeenschappelijk vermogen zijn valt zij niet onder de discretieplicht van de bank tegenover u. Vorder dus kopie van het jongste rekeninguittreksel . Het is aan uw echtgenoot om te bewijzen wat daarvan zijn eigen vermogen is.

‘waar tijdens het huwelijk vele duizenden euro's op gestort worden’ houdt in dat u in die stortingsbewijzen het rekeningnummer van de begunstigde vindt.

Zie ook : http://www.febelfin.be/febelfin/nl/Tot_ ... index.html
Indien voornoemde dienst weigert informatie te verstrekken buiten overlijden wend u dan tot :
Ombudsdienst voor de Financiële Sector(W.24/03/2003)http://www.ombfin.be/nl/contact.html

“Art.877.Wanneer er gewichtige, bepaalde en met elkaar overeenstemmende vermoedens bestaan dat een partij of een derde een stuk onder zich heeft dat het bewijs inhoudt van een ter zake dienend feit, kan de rechter bevelen dat het stuk of een eensluidend verklaard afschrift ervan bij het dossier van de rechtspleging wordt gevoegd.”(Gerechtelijk Wetboek).

De rechter kan dus desnoods overlegging van het jongste rekeninguittreksel bevelen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 feb 2010 18:26

Ik dacht dat gehuwden geen bankrekening konden hebben ZONDER kennisgeving aan echtgeno(o)t(e)

3399AAaa

#8 , 11 feb 2010 19:21

Ik dacht dat gehuwden geen bankrekening konden hebben ZONDER kennisgeving aan echtgeno(o)t(e)
Ja correct, maar daar vegen de banken hun voeten aan...
Plus est en vous

Terug naar “Echtscheiding”