Mij ex vraagt een herziening van de onderhoudsbijdrage voor de zoon. We zijn 10 jaar geleden gescheiden en de zoon moet nog 2 jaar studeren. Er is een brief gekomen van haar advocaat met een voorstel van betaling. We proberen het buiten de rechtbank te houden, om het zo voor iedereen betaalbaar te houden. Ik heb al ene advocaat geraadpleegd, maar ik wil zelf genoeg op de hoogte zijn ivm de inkomsten die zij kunnen in beschouwing nemen.
De zoon verblijft voltijds bij de moeder. De moeder ontvangt groeipakket van €325 en het fiscale voordeel (circa €180 pm). Haar inkomsten zijn €2300 netto (zonder-onregelmatigheidtoeslagen in zorg, - vakantiegeld, -eindejaarspremie,-fietsvergoeding).
Ik heb een eenmans bv en ben zaakvoerder. Ik heb een loon van €2100 pm netto.
De advocaat vraagt nu volgende gegevens (we proberen minnelijk zonder rechtbank te regelen, maar ze steken nogal hoog in)
-jaarrekeningen van den bv 3 jaar terug
-voordelen in natura
-pensioenssparen
-groepsverzekering
De vraag is nu:
-welke zaken op de jaarrekeningen zouden zij kunnen 'claimen' als inkomsten?
-eigen vermogen is volgens de jaarrekeningen (volgens de advocaat van ex) de afgelopen 4 jaar met 250% gestegen.
-welke dingen worden aanzien als voordeel persoonlijke aard? en in hoeverre wordt daar door de band genomen rekening mee gehouden in een berekening onderhoudsbijdrage?
Over welke bedragen spreken we dan gemiddeld? ( ik heb op de zaak: een auto, een computer, gsm, nutsvoorzieningen op de zaak)
-hoe kan ik dit counteren dat ik persoonlijk geen mega groot voordeel heb (wat ook zo niet is, maar iedereen schijnt te denken dat een bv(ba) gelijk staat aan ongelimiteerde exuberante inkomsten.
-wat zijn de argumenten die ik kan aanhalen en uitleggen? Ik heb ook leningen persoonlijk bij de bvba lopen omdat ik de huidige kosten van de zoon niet kon betalen (de uitgaven werden bijna alleen door lij betaald, maar dat is een andere discussie).
Bedankt voor wat heldere argumenten alvast, ik ben bang dat ik me anders onterecht blauw moet betalen. Ik heb geen groot uitgaven patroon maar mijn priveinkomsten zijn niet groot.