Situatie: scheiding via EOT sinds 2007, bilocatie (geen onderhoudsgeld voor de kinderen), ondertussen nieuw samengesteld gezin zowel bij mij als bij mijn ex, 2 kinderen gedeeld fiscaal ten laste en gedomicilieerd bij moeder; EOT bepaalt dat mijn ex mij driemaandelijks de helft van het kindergeld doorstort, na afhouding van een aantal duidelijk via de akte omschreven kosten (bv schoolrekening, buitengewone kosten (opgelijst in EOT), en extra kosten die na overleg en onderling akoord gemaakt werden)
Sinds het begin van deze regeling heeft mijn ex nog niet 1 keer het correcte bedrag gestort. Telkens beslist zij eenzijdig om bepaalde extra kosten eenzijdig van mijn gedeelte van het kindergeld af te houden. Soms gaat het om belachelijk kleine bedragen (zo wordt € 1,5 voor een drankje voor de oudste dochter tijdens een sportdag tijdens verblijf bij haar moeder door 2 gedeeld!), soms om grotere (bv ik heb inschrijvingsgeld dochter voor tekenacademie (na onderling voorafgaandelijk overleg en akkoord) voorgeschoten, maar krijg haar helft niet terugbetaald via de verrekening van het kindergeld, omdat het "mijn initiatief was" (sic)).
Ondertussen loopt het totaalbedrag op tot meer dan € 100,-. Niet dit bedrag stoort mij, maar vooral het feit dat zij steeds eenzijdig en zonder enige vorm van voorafgaand overleg beslist om de bepalingen van de EOT-akte te negeren.
Elke poging tot communicatie hieromtrent mislukt. Ofwel krijg ik het verwijt "gefrustreerd" te zijn ("je hebt de scheiding nog niet verwerkt" (sic)), ofwel reageert ze gewoon niet op mijn vragen/opmerkingen tot wederzijds begrip en respect.
Ik heb de indruk dat mijn ex het feit dat het kindergeld bij haar gestort wordt misbruikt als een soort van machtsmiddel, en wil dan ook dat dit ophoudt. Ik hoop op een co-ouderschap waarin wij beiden het nodige respect voor elkaar kunnen opbrengen, maar dit is blijkbaar niet mogelijk. (Andere illustratie hiervan is dat ze de jongste dochter achter mijn rug om is gaan inschrijven op een school die mij niet zo ideaal leek, reden waarom ik haar op voorhand had gevraagd om op zijn minst samen eens te bekijken of er geen betere alternatieven waren; niet dus)
2 concrete vragen:
1) Kan ik via gerechtelijke weg (bv gerechtsdeurwaarder) bekomen dat zij mij het onterecht afgehouden deel van het kindergeld alsnog bezorgt?
2) Kan ik iets doen om te vermijden dat zij dit in de toekomst blijft doen? (bv mijn deel van het kindergeld rechtstreeks door kinderbijslagfonds bij mij laten storten?)
Ter info: zowel haar individueel als haar gezinsinkomen bedragen minstens het dubbele van het mijne