scheiden , maar hoe moet het verder

Tirolus
Topic Starter

scheiden , maar hoe moet het verder

#1 , 13 jan 2010 19:14

Moeder is erg ziek geweest en nu nog .

Ze moet toch rekening houden met wat ze eet , echter vader houd hier geen rekening mee , hij maakt er zelfs ruzie over .
Zich opwinden mag mijn moeder nimmer , maar vader houd hier geen rekening mee en maakt vaak ruzie met haar.

Vader is steeds kostwinner geweest en is nu met pensioen .
Tijdens ruzies dreigd hij vaak met dat heel de boel van hem is .

Vader voelt zich sterk en machtig omdat moeder financieel afhankelijk is van hem.

Ik heb angst dat mijn moeder vroeg of laat instort door heel dit gedoe van hem.

Mijn vraag is .

Van welke financiele middelen kan mijn moeder genieten indien ze van hem scheid ??

Dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 13 jan 2010 19:44

uw moeder werkt niet meer? heeft ze zelf een inkomen? hoeveel kinderen zijn er, zijn die minderjarig/meerderjarig en/of inwonend?

woont het gezin in een eigen huis?

echtgenoten hebben tegenover mekaar hulp- en bijstandsplicht en dragen bij in de lasten van het huwelijk naar hun eigen vermogen; ze moeten mekaar ook moreel steunen.

de vraag is: als ze gaan apart wonen, hoe zal dat geschieden? plots, ten gevolge van een crisissituatie? zal zij hem buitengooien, of hij haar? Gaat hij haar samen met de kinderen buitengooien? Gaat dat langzaamaan, en beslissen ze gezamenlijk om uit mekaar te gaan? of zal slechts één van beiden het initiatief nemen? Deze vragen zijn belangrijk omdat dikwijls vooraleer men gaat scheiden er een crisissituatie ontstaat waarbij aan de rechter kan gevraagd worden om voorlopige maatregelen te treffen in afwachting van een definitieve beslissing.

uw vader kan vanalles beweren en met vanalles dreigen, maar mensen nemen nogal graag eens hun eigen waarheid voor dé waarheid aan, terwijl de juridische waarheid daar ver vanaf kan liggen. Als ze bijvoorbeeld gewoon volgens het wettelijk stelsel getrouwd zijn en ze hebben de woning verworven tijdens het huwelijk, dan is die woning van hun samen, ook al heeft hij de lening betaald, bijvoorbeeld. En zo zijn er 101 zaken: geld op rekeningen, inboedel, auto, effecten, eventueel recht op onderhoudsgeld, andere vergoedingen,....

Heeft uw moeder al enige concrete plannen: wil ze vertrekken, wil ze hem buitenzetten? wil ze met hem een dialoog aangaan? Ik vraag dit om te anticiperen op een eventueel antwoord naar (dringende en) voorlopige maatregelen toe.

Het is uw moeder haar verantwoordelijkheid, niet de uwe. U staat niet in voor haar geluk of ongeluk.

Mij lijkt het aangewezen om dit in stappen aan te pakken, om te vermijden dat vader bijvoorbeeld alle rekeningen zou leegmaken als hij weet hoe laat het is. Allereerst het dringendste: vb. rekeningen laten blokkeren, verzegeling, vervreemdingsverbod,enz. Vervolgens kunnen er voorlopige maatregelen gevraagd (wie blijft waar wonen, wie betaalt voorlopig de rekeningen, onderhoudsgeld), dan pas de volgende stap: de echtscheiding zelf met al zijn aspecten zoals verdeling van het huis, eventueel definitief onderhoudsgeld, .....
Plus est en vous

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 13 jan 2010 20:32

Vader is steeds kostwinner geweest en is nu met pensioen .

Hieruit leid ik af dat uw moeder niet of bijna niet gewerkt heeft.

U vraagt over welke financiële middelen uw moeder kan genieten ingeval van scheiding.

Ingeval uw vader in de private sector heeft gewerkt heeft uw moeder recht op:

- bij feitelijke scheiding: de helft van het pensioen

- na echtscheiding: heeft ze recht op een pensioen berekend op grond van het aantal jaren dat ze gehuwd is met uw vader

Indien uw vader ambtenaar is geweest ligt het wat moelijker: in dat geval zal ze onderhoudsgeld moeten eisen.

De verdeling van de bezittingen hangt af van het soort huwelijkskontrakt +
de persoonlijke bezittingen van voor het huwlijk + de persoonlijke erfenissen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Tirolus
Topic Starter

#4 , 14 jan 2010 18:58

Moeder heeft maar een paar jaartjes gewerkt ( max 3 jaar ) , en heeft dan steeds voor beide kinderen gezorgd .
Moeder is steeds huisvrouw geweest ( dus ook geen stempelgelden getrokken )
Ik heb nog een broer en wij zijn beiden het huis uit .

Ze hebben samen een eigen huis dat tevens ook al 10 jaar is afbetaald .

j.demoor

#5 , 15 jan 2010 10:35

“Art.75.Het genot van de pensioenregeling voor werknemers kan eveneens verkregen worden door de niet hertrouwde uit de echt gescheiden echtgenoot van een werknemer...Art.76.Het rustpensioen van de in artikel 75 beoogde personen wordt verworven onder dezelfde voorwaarden alsof de gescheiden echtgenoot zelf een activiteit als werknemer zou hebben uitgeoefend tijdens de duur van zijn huwelijk met de gewezen echtgenoot...”(21 DECEMBER 1967. _ Koninklijk besluit tot vaststelling van het algemeen reglement betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

Deze regeling is dus enkel van toepassing op werknemerspensioenen.

Bovendien geldt : “Art.301...§ 2. Bij gebrek aan overeenkomst zoals bedoeld in § 1, kan de rechtbank in het vonnis dat de echtscheiding uitspreekt of bij een latere beslissing, op verzoek van de behoeftige echtgenoot een uitkering tot levensonderhoud toestaan ten laste van de andere echtgenoot.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Bij ontbreken van echtscheidingsprocedure geldt : “Art.223.Indien...beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen...”(B.W.).

De vrederechter kan onder meer een echtgenoot veroordelen tot betaling van een onderhoudsuitkering aan de andere echtgenoot.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”