Hoi allemaal,
mijn dochter gaat volgend jaar naar het eerste middelbaar en dat brengt weer een stortvloed aan problemen met zich mee...
Eerst en vooral heeft mijn ex onze dochter ingeschreven in de enige school die ik geveto'd had... Bon, wist ik van in het begin dat daar geen rekening mee gehouden ging worden. Is de enige school waar mijn ex vriendjes - en dus controle - heeft.
De rekening van de schoolboeken heb ik al gekregen, even slikken dat de school blijkbaar eist dat de kinderen alle boeken nieuw MOETEN kopen... Zijn ook verre van allemaal leerwerkboeken maar swat, dat incasseren we wel weer.
Waar ik echter echt problemen mee heb is dat de school een laptop aanbiedt voor de kinderen aan €780!! Dit is BELACHELIJK duur voor een gewone schoollaptop. Na de specs even bekeken te hebben gaat het hier dan ook nog eens over een gaming laptop van Lenovo met een Ryzen processor en AMD Radeon grafische kaart. Maak je mij in geen duizend jaar wijs dat kinderen dat nodig hebben voor een gewone Zorg & Welzijn opleiding in het eerste middelbaar...
Daarbovenop hebben ze nog eens de "geupgrade versie" met 256GB SSD extra genomen voor "nog betere prestaties". Wat absoluut niets uitmaakt als je geen spelletjes op die dingen zit te spelen... Wat me toch niet de bedoeling lijkt te zijn.
Volgens de folder gaat de batterij MINIMUM 7 uur mee - fout, Lenovo batterijen van dat type laptop gaan MAXIMUM 6 uur mee...
Verzekering inbegrepen waar bij technische problemen "slechts" €50 zelf betaald dient te worden. Euhm... Op laptops staat in de EU verplicht een garantie van 2 jaar dus vanwaar die €50?
Spreken we er nog niet van da diezelfde laptop in de "gewone verkoop" €150 goedkoper is - €250 goedkopen voor professionele aankopen. Wie steekt die winst in zijn zak vraag ik mij dan af?
Ik zit zelf in de IT sector en ben mede verantwoordelijk voor de aanschaf van professionele machines dus ik weet wel waar ik het over heb. Ik heb mijn ex dan ook gezegd dat ik weiger de helft van de kosten te dragen voor deze laptop en ik heb verschillende andere machines aangeboden die de helft goedkoper zijn en perfect zijn voor leerlingen en studenten. Nu komt uiteraard een brief van de advocaat (ook een vriendin van mijn ex dus die doet dat allemaal pro bono) dat ik verplicht ben bij te dragen in de uitzonderlijke kosten die ontstaan...
Nu heb ik zelf ondertussen ook wel een gerechtelijke verzekering dus ik kan via een advocaat een antwoord terug sturen, maar wij wonen in Duitsland en hier is geen advocaat die iets kent van Belgisch recht.. Ik moet dus zelf het antwoord formuleren. Iemand tips?