Ex stort kindergeld niet volledig door

Man
Topic Starter

Ex stort kindergeld niet volledig door

#1 , 18 jan 2010 14:40

Situatie: scheiding via EOT sinds 2007, bilocatie (geen onderhoudsgeld voor de kinderen), ondertussen nieuw samengesteld gezin zowel bij mij als bij mijn ex, 2 kinderen gedeeld fiscaal ten laste en gedomicilieerd bij moeder; EOT bepaalt dat mijn ex mij driemaandelijks de helft van het kindergeld doorstort, na afhouding van een aantal duidelijk via de akte omschreven kosten (bv schoolrekening, buitengewone kosten (opgelijst in EOT), en extra kosten die na overleg en onderling akoord gemaakt werden)

Sinds het begin van deze regeling heeft mijn ex nog niet 1 keer het correcte bedrag gestort. Telkens beslist zij eenzijdig om bepaalde extra kosten eenzijdig van mijn gedeelte van het kindergeld af te houden. Soms gaat het om belachelijk kleine bedragen (zo wordt € 1,5 voor een drankje voor de oudste dochter tijdens een sportdag tijdens verblijf bij haar moeder door 2 gedeeld!), soms om grotere (bv ik heb inschrijvingsgeld dochter voor tekenacademie (na onderling voorafgaandelijk overleg en akkoord) voorgeschoten, maar krijg haar helft niet terugbetaald via de verrekening van het kindergeld, omdat het "mijn initiatief was" (sic)).

Ondertussen loopt het totaalbedrag op tot meer dan € 100,-. Niet dit bedrag stoort mij, maar vooral het feit dat zij steeds eenzijdig en zonder enige vorm van voorafgaand overleg beslist om de bepalingen van de EOT-akte te negeren.
Elke poging tot communicatie hieromtrent mislukt. Ofwel krijg ik het verwijt "gefrustreerd" te zijn ("je hebt de scheiding nog niet verwerkt" (sic)), ofwel reageert ze gewoon niet op mijn vragen/opmerkingen tot wederzijds begrip en respect.

Ik heb de indruk dat mijn ex het feit dat het kindergeld bij haar gestort wordt misbruikt als een soort van machtsmiddel, en wil dan ook dat dit ophoudt. Ik hoop op een co-ouderschap waarin wij beiden het nodige respect voor elkaar kunnen opbrengen, maar dit is blijkbaar niet mogelijk. (Andere illustratie hiervan is dat ze de jongste dochter achter mijn rug om is gaan inschrijven op een school die mij niet zo ideaal leek, reden waarom ik haar op voorhand had gevraagd om op zijn minst samen eens te bekijken of er geen betere alternatieven waren; niet dus)

2 concrete vragen:

1) Kan ik via gerechtelijke weg (bv gerechtsdeurwaarder) bekomen dat zij mij het onterecht afgehouden deel van het kindergeld alsnog bezorgt?

2) Kan ik iets doen om te vermijden dat zij dit in de toekomst blijft doen? (bv mijn deel van het kindergeld rechtstreeks door kinderbijslagfonds bij mij laten storten?)

Ter info: zowel haar individueel als haar gezinsinkomen bedragen minstens het dubbele van het mijne

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 18 jan 2010 18:40

De EOT werd normaalgezien gehomologeerd door de rechtbank en vormt dus een uitvoerbare titel.

Met de bewijzen van de tekortkomingen + de EOT-akte gaat u naar de rechtbank en vraagt de bijbetaling van dat wat niet werd overeengekomen + interesten

Wat betreft de inschrijving in de school: heeft uw ex de uitoefening van het ouderlijk gezag exclusief toegewezen gekregen (zie uw EOT)? Dan heeft zij het recht om dat te beslissen, u mag daar slechts toezicht op uitoefenen en als u dat niet zint moet u naar de jeugdrechtbank.

Of oefent u nog steeds samen het ouderlijk gezag uit? Aangezien u 'co-ouderschap' schrijft, vermoed ik van wel en heeft u daar beiden even veel over te zeggen. Ook in dat geval kon u naar de jeugdrechtbank, die dat desnoods had tenietgedaan. Als u meer controle over uw dochter haar opvoeding wil, en er zijn diverse fundamentele verschillen, dan moet u "de exclusieve uitoefening van het ouderlijk gezag" aan de rechtbank vragen. In dat geval, zou u alles beslissen en uw ex daar een toezicht mogen op uitoefenen. Zie voor dit alles artikel 374 en volgende van het Burgerlijk Wetboek. Daar staat alles in duidelijke taal. Maar bij EOT is dat wel onderworpen aan strenge voorwaarden: zie daarvoor art 1288 Gerechtelijk Wetboek. Ik heb hiervan enkel theoretische kennis, misschien werkt het in de praktijk nog iets anders.

Op de andere vragen kan ik niet antwoorden. En op die insinuaties van uw ex moet u al helemaal niet ingaan. Ieder zijn tactiek om de ander op stang te jagen.
Plus est en vous

Man
Topic Starter

#3 , 19 jan 2010 09:13

Alvast bedankt voor de info.

Welke rechtbank is hiervoor bevoegd? Het vredegerecht? Wat met procedurekosten, heb je dan een advocaat nodig, over welke termijn spreken we hier dan?

En wat als ik een deurwaarder inschakel? Wat zou dat kosten? Kan ik dan de kosten die ik hiervoor maak ook op haar verhalen?

Reclame

3399AAaa

#4 , 19 jan 2010 11:27

het kenmerk van een uitvoerbare titel is inderdaad dat u direct naar de deurwaarder kan. maar daarvoor moet u wel het te eisen bedrag erin zetten en moet het gaan om vaststaande en opeisbare vordering. Dit lijkt hier m.i. het geval, maar u moet hiervoor de reacties afwachten van mensen uit de praktijk. (misschien kan u copie van de tekort betaalde bedragen bijvoegen....?)

Normaal is dat de rechtbank van eerste aanleg, omdat zij ook de echtscheiding hebben uitgesproken, samen met de homologatie voor de regeling van de kinderen. (art. 1298 Gerecht Wetboek)

Het is namelijk zo dat bepaalde advocaten toch eisen dat u eerst langs de rechtbank passeert, wat eigenlijk niet correct is, omdat u een uitvoerbare titel heeft.

Iemand anders?
Plus est en vous

Terug naar “Echtscheiding”