Bijzondere kosten en alimentatie

Vera1977
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bijzondere kosten en alimentatie

#1 , 20 mei 2025 13:44

België.

Graag juridisch advies over het wel of niet verplicht zijn van betalen bijzondere kosten na jaren zonder contact en nu adoptie van het kind.

Situatie: mijn man heeft een kind uit een eerste huwelijk, scheiding gebeurt nog tijdens de zwangerschap. Er is vanaf dat kind geboren wordt een bezoeksregeling van elke 2 weken het weekend en helft van de schoolvakanties.

Wij krijgen samen ook een kind. Wanneer ons kind 5jr is ontdekken wij dat het seksueel mishandeld wordt door het oudere kind. We starten een traject met psychologen en het ouder kind moet van de mama (ex vrouw) na 3 sessies niet meer naar de psycholoog. Mijn man wil dat zijn kind wel wordt behandeld, maar dit draait uit op alleen maar ruzies en ik wil dat kind niet meer bij mijn kind indien er geen behandeling is. Ex-vrouw deelt telefonisch mee dat het kind dan ook niet meer mag / zal komen naar mijn man.

Kort samengevat: sinds 2018 komt oudste kind niet meer en is er geen contact meer.

Mijn man blijft maandelijks de alimentatie betalen alsook de bijzondere kosten die we per mail ontvangen van de ex-vrouw. Tot ze in 2021 stopt met de bijzondere kosten door te mailen en we dus enkel de alimentatie maandelijks betalen. Vanaf 2021 blijven we hetzelfde bedrag van maandelijkse alimentatie betalen zonder indexering. Ex-vrouw en man hebben geen enkel contact meer.

Eind 2024 ontvangen wij een brief van de familierechtbank dat de stiefvader, partner van de ex-vrouw, het kind wil adopteren. Mijn man wil hiermee akkoord gaan om alles in rust af te sluiten. Iedereen heeft ondertussen zijn leven. Ons kind gaat nog steeds maandelijks naar de psycholoog en heeft een blijvende angststoornis. Mijn man moet een verklaring gaan afleggen bij de lokale politie en de procedure wordt gestart. Een maand geleden moeten ze voor de familierechtbank verschijnen en daar herbevestigt hij zijn verklaring en zijn akkoord. Hij hoopt dat daarmee het hoofdstuk kan worden afgesloten.

De rechter spreekt uit dat eind deze maand de volle adoptie zal worden afgerond.

Nu ontvangt hij een mail van de ex-vrouw die de bijzondere kosten van de afgelopen jaren nu toch opeist en de indexering van de alimentatie van alle afgelopen jaren.

Mijn vraag is: zijn we verplicht dit te betalen?

Bedankt om enkel juridisch advies te geven, persoonlijke meningen zijn niet nodig.

basejumper

#2 , 20 mei 2025 19:53

Beste

alimentatie indexeren is een verplichting van rechtswege. Die indexering had uw man dus automatisch jaarlijks moeten toepassen. Alimentatie en bijzondere kosten kunnen maximaal 5 jaar terug gevorderd worden. Voor wat bijzondere kosten betreft dient ze uiteraard bewijsstukken voor te leggen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”