Nieuwe partner gaat mee inwonen in huis dat nog niet verdeeld is

Deppe123
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Nieuwe partner gaat mee inwonen in huis dat nog niet verdeeld is

#1 , 21 apr 2025 00:00

Ex en ik zijn feitelijk gescheiden.
Ikzelf ben uit de woning vertrokken die voor meer dan de helft mijn eigendom is.
De scheiding en de vereffening verdeling zijn nog lang niet rond. (Veel kans dat ze het huis niet gaat kunnen overnemen, want ondanks minderwaarde moet ze mij mijn investering terug, hetgeen ze niet gaan kunnen/willen, maar dat is een andere zaak)
Ondertussen betaalt de ex wel de volledige hypotheek (ik zie af van een bezettingsvergoeding, gezien die overeen komt met de helft van de hypotheek). Zij betaalt dus de lening voor mij af in feite.

Nu heeft de ex een nieuwe partner en wil ze hem binnenkort al bij haar laten inwonen (dus in feite in het gemeenschappelijk huis dat nog mee van mij is).
Kan en mag dit zomaar dat ze een ander laat inwonen zonder mijn toestemming?
Ik zou namelijk willen dat eerst het huis correct verdeeld is.

Thomas_AA

#2 , 21 apr 2025 06:05

Je krijgt hierover al advies sinds oktober 2022, maar het lijkt alsof je nog steeds geen echte stappen hebt gezet voor een verdeling.

Je ex-partner betaalt een woonstvergoeding voor jouw deel van de woning, dus ja, ze kan ook iemand laten inwonen. Dat heeft helemaal niks met de rest van het verhaal te maken.

Deppe123
Topic Starter

#3 , 21 apr 2025 10:39

Ik weet dat dat niets met de rest te maken heeft, maar ik vroeg me gewoon af of zij iemand anders mag inschrijven op dat adres. Bedankt voor de info.

Ik heb inderdaad nog weinig stappen gezet, omdat ik alles wou doen om een vechtscheiding te vermijden. Of dat dom is of niet...
Ondertussen wordt mijn lening al wel twee jaar verder afbetaald, hetgeen in mijn voordeel is.
Maar morgen wordt er samen gezeten. En ondertussen heb ik al wel een advocaat onder de arm genomen (wel nog niets laten ondernemen).
Maar aangezien zij nu plots haar nieuwe vriend + kinderen wil laten inwonen (waar ik op zich geen probleem mee heb), wordt het plots dringender voor haar om iets te regelen, aangezien ze daarvoor moet verbouwen. En dat kan ze niet zolang het mee mijn eigendom is.
Zij gaat dus over de brug moeten komen.

Dus door zo lang te wachten nu, kan ik het misschien mentaal niet afsluiten, maar financieel word ik er niet slechter van. En natuurlijk hebben de kinderen er baat bij dat het nog steeds geen vechtscheiding is.

Reclame

Thomas_AA

#4 , 21 apr 2025 12:16

Verbouwen kan ze inderdaad niet doen zolang de woning deels van u is. Dus dat is in uw voordeel.

Ik weet niet wat uw verdere plannen zijn, maar een beperking die u had is dat u waarschijnlijk ook heeft moeten huren de afgelopen jaren. Dat heeft ook een kost, zelfs al is uw woning in tussentijd in waarde gestegen.

Persoonlijk had ik al 3 jaar geleden gezegd dat ik aan het kijken was om zelf snel iets nieuw te kopen. En dat daarvoor het uitkopen snel moest rond zijn of de woning verkocht moet worden. Dat zou een perfect logisch standpunt zijn dat u ook verder wil en niet haar gewoon wil dwarszitten.

Deppe123
Topic Starter

#5 , 21 apr 2025 17:38

Helemaal waar wat u zegt. Kopen is inderdaad in de huidige situatie geen optie voor mij.
Nu, eerlijk gezegd huur ik aan een voordelige prijs een huis dat ik op mijn eentje zeer moeilijk zou kunnen kopen. Dus in sé heb ik niks tegen huren.
Alleen zijn (met twee kinderen de helft van de tijd) is voor mij zelfs goedkoper dan met haar nog samen te zijn.

Ik had in november een advocaat onder de arm genomen om de zaak in gang te zetten.
Maar plots kwam ze af dat ze depressief was en toch het huis wou verkopen. Tussenkomst van advocaat leek op dat moment dus niet meer nodig.
3 immoschatters laten komen, waaruit bleek dat het huis wel 50k minder waard is dan dat wij er hebben in gestoken in totaal.

Plots een maand later heeft ze een lief en wil ze toch in het huis blijven en haar lief er mee laten in trekken.

Natuurlijk gaat nu de discussie beginnen over de prijs. Zij zal niet meer willen betalen dan wat er geschat is. Terwijl ik gewoon mijn investering terug wil, zelfs zonder een cent winst.
Voor mij ook logisch. Als er aan derden wordt verkocht, delen we het verlies gelijk.
Maar als zij de woning overneemt aan die lagere prijs, doe ik alleen een pak verlies en steekt zij dat geld in haar zak.
Ook niet echt rechtvaardig, vind ik.

Ik wil haar zeker niet dwarsbomen. Zeker niet nu er eindelijk een kans is om vooruit te raken.
Maar ik wil wel een correcte en eerlijke verdeling.
En aangezien ze verbouwingen zal moeten uitvoeren om haar vriend + zijn kinderen te huisvesten, denk ik dat ik een goede ondeehandelingspositie heb.
Voor mij was verkoop aan derden even goed, zelfs met gezamenlijk verlies. Als het maar eerlijk verdeeld is.

Thomas_AA

#6 , 21 apr 2025 17:55

Winst wordt gelijk verdeeld, maar verlies ook.

