woonstvergoeding

ghislasa
Topic Starter

woonstvergoeding

#1 , 25 dec 2009 14:11

Mijn ex is reeds anderhalf jaar vertrokken voor een ander. Op basis van die feiten heb ik de echtscheiding aangevraagd en vrij vlug gekregen. Maar nu zitten we met vereffening verdeling... Ik ben in de woning, waar nog een lening op loopt, blijven wonen met de kinderen, die bij mij gedomicilieerd staan. Sedert een dik jaar betaalt mijn ex niets meer van de lening, maar geniet hij wel nog fiscaal voordeel. Nu wenst hij ook dat ik hem een woonstvergoeding betaal. Kan dit? ook al betaalt hij niets van de lening en daarbij in mijn ogen toch te kennen geeft dat de woning hem niet interesseert... Bovendien rekt hij het tot stand komen van de vereffening verdeling waardoor het bedrag oploopt... kan dit zo maar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 25 dec 2009 18:31

Daar heeft hij recht op, maar de verrekening zal vermengd worden met andere kosten die u maakte vanaf de inleiding van uw echtscheiding tot heden en in de toekomst. Hij heeft recht op de helft van de huurwaarde van het goed. Ooit zal u die moeten betalen.

u zal de afbetaling van de lening mee op hem kunnen schuiven. Misschien zijn er nog andere zaken: betaalt u de onroerende voorheffing? Die zal hij mee moeten delen, alsook de helft van de brandverzekering. U moet het zo zien: u bent nu gewoon twee mede-eigenaars van één onroerend goed, en u betaalt elk de helft van de kosten daaraan. Het is ook logisch: als u daar niet zou wonen, zou u ergens anders moeten wonen en misschien huur betalen. Al die zaken - zowel in uw voordeel als uw nadeel - zullen bij de vereffening-verdeling verrekend worden.

Anderzijds: zijn er misschien nog andere zaken die u aan hem kan toerekenen, waaraan u momenteel niet denkt? (voorbeeld alimentatie, kosten voor de kinderen, eventueel een handelszaak, ...). Misschien moet u eens te rade gaan bij een advocaat, die u wat inspiratie op dat vlak kan geven, zodat uw ex toch tot vereffening-verdeling wil overgaan. U kan de v-v gerechtelijk aanvragen. Met een goede notaris kan dat vlug achter de rug zijn.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”