Zonder rekening te houden met looende lening: als ieder 200.000 heeft betaald en de woning nu voor 350.000 wordt verkocht, krijgt elk 175.000 terug. Stel dat iemand blijft wonen, betaalt die de ander 175.000.

Uw redenering over investering terugkrijgen gaat niet lukken, als de woning minder waard is geworden.

Deppe123
Topic Starter

#7 , 21 apr 2025 18:20

Dan wordt het verlies toch niet gelijk verdeeld? Want de partij die blijft, behoudt de woning en die steekt al het geld dat de ander er mee heeft in gestoken gewoon in zijn/haar zak...

Mij lijkt dat wel op te gaan bij een meerwaarde. Eerst de hypotheek aflossen, dan de overschot verdelen a rato van de investering, en dan de meerwaarde splitsen.
Maar bij een minderwaarde lijkt het mij toch het meest correct dat de geïnvesteerde waarde bekeken wordt, daar dan de resterende lening af. En de rest wordt verdeeld.
Anders zou blijken dat ik al die jaren mee geïnvesteerd en verbouwd heb om dat nu gewoon cadeau te doen aan haar...

Thomas_AA

#8 , 21 apr 2025 19:12

Natuurlijk wel. In het voorbeeld zonder lening houdt de partner die blijft een woning over met waarde van 350.000. Maar zij heeft daar 200.000 + 175.000 voor betaald in totaal. In uw hoofd blijft het een woning van 400.000, vandaar dat het lijkt op cadeau geven.

De rekening kan niet anders zijn bij een meer- of een minderwaarde. Of wanneer u aan een derde of aan uw ex-partner zou verkopen. Dat klopt gewoon rekenkundig niet.

Misschien verstandig dat u iemand onpartijdig de afrekening laat maken. Zo zal u er niet uitgeraken.

Deppe123
Topic Starter

#9 , 22 apr 2025 10:25

Ik begrijp uw punt.
Maar als belegger redeneer ik dat je pas verlies hebt als je verkoopt. Ik verkoop mijn helft van de woning aan haar en neem dus verlies. Zij blijft er in, verkoopt niet, dus heeft geen verlies.
Maar ik snap uw redenering.

Nu, naast de drie schattingen van de immomakelaars van vorig jaar heeft zij toen zelf ook de waarde van de woning op papier gezet. Dat was toen ze zelf nog wou verkopen. En dat was dus de waarde die wij er aan gaven, door haar opgesteld. Voor mij heeft deze schatting evenveel waarde als die van de makelaars. Zelfs meer, want door onszelf opgesteld, door haar op papier neergezet in haar handschrift. En daar waren we toen beiden mee akkoord.
Maar ik begrijp dat dit voer voor discussie is.
Niet dat ik haar wil dwarsbomen, maar zo lang er geen akkoord is, kan ze niet verbouwen en zal ze de lening verder op mijn naam afbetalen. En mettertijd stijgt ook de waarde van de woning. Ik hoef helemaal niet het onderste uit de kan te halen, maar ze zal me wel wat tegemoet moeten komen.

Lelie60

#10 , 22 apr 2025 12:18

Ben jijzelf bereid om de woning aan te kopen aan de prijs die jullie samen op papier hebben gezet ? Dan is er misschien minder discussie. Als jijzelf deze prijs wilt betalen dan is dat de waarde van de woning voor jullie.

Lanox

#11 , 22 apr 2025 12:32

Mijn ervaring met immomakelaars is dat zij consequent de waarde van een huis te hoog inschatten. Uw verlies zou dus nog wel eens een stuk groter kunnen zijn als er effectief aan derden wordt verkocht.

Deppe123
Topic Starter

#12 , 23 apr 2025 02:14

Goh, aangezien wij de waarde zo betaald hebben, en zij dit nog zo eens op papier heeft gezet, kan je wel aannemen dat dat de waarde is die wij er voor wilden betalen. Dus ik vind dat wel een discussie waard.

Maar ze wil me nog niet eens het door de makelaars geschatte gemiddelde bedrag betalen. Daar zit ze al bijna 20k onder, en ze zit bijna 50k onder de waarde die wij er aan gegeven hebben.
Ik weet wel dat ik wat naar beneden zal moeten, maar zij geeft niet de indruk ook maar iets naar boven te komen. Voor een rechtbank zal zij toch moeten. En ik ook, dat weet ik. Maar met rechtbankkosten bij zal ze toch een pak meer moeten op hoesten. Ik hoop voor haarzelf dat ze de rekening maakt.

En het gaat mij niet om geld of een bepaald bedrag. Dat zal me worst wezen.
Mij gaat het om het principe. Zij heeft mij destijds bedrogen en uit mijn eigen leven en huis gepest. En dat kan allemaal goed zijn. Ik geef haar al twee jaar de tijd om haar leven op poten te zetten en wou voor de kinderen een vechtscheiding vermijden. En nu verwacht ze zomaar dat ik haar nog eens 30k cadeau ga doen.

Ik weet dat het deels mijn emoties zijn die spreken. Maar ik zal mezelf nooit kunnen verwijten dat ik voor mijn kinderen niet alles uit de kast heb gehaald om een vechtscheiding te vermijden. En dat is ook geld waard.

Deppe123
Topic Starter

#13 , 23 apr 2025 02:18

En op dit moment verkoop ik nog liever aan derden met verlies dat door ons beiden gedeeld wordt, dan dat ik groter verlies doe op mijn eentje.
En aan het bedrag dat zij me biedt, zet ik het liever te koop aan derden, want zoveel zullen we er zeker wel voor krijgen.

De waarde die de makelaars er hebben opgekleefd, was nog vrij conservatief, maar wel realistisch als ik de omgeving en het type huis/grond bekijk.

Terug naar “Echtscheiding